Plan for å holde gjennom jula?

Options
jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Jul er den store fedmeoppbyggingstiden for oss nordmenn. Folk som går ned i vekt er gjerne ferdige på sensommeren/høsten etter utetreningssesongen er over. Så koser man seg til jul, og merker lite på vekta i starten. Plutselig er man 5 kg opp.

Min plan for jula er å spise litt av alt, men små porsjoner.

Har dere andre tenkt på dette/erfaringer?

Replies

  • magnusrj
    magnusrj Posts: 12 Member
    Options
    Har egentlig ikke tenkt så mye på det... men blir vel litt samme som deg: mindre porsjoner. I tillegg skal jeg være flink til å gå turer. Jeg syntes egentlig det er greit å holde seg borte fra godteri, er verre med pinnekjøtt og godt øl ....
  • hexaphim
    hexaphim Posts: 13 Member
    Options
    Ved tidligere forsøk på vektnedgang har jeg tatt slankepause i jula, men det kommer jeg ikke til å gjøre i år. For meg er det alt for vanskelig å komme i gang igjen etter jul. "Bare én dag til med julemat og godteri, SÅ skal jeg skjerpe meg! Ok, en dag til, da. Og enda en."

    I år kjører jeg samme plan som jvarhaug, litt av all julematen og desserten. Jeg skal dog holde fingrene av godtefatene, jeg har en lei uvane med å forsyne meg grovt av dem jula igjennom.
  • skrullerull
    skrullerull Posts: 40 Member
    Options
    Kommer til å kjøre på som vanlig.... Mat og drikke er egentlig ikke noe stort problem, når vi er på besøk får jeg bare prøve å bruke øyemålet så lenge jeg ikke har vekt der... ;) Vet jo at godtefatene er store, MEN det er stort sett ALLTID klementiner der også, så jeg har store planer om å gomle klementiner til krampa tar meg ;) Holde meg unna kaker og desserter, evt en bitteliten smak, riskrem f eks synes jeg ikke noe om så liten vits å spise for å spise....

    På julaften kommer jeg til å sette et antall smågodter jeg får lov til å ta til tv-formiddagen... F eks 20 stk, som jeg legger i en egen skål ;)

    Jeg tenker, ALT MED MÅTE! =)
  • skrullerull
    skrullerull Posts: 40 Member
    Options
    Det er "lov" i jula å takke nei til dessert fordi man har spist magen så full på god mat ;)
  • flisafakto
    flisafakto Posts: 143 Member
    Options
    Dette gikk jeg gjennom i fjor. Jeg begynte jo med MFP i slutten av oktober i fjor og lå veldig godt an med vekttap da julen meldte sin ankomst. Jeg hadde to viktige triks/regler mål.

    Først og fremst: å holde seg unna julegodt og julemat fram til jul i det minste. Holde seg på den smale vei til de store spisedagene er faktisk kommet. Damage control, rett og slett.

    Det aller viktigste: IKKE forsøm treningen. Jeg hadde en aktivitet hver dag. Nå er jeg så heldig at foreldrene mine har tredemølle hjemme, og en stoooor hund som krever lange turer. Men det var første gang jeg skulle trene og holde meg til kalorier uten et stort treningssenter, så jeg tok i bruk alle triks. Skaffet meg noen videoer å trene til hjemme. Spesielt 30 Day Shred var til stor hjelp. En kjapp, effektiv treningsøkt med både cardio, styrke og litt annet.

    Utover dette så var jeg ikke så streng med inntaket. Mindre porsjoner, ta smarte valg når det er mye forskjellig å velge mellom, roe ned på dessertene hehe. Og ikke minst planlegging. Om det kommer en kjempestor middag så spiser jeg ikke så mye til lunsj osv.
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    Jeg synes det er veldig koselig å bake kaker og lage godterier før jul. Jeg har fortsatt tenkt å gjøre dette, men har tenkt å gi bort det meste. Har ikke tenkt å ha 7 slag julekaker, pluss masse konfekt osv. i huset. Litt er selvsagt ok, men det har en tendens til å bli enorme mengder med julegodis, og der tenker jeg at jeg kan redusere litt. Så godtet i alle fall er ute av huset til skolen starter på igjen etter jul. Har også tenkt å fokusere på å lage sunn bakst i jula, men som fortsatt er god (type hjemmebakt brød, sild, osv).

    Når det gjelder akkurat det store kveldsmåltidet på julaften, med tilhørende drikke, dessert og kaffe så tenker jeg å nyte dette fullt ut. Det er det verdt. Det samme tror jeg gjelder nyttårskalkunen.

    Det jeg skal spare inn på er all kosen i hele desember, pluss kos og kaker som står framme hele romjula. Er helt enig i at mandariner er flott julegodt, jeg skal også gomle :)

    Så er det vel perioden mellom nyttår og jul som er avgjørende for vekta, ikke mellom jul og nyttår, er det ikke sånn? ;)
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Det er godt å tenke gjennom dette på forhånd. Jeg tror jeg er enig i alt som dere har skrevet.

    En ting som bekymrer meg er hvordan jeg skal få trent nok i jula hvis vi er hos svigerfamilien en hel uke. Der er det helt håpløst å få beveget seg.
    - Jeg vil laste ned noen dvd-er med treningsopplegg jeg kan gjøre alene fremfor laptopen eller ipaden. Kona har to 5 kgs manualer - de kan kanskje brukes til noe?
    - Jeg vil forsøke å få svogeren min med på ett slag squash i en lokal hall (hvis det går)?
    - Sit-ups og push-ups må vel også være mulig å trene en stund.
    - Finne lokalt treningssenter å ta drop-in.

