Receptenboek 🧑‍🍳 — Dutch (Netherlands)

Receptenboek 🧑‍🍳

Opties
Sjantalle
Sjantalle Berichten: 15 Member
Plaats in deze discussie je favoriete gezonde (voedzame) recepten of de links waar ze te vinden zijn.

Optioneel: Je kan de volgende emojis gebruiken om aan te geven binnen welk dieet de recepten passen.

🌱 Vegetarisch 🌱+ Vegan
🐷 🐔 🐮 🐟 Soort vlees
🌾 Bevat gluten
🥜 Bevat pinda's of noten
🥚Bevat ei
🥛Bevat zuivel
🦐 Bevat schaaldieren

Reacties

  • Sjantalle
    Sjantalle Berichten: 15 Member
    Opties
    🌱+ Snack: Edamame boontjes

    gjp7c4xaj90n.jpg

    Ik koop diepvries edamame boontjes met of zonder schil en verwarm ze in kokend water en bestrooi ze met wat zout. ( Het wordt aangeraden de boontjes te koken, omdat ze lectine bevatten).

    Per 100 gram edamame bonen krijg je de volgende macronutriënten binnen:
    122 kcal.
    10,9 gram eiwitten.
    10,2 gram koolhydraten.
    5,2 gram vetten.
    5,2 gram vezels.

    Hoeveel zout je toevoegt bepaal je zelf.

    Smakelijk :blush:
  • Sjantalle
    Sjantalle Berichten: 15 Member
    Opties
    🌱 🥛 Dip: Tzatziki

    xc97a4j6293g.png

    Tzatziki vind ik een heerlijke frisse dip voor bij worteltjes en andere groenten, maar ook een gezond alternatief voor bij de aardappeltjes in plaats van mayonaise.

    INGREDIËNTEN
    1 komkommer
    2 teentjes knoflook, geperst
    1 citroen, geperst
    500 ml Griekse yoghurt
    1 el olijfolie
    1 el dille, fijngehakt
    peper en zout

    BEREIDING
    Snijd de uiteinden van de komkommer en rasp de rest in grove repen. Laat uitlekken in een vergiet.
    Meng in een kom de yoghurt met de knoflook. Voeg er de olijfolie, het citroensap en de dille aan toe. Roer om. Meng er uiteindelijk de komkommerrepen door en zorg voor een mooie massa.
    Kruid met voldoende peper en een beetje zout. Zet weg in de koelkast en laat enkele uren opstijven.

    Recept van de site:

    https://15gram.be/recepten/tzatziki

  • Sjantalle
    Sjantalle Berichten: 15 Member
    januari 2023 aangepast
    Opties
    🌱 🥛 Griekse Salade

    vei5qln70d3p.jpg

    Zelf ben ik fan van een simpele Griekse salade met komkommer, verse of zongedroogde tomaat, (rode) ui, (knoflook)olijven, feta en eventueel rucolasla. Zelf voeg ik dan geen dressing toe.

    Deze salade is meer geschikt als bijgerecht dan maaltijdsalade.


  • Sjantalle
    Sjantalle Berichten: 15 Member
    januari 2023 aangepast
    Opties
    🌱 🥛 🌾 Couscous salade

    921u4zafypj2.jpeg

    De groente die ik bij mijn couscous salade gebruik komen grotendeels overeen met de griekse salade.
    Eerst wel ik de couscous en voeg ik hier wat citroensap aan toe. Als de couscous is afgekoeld voeg ik gedroogde of gehakte verse munt, rozijntjes, komkommer zonder zaadlijsten, tomaatjes en feta toe.

  • Sjantalle
    Sjantalle Berichten: 15 Member
    Opties
    🌱 🌱+ 🐷 🐔 🐮 🐟 🌾 🥜 🥚 🥛 🦐 Salade

    Soms is het lastig om te varieren in salades, terwijl salades heel veelzijdig kunnen zijn. In onderstaande infographic kun je inspiraties opdoen voor verschillende combinaties.

    6wgkwi0r2jxu.png

    bron:
    https://wellnessed.com/wp-content/uploads/2014/12/how-to-make-a-salad-healthy.jpg