Det er så lite mat

jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Hei, jeg er blant dem som alltid har vært aktiv, men som også har spist ekstremt mye. Så har jeg vært med i idrett, men aldri vært god i noe, fordi jeg har vært overvektig.

Etter å ha vært inne her i litt over en uke, med ett bryllup (1500 kalorier) og ett hotellseminar (1850 kalorier), merker jeg hvor lite man kan spise hvis man skal slanke seg. Til nå har jeg kompensert med å sykle, men for å forbrenne 2000 kalorier, må man jo sykle i to timer! Dessuten får man enda mer lyst på mat når man trener. Jeg begynner å synes at dette er vanskelig - nå har jeg lyst til å sprekke skikkelig og spise fem pølser med rekesalat på en bensinstasjon.

Hva gjør dere andre når den følelsen kommer (hvis dere har den da)?

Replies

• Torill_D
    Torill_D Posts: 13
    Noen tips for å holde seg mett hele dagen:

Spis mye fisk, for fisk inneholder masse protein, som generelt metter godt fordi kroppen må bruke lang tid
    og mye energi på å fordøye det. Proteinet i fisk er ikke samme type protein som du finner i for eksempel
    kjøtt og bønner. Fiskeprotein er helt på topp når det gjelder metthet.

Rydd bort hurtigmikseren, jo mer du må tygge maten, desto flere metthetssignaler sender kroppen til
    hjernen. Mat med en fast konsistens bruker også lenger tid før den forlater magen, fordi den er vanskeligere
    å fordøye for kroppen.

Fyll opp tallerkenen, det gjelder å velge mager mat slik at du kan få mye mat på tallerken. Når du tygger
    lenge, og spiser sakte blir det lettere for deg å registrere at du er mett. Husk at kroppen bruker ca 20
    minutter på å sende metthetssignaler til hjernen.

Spis litt fett. Fett metter riktignok dårlig per kalori, men det er viktig for både helsen og metthetsfølelsen at
    du likevel spiser litt sunt fett. Kroppen behøver fett, og hvis den ikke får det, vil den fortsette å sende
    sultsignaler selv om magen er full.

Spis fiberrikt, jo mer fiber maten har, desto mer metter den. Det er vanskelig for kroppen å fordøye fiber, og
    den oppholder seg derfor lenger i magen. Fiber binder vann, svulmer opp og tar plass i magen.

Velg langsomme karbohydrater. Karbohydrater er førstevalg for kroppen når det gjelder drivstoff, og du har
    det best hvis du får i deg en del. Velg den typen som tas opp langsomt og frigir energi til blodet over lenger
    tid. Det gir et stabilt blodsukker og god metthet.

Og til slutt, er du fryktelig sulten og står på en bensinstasjon og absolutt må ha noe, så ikke ta pølser. Kjøp litt frukt eller nøtter så du klarer deg til du kommer hjem og kan lage noe ordentig mat. ;)
  • jvarhaug
    Takk for et veldig godt svar. Jeg har hatt en uvane med å spise for sjelden og for fort. Jeg tror det er det som er viktigste grunnene til behovet for storspising, sulthormonet graehlin får tid til å bli aggresivt, men får ikke tid til å bli fornøyd.

Alle rådene du gir har jeg tro på, kanskje er det å spise ofte, men lite med protein og fiber - og fett - det viktigste for unngå disse ekstreme sultkulene.
  • gogoyubarino
    gogoyubarino Posts: 104 Member
    Hei, hvor mange måltider spiser du? Jeg har lest at det skal hjelpe med å spise 5-6 ganger om dagen istedenfor 3. Dette holder blodsukker stabilt. Klarer ikke det selv- får nesten aldri tid.

Husk også at noen ganger er det bare en pølse som kan hjelpe. :)
  • jvarhaug
    En teknikk jeg eksperimenterer med er å spise et knekkebrød ca hvert 15 minutt hvis jeg føler akutt sult. Etter det tredje, har følelsen vanligvis gitt seg en del.

Jeg forsøker å spise ofte, for jeg tror det er det aller viktigste. Før har jeg ikke vært særlig god på det, men nå etter at jeg har begynt å gå systematisk til verks mot overvekten (ca 1. mai) er det ett av hovedtriksene. Jeg har studert noen artikler om blodsukker og funnet ut at man også bør unngå appelsinjuice og andre matvarer som booster blodsukkeret for mye, for de resulterer i insolinproduksjon som igjen resulterer i sult.
  • Torill_D
    Torill_D Posts: 13
    Jeg leste noen sted at det er faktisk mer kalorier og sukker i appelsinjuice enn i fersken-iste. Det var en liten tankevekker faktisk.

Mitt problem er at jeg ofte blir søtsugen en halvtimes tid etter middag så jeg har kjøpt krom-tabletter for å se om det hjelper. Det kan hjelpe stabilisere blodsukkeret påstår ekspertene. Så får vi se om det hjelper, skal gi beskjed.

Det jeg ofte gjør ved søtsug er å spise blåbær, bringebær og jordbær. Det sa treneren på treningstudioet mitt at man kan spise så mye man vil av. :-)