Snacks

bambis
bambis Posts: 75 Member
Heisann :)

Jeg trenger gode ideer til snacks, hva spiser dere når dere har veldigveldig lyst på noe godt?

Jeg bruker ofte å lage meg en kopp te, ikke akkurat det samme, men det smaker da noe i alle fall... og i det siste har jeg spist massevis av riskaker.

Mange av ideene som det skrives om her inne gjelder ofte ikke for oss i Norge. Har dere noen lure ideer til sunt snacks med norske matvarer?

Replies

• magnusrj
    magnusrj Posts: 12 Member
    Jeg tar meg ofte en protein shake. Mange gode smaker der.
    Ellers så er jo Skyr veldig godt. Rundt 100 kcal i et beger og dugelig med protein :-)
  • gogoyubarino
    gogoyubarino Posts: 104 Member
    Popcorn er veldig bra dersom man krever noe med salt.
    Yogurt spiser jeg mye av.
    finns også flere oppskrifter for lav-kalori bakte snacks :)
  • Spørs jo hva du liker av "snacks" - søt, surt eller salt? Youplait sin 0% fat youghert liker jeg godt - veldig lite kcal i et beger. Hvis jeg har litt å gå på slenger jeg med noen rosiner også :)
    Enkelte dager når jeg har en del igjen på kcal-målet mitt, så koser jeg meg med nøtter - med god samvittighet. Mandler er bra for hjertet!
    Ellers hadde jeg litt "dilla" på Alpen-bar, men nå finner jeg de ikke igjen i butikken lenger! http://www.weetabix.co.uk/products/bars/alpen-fruit-nut-with-chocolate
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Jeg er veldig glad i rosiner, og spiser noen ganger bløtkake og sjokoladekake. Resultatet av å spise den type mat er at jeg må ut på lange treningsturer for å komme under kalorimålet.

Hvis kaloritelleren er gått til bunns og jeg ikke har tid eller lyst til å trene er rå gulrøtter flott - te og vann med kullsyre virker også.

Ellers er jeg blant dem som ikke fordra lettprodukter - en utfordring i denne sammenheng.
  • Jeg elsker det meste av bær. Spiste my av det i sommer, men har blitt sløv med det nå på høsten. Tror jeg skal prøve å få i meg mer bær igjen. Bær har jeg hørt at man kan man spise så mye man vil av så lenge man ikke har sukker og fløte og annet til, bare naturlige bær. Jordbær, bringebær og blåbær er favoritter. Enkel og god snacks.

http://www.kk.no/849557/derfor-er-baer-saa-sunt
  • Av virkelig snaks, så er det ikke verdens undergang med hverken popcorn, enkelte kjeks sjokolader (kvikklunch), mørk sjokolade. Trikset er å holde seg til moderate mengder. Smoothie laget av bær, enten i drikkeform eller isform er også goooood times.

Husk at mye av det som populært kalles sunt godteri, ikke på langt nær er bra for kroppsvekten. Nøtter feks. inneholder en zillion kalorier. Tørket frukt er en annen av de såkalte sunne godteriene, som ikke er noen vinner for oss som sliter med kg.

-S-
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Tusen takk for svar :) Jeg prøver å holde meg unna både bløtkake og sjokolade - i verste fall kan jeg spise en nutrilettbar, da lurer jeg meg selv til å tenke at jeg nesten spiser sjokolade. Bær er veldig bra! I sommer ble det mye jordbær på meg :) I forhold til frukt er det ikke så bra for å holde seg under kalorimålet, men jeg tenker i alle fall at det er bedre enn sjokolade. Prøver likevel å begrense meg :)

gogoyubarino, har du (eller noen av dere andre) noen gode oppskrifter på lav-kalori bakte snacks? Noen favoritter du kan dele kanskje? :)