Pakningstørrelser, porsjoner og duplikater — Norwegian

Pakningstørrelser, porsjoner og duplikater

Matvaredatabasen har mange duplikater, og oppgitte porsjonstørrelser er ikke alltid like lett å vurdere med tanke på riktig næringsinnhold. Dette mener jeg i betydelig grad skyldes en svakhet i designet av databasen. Løsningen til en av deres konkurrenter og samarbeidspartnere er langt bedre, ved at du kan oppgi forskjellige mengdeangivelser for en og samme matvare. Der brukes kilokalorier som omregningsfaktor, og med tanke på internasjonalisering er nok dette det absolutt beste, selv om vekt også kunne brukes. Da ville forskjellige pakningstørrelser, porsjonstørrelser, vekt, hulmål og stykkenheter kunne vært oppgitt uten at databasen ble oppblåst og uoversiktlig.
Hadde dette vært en database for hele verden utenom USA, ville jeg nok gått så langt som å anbefale at det var et krav at næringsinnhold var oppgitt per 100 gram, men med mulighet for å sette en annen mengde og/eller måleenhet som standard porsjonstørrelse.

Kommentarer

  • leenam44
    leenam44 Innlegg: 1 Member
    Helt enig. Jeg oppdager noen ganger feil i at makrofordelingen og kaloriene ikke stemmer overens, eller at porsjonstørrelsen ikke gir riktig resultat. Man å være på vakt når man angir hvor mye man har spist og hvor mange kilokalorier som vises.
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    redigerte september 2017
    Ser den, har selv registret feil(når jeg startet), men rettet på det nå.
    Bare å dobbel sjekke med det som står på pakken at det stemmer med det som står i MFP.

    Btw husk å register Natrium, salt og nartruim er ikke det samme. i følge wiki så er det 40% natrium i salt. Så når dere skal registrere noen produkter som har "salt" i per 100g tabbelen, så må dere dele det som med 40%.

    Eks: hvis det er 0,1g salt per 100g i produktet. Så gjør det bare om til mg sånn at det blir 100mg, der etter ganges det med 0,4. Da får dere se hvor mye natrium det er i produktet.

    Ser ofte at folk ikke registrere natrium innholdet i MFP. Kan hjelpe å ikke se puffy/oppblåst ut når man har kontroll på dette.
  • kristinanilsen89
    kristinanilsen89 Innlegg: 7 Member
    Jeg skjønner meg ikke helt på registringen av mat her, det blir jo 100 gram uansett.
    Det nyeste eksemplet var da jeg skulle registrere Dundersalt. Når jeg skanner koden kommer det opp 100 g og 1 på antall. En pakke Dundersalt er 60 gram, og om jeg da har spist feks en halv pakke, 30 gram..hvordan skriver jeg det inn?
    På akkurat dette er Lifesum mye lettere å bruke.. :)
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Jeg er også enig med deg i dette- det krever ofte mye ekstra tid!

    Jeg søkte opp dundersalt på MFP nå. Grunnen til at du får opp dette som første alternativ ( tror jeg ) er fordi personen som har registrert denne varen har lagt inn 100 g som standard porsjon. Men, du kan trykke på 100 g. i valg av porsjonsstørrelse, og deretter vil du få opp et valg om å velge 100 g eller 1 gram.

    Velger du 1 gram i stedet, kan du legge inn 30 på antall, det er ofte litt enklere. Det ligger også en dundersalt inne hvor det er 1 pk. som standard om du søker det opp, da kan du jo bare skrive inn 0,5 i antall.

    Andre ganger kan det lønne seg og søke etter varen bare i stedet for strekkoden er min erfaring. Jeg spiser mye av en type proteinpannekaker for eksempel hvor noen av smakene kun har 1 måleskje som standard- jeg har da sjekket og ser at næringsinnholdet er det samme på alle de ulike smakene- og velger heller en av de andre hvor jeg kan veie dette. ( noe kronglete er det jo uansett, men det går raskere etter hvert! )
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Som idak_i sa ;)
    Ofte kan det hjelpe å lagre matvarer du spiser ofte, så det blir lettere å finne når du skal legge det til. Tips fra meg er å se litt YouTube videoer, så blir det å sitte bra.