    Skrekken er om jeg har sittet stille og spist i nesten to uker, og at jeg da blir så demotivert av tilbakefallet at jeg ikke orker å komme opp igjen, og at jeg bare fortsetter å sitte å spise etter at jeg kommer hjem.
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    jvarhaug, jeg tror ikke et sekund på at du kommer til å sitte stille og spise i jula. Du er alt for vant til å trene, og vant til å logge mat osv. jeg tror mye av jobben er gjort bare man er klar over det.
    Er det fint vær kommer jeg nok til å prøve å komme meg ut på gåtur, skitur ol :)
    Men forstår at du synes det blir vanskelig uten treningssenter, det er lett å føle seg litt lost dersom man kommer ut av rutinen. Men sjekk ut lokale senter, det kan godt hende at dagsmedlemskap går an!
  • akselp
    Options
    Er ny på forumet her, men kan jo dele erfaringer forrige desember og januar. La opp til å ligge i kalorioverskudd. Trente tung styrketrening, 4-5 ganger i uka med program basert på muskelvekst (mix av myo, crappdog og 5x5). Etter 5 måneder i kaloriunderskudd responderte kroppen veldig godt, og styrken og muskelmassen økte mye. Vekten økte 2,5 kg, men det var forventet. Og da jeg la meg i underskudd forsvant de kiloene når februar var halvgjort.

    Musklene og styrken beholdt jeg for det meste. Tror det kan være veldig lurt å la kroppen få litt overskudd i blant. Økt muskelmasse gjør jo jobben lettere siden det ikke bare hjelper litt på forbrenningen, men ikke minst på moralen! Og jeg mistenker det er noe i at kroppen venner seg til underskuddet i kcal og du "platåer". Om du klarer å kjøre hardt på trening og spise mye i en begrenset periode vil du på sikt komme veldig godt ut av det. Og da er jula en fin tid å gjøre det på!
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    Jeg har ingen plan for jula, men kjenner meg selv så godt, at jeg vet at bøygen blir å la jula være jul. Dvs ikke la jula vare helt til påske! ;) Det har vært år hvor jula har startet i november, og vart helt til april. Skrekk og gru, den fella må jeg unngå i år.

    Heldigvis er jeg kjempeglad i klementiner, nøtter og marsipan, så det kommer til å gå i en del sunt julesnop. Skal lage hjemmelaget marsipan, så da blir den ikke like søt som kjøpemarsipanen.
  • gogoyubarino
    gogoyubarino Posts: 104 Member
    Options
    Ja, jeg kommer til å holde gjennom jula så godt jeg kan. Jeg har bakt litt da jeg synes man skal få lov å kose seg litt, og vi spiser pinnekjøtt på julaften men ellers har vi ikke tenkt å avvike fra våres spisemønstre. Jeg vet fra erfaring at flere dager med 'kos' gjør det omtrent umulig for meg å komme tilbake til sunne spisemønstre- og jeg håper å unngå dette denne gangen. Det blir også trening de dagene treningsenteret er åpen i jula.

    Det jeg vet er at jeg er nødt til å fokusere på den reisen jeg har startet og til å huske alt godt som har kommet langs veien.

    Ønsker alle dere en riktig god jul :) Håper dere har det fint sammen med familie/ venner. :):)
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Nå er det verste over, og jeg ser at de fleste av oss holder ut. Selv om treningsøktene ikke er like hyppige og lange som i november, popper den ene treningsmeldingen etter den andre opp på news-feeden.

    Jeg kan godt kose meg med julematen, men det skal ikke gå på bekostning av målene jeg har for helse og trening. Nå dupper jeg rundt BMI 25 (81.9 kg), jeg skal være mellom 24 og 25 de neste årene har jeg tenkt - og "julekos" er ikke viktig nok til å forandre på det. I hvert fall ikke når det er mulig å spise så mye innenfor den ukentlige TDEE (balansepunktet mellom å legge på seg og å ta av). Det ble altså ikke -3000 tre dager på rad på meg i år som tidligere. Tidligere år har jeg alltid forspist meg i jula, og lagt meg med tung mage - i år var jeg bare mett.

    Selv om desember ikke har vært bra verken med tanke på trening, spising, søvn, stress eller bassiller - tror jeg at jeg skal komme ut av måneden et lite hakk lettere enn jeg gikk inn i den. Det ser ut som det samme vil gjelde også for de fleste av dere andre. Hvis det skulle stemme, slipper vi nyttårsforsetter - vi kan bare fortsette de gode og sunne vanene vi har etablert.
  • skrullerull
    skrullerull Posts: 40 Member
    Options
    Her har det gått bra i jula, planen var å trene både julaften og 1.dag som ikke ble noe av! BAH... Så bare blitt tre økter denne uka, muuulig jeg klarer å få inn en kort en i morra tidlig :) Skal på årets/julas siste middag i morra, og får servert lettsalta torsk! Så ved moderat inntak av potet så kan vel ikke den middagen gå så veldig galt... Kaker og moms holder jeg meg helt unna ;)

    Som planlagt skeia jeg helt ut på julaften og spiste alt jeg følte for og litt til... ellers har det blitt litt godis på kveldene, men har holdt meg sånn ca innom kcal-grensa mi =)

    Så alt i alt er jeg fornøyd med jula! ;) Etter snikveiing i dag seeer ut som jeg kommer ut med 1-1.5 kg i minus i desember og det er jeg fornøyd med! =)