September

jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Da er vi kommet til andre måneden. Jeg syntes det var veldig gøy at så mange skrev forrige måned. I motsetning til Facebook, kjenner jeg ikke noen av dere i RL, derfor likte jeg godt i augustposten å få vite litt hvem som er på friend-listen.

September startet veldig bra for meg. Fom. 1/9 til 16/9 trente jeg hver eneste dag, med bare ett unntak, og jeg følte at kaloriene gikk unna i en fei.

Siste halvdel av september har jeg vært syk. Riktignok var arbeidsuka 17.-21. verst, hvor jeg var mye sengeliggende. Det var merkelig for jeg gikk fort opp i vekt da jeg ikke trente. Jeg går ut fra at vannprosenten var kunstig lav før jeg var syk, og at det var dette vannet som kom tilbake. Det vil i så fall gå noe ned igjen nå når jeg har begynt å kjøre noen lange treningsøkter.

I september har jeg kjøpt egen squashracket og sykkelvogn til å dra Theo i.

Jeg pleier å veie meg mandager, så mellomveiinger er ikke offisielle, men det står 86.5 på vekta nå. Hvis det er det jeg kommer ut med mandag 1. oktober, så har jeg gått ned 3.5 kilo i september, og det er nok. Målsetningen min i juni var å nå 90 innen 1. oktober, dersom det blir 86.5 er jeg altså svært fornøyd. Jeg har også laget flere hull i beltene mine i september, og stadig flere av de klærne jeg har pleid å gå med henger for løst. Det er ingen lenger som ser ut til å tenke på meg som overvektig, og det er jeg glad for. Tvert imot kommenterer alle at de ser en stor endring. Men fremdeles henger jeg etter alle i familien min (far på 73 og fire brødre) i løping, rulleski og sykling. For å komme opp på deres nivå bør jeg ned i 80 som er 25 BMI.

Ellers har jeg veldig god appetitt, og sliter med å få stogget den. Det er også ofte med ulyst at jeg går i gang med trening - men når jeg er ute oppleves det som regel godt.

Nye målsetninger:
- å løpe rundt Stokkavannet på 45 minutter (før jul, nåværende rekord er 46.18, i dag 47.00).
- å nå Hannes og Idunns mål om å være 85 kg innen 24. oktober (håper dere synes det er OK at jeg forsøker).
- å sykle fra Flekkefjord til Stavanger på én tur (før jul).

Jeg håper at dere andre også skriver for denne måneden, og at dere ikke tar det ille opp at min post blir litt skrytete igjen.

Replies

• bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Da er det vel min tur da? ;)

September har vært en veldig god måned for meg. Jeg har, etter over et år som lat og usunn, kommet meg skikkelig tilbake på MFP, og er veldig fornøyd med det. Jeg har gått ned 3-4 kilo, og det synes jeg er mer enn bra nok. Merker det på buksa mi allerede :)

I motsetning til sist jeg prøvde å passe kaloriene har jeg nå bestemt meg for å spise litt mer hver dag, har nå gått opp fra 1200 til 1400 om dagen. Dette fordi jeg sist gang havnet på et evigvarende platå, som til slutt gjorde at jeg ble lei, og ga opp hele greia. Det har jeg tenkt å unngå denne gangen. merker også at det er mye enklere å holde kaloriene nå, når jeg har litt mer å gå på. Sist kunne jeg alltid tenke meg litt mer å spise på kveldstid, og tenkte alltid på mat. Nå er jeg vanligvis fornøyd, og klarer meg uten en ekstra godbit om kvelden.

Akkurat nå handler "være sunn" prosjektet mitt mest om mat. jeg burde vel trene også, men akkurat nå sliter jeg med å motivere meg til trening. Jeg går ned i vekt uansett, og tenker at jeg kan jo "stramme opp" senere. Har dere motivasjon å gi meg, så kjør på ;)

Jeg spiser stort sett ca samme type mat hver dag. Synes ferdige pakker med mat er veldig greit (som feks barer, porsjonsposer med grøt osv), da det er så lett å skrive inn kalorier etterpå. Sliter med å spise gryter og supper, da jeg synes det er nesten umulig å få skrevet inn kalorier ordentlig da. Liker derfor at middagen består av oppdelt mat der det det er lett å veie hver enkelt bestanddel. Jeg er nok ganske nøye på at dagboka skal bli rett. Hvor nøye er dere med å veie mat?

Mitt mål er nå å komme under 80 kilo til jul. Nå veier jeg ca 88, så det er absolutt oppnåelig, og tror nok at jeg når målet før den tid. (slenger meg i underbevisstheten på målet deres om 85 kg før 24. oktober, det skal jeg få til!) jeg prøver å tenke at dette skal vare, og ikke bare handle om å gå raskt ned i vekt, så prøver jeg å ta det litt sakte. Jeg vet av erfaring (da jeg har gått ned i vekt, og deretter opp igjen til startvekt begge ganger) at det er ikke det å gå ned i vekt som er vanskelig for meg, men å holde vekta når jeg er ferdig med å "slanke meg". Det er vel derfor viktig at jeg lager gode rutiner som kan vare.

Jvarhaug, jeg synes det er veldig bra at du har så gode rutiner på trening. Og det minuttet på runden din klarer du å løpe inn før jul :) Tenker du å fortsette å løpe ute i vinter?

Tusen takk for at dere alle sammen er så motiverende, så gleder jeg meg også til å høre hvordan deres september har vært! :)
  • Er det straks oktober allerede??? September kan oppsummeres i ett ord: syk! Først var mannen syk, så fulgte den eldste arvingen før minstejenta ble smittet og nå har jeg selv "hanglet" i over to uker. Jeg har prøvd å komme meg på jobb (har hatt tre fraværsdager), men har ikke orket å ta min daglige gåtur frem og tilbake til kontoret.

Og jeg skjønner jo at det er mitt store "clue" - det å gå HVER DAG. Så snart jeg er i bevegelse og drikker masse vann så går jeg jevnt og trutt nedover. Nå har det derimot stått ganske så stille, pr i dag har jeg gått ned 1,5 kg hele måneden (men, hei - det er ihvertfall ikke OPP!) Har fortsatt ambisjoner om å nå 85 til medio oktober, og har trua :)

Forresten - noen andre "søtmomser" der ute? Julemarsipanen var i butikken i går!!! Med stor viljestyrke gikk jeg forbi, (og angret litt senere på lørdagskvelden, den var sikkert veldig fersk og god)
  • Forresten - glemte å skryte - har gått ned 10 cm i livet, og ved siste bluse-kjøp så anbefalte hun i butikken meg en mindre størrelse, og den sitter som et skudd! juu-huu!
  • Så bra, gratulerer! Alltid gøy å gå ned en størrelse.
  • stian80
    stian80 Posts: 15
    Ivar: Jeg synes ikke posten din er skrytete i det heletatt Ivar. Man skal være stolt over at man klarer å følge opp. Vi som er her inne grunnet overvekt har vel alle sviktet på det området.

Bambis: Jeg synes du er veldig flink til å spise variert og sunt. Skulle ønske jeg var like flink på det området. Keep it up!

Idun: Sykdom må være våres verste fiende. Det er utrolig ødeleggende for gode rutiner. Håper du kommer deg tilbake i «gårutine» så fort som bare det. 10 cm er jo kjempebra, grattis 

Min sept:
    -Vektnedgang: Ca 4 kg. Jeg vet mange hadde vert kjempefornøyd med dette, men jeg ønsker faktisk ikke så kjapp nedgang.
    -Jeg fortsetter å sprenge kalorigrensen pr dag ved flere anledninger, men holder meg innenfor anbefalt dose på ukesbasis.
    -Har hatt litt lett forkjølelse, noe som demper trenings lysten, men jeg har faktisk klart å trene en del.

I likhet med Ivar så synes jeg denne månedsoppsummeringen var veldig grei. Det var en fin måte å få vite litt mer om dere andre på, samtidig som det gjorde at jeg tok en oppsummering av måneden.
    September er historisk en overgangs måned for meg. Favoritt-treningsformen min, som er sykkel går mot sesongslutt. Samtidig er det langt frem til skisesongen starter (Jeg nekter å gå på rulleski).
    Det verste er allikevel lange mørke kvelder. Disse kveldene er for meg unisont med sofa, tv, og mat!

Mål for oktober:
    Klare å stabilt trene vekter, spinning, squash. Spinning og squash skal nok gå greit, vekter derimot er noe jeg sliter voldsomt med å motivere meg til. Styrketrening blir mitt viktigste mål fremover, vekten går for fort ned, jeg ønsker ikke å gjøre mye med hverken trening eller matinntak, så styrketrening må på dagsorden.
    Fortsette å holde meg innenfor anbefalt kaloriinntak på ukesbasis.

-Stian-
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Jeg har sett litt på tråden, og synes det er svært hyggelig lesning. Som dere sikkert har forstått har dette slankeprosjektet tatt en stor del av min energi og mitt engasjement de siste par månedene, og da er det svært morsomt og motiverende at vi gjør det sammen.

Stian gav utmerkede kommentarer til postene som jeg slutter meg til. Bambis stilte noen spørsmål og la også frem et par problemstillinger som kan tolkes som spørsmål, jeg tenkte jeg ville forsøke å svare på de to spørsmålene her, det siste først. Deretter vil jeg skrive noe om treningsmotivasjon i en egen post:
    Tenker du å fortsette å løpe ute i vinter?
    Ja, jeg er opplært med at det ikke finnes dårlig vær etc. Jeg har respekt for glatta, men selv den kan forseres hvis man er forsiktig. Løypa rundt Stokkavannet som jeg har løpt har gatelys, så det er ikke noe problem. Når det er sagt er jeg også medlem i en gym, og jeg har begynt å spille squash. Spinning, Body Pump og andre gruppeaktiviteter kan bli mer aktuelle etter hvert. Derfor er det ikke sikkert at løping blir en fast treningsform hver uke.
    Jeg er nok ganske nøye på at dagboka skal bli rett. Hvor nøye er dere med å veie mat?
    For min del veier jeg bare noe, tidligere spiste jeg 8-10 brødskiver og en halv pakke smør og en halv ost når jeg var sulten. Hvis jeg bare passer på å holde meg til to skiver om gangen så går det bra. Grunnpillaren i mitt slankeopplegg er trening og jevn, moderat spising - det er ikke sulting. Jeg har bestemt meg for å bli mer nøye med veiing dersom resultatene uteblir en lengre periode. Når det er sagt, har jeg brukt kjøkkenvekten en god del for å ha noenlunde ide, især på smør, ost, brød, knekkebrød og rosiner - siden disse matvarene utgjør en så stor andel av mitt kaloriinntak.