Januar 2013

Options
jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Hei, da har enda en måned gått og det er igjen tid for å gjøre opp status for meg. Det har variert litt hvor mange av dere andre som har vært med på denne månedlige oppdateringen. Jeg synes det er veldig gøy å få vite noe om hvordan det går med dere, så jeg håper at en god del av dere andre også er med og skriver innlegg denne måneden.

Det har altså vært januar, den store slankemåneden. Jeg har gått ned under en kilo, selv om jeg har hatt 24 treningsøkter, jobbsykling ikke medregnet. Nå er det helt slutt på magefettet - det finnes ikke, hvis jeg strammer beltet er det likevel ingenting som henger utenfor. Jeg skrev i slutten av september at jeg ikke lenger ble oppfattet som fet da. Nå, mot slutten av januar, blir jeg oppfattet som slank - dette til tross av at jeg veier nesten 81 kg. Grunnen her er at fettprosenten er nokså lav.

I push-ups hadde jeg i går 16, det er lite, men er det dobbelte i forhold til november. På rulleski har jeg nå gått 20 km på 1:14:30, som er 16,10 kmh i snittfart. Resultatene denne måneden er altså veldig bra. Hver kveld når jeg legger meg kjenner jeg den søte verken i muskler som har vært belastet og som reparerer - og vokser.

Jeg hadde et lite fall på sykkelen, noe som resulterte i mye søl (blod etc.), men jeg har ikke hatt noen egentlige skader. Jeg har heller ikke fått belastningsskader så langt, men både armer og bein gir meg advarsler fra tid til annen - jeg har ikke så veldig mye å gå på, og bør trolig ikke trene særlig mye mer eller hardere enn jeg gjør.

Jeg spiser det meste av treningskaloriene, og prøver å få i meg proteiner og fett heller enn karbohydrater - det går mye i egg, bacon og smør. Men det blir også mye boller, wienerbrød og annen dårlig mat. Slike ting gir mye energi når man trener - men det bør likevel unngås siden det er energi uten proteiner og andre nyttige stoff - så jeg er ikke særlig god når det gjelder mat.

Målet mitt for tiden er å gå Sesilåmi på ski 2. mars, 52 km, på under 4:20. I 1994 gikk jeg løpet på 4:30. Jeg ser at dette målet trolig er altfor lite ambisiøs. Dersom jeg skulle klare å holde 15 km/t skal jeg være 45 km på 3 timer, dvs. at jeg da må forvente å gå inn på ca 3:30 - men det er ikke sikkert at vær og føre er godt - og det kan også hende at ting føles annerledes på ski enn på rulleski. Et annet mål er 25 push-ups innen 12. august. Når jeg nå er på 16 burde det også være lett å nå.

Januar har i hovedsak vært en god måned for meg. Hvordan har den vært for deg?

Replies

  • erikwie
    erikwie Posts: 9 Member
    Options
    Januar har for meg vært en interesant måned. Det er min første måned på MFP

    Jeg kuttet røyken i juli og i starten på desember merket jeg at "søtsuget" som kom med røykekutten, så da var det startskuddet på å bli kvitt noen kg. Jeg veide på dette tidspunktet 145 kg og skal ned 45 kg i første omgang. Da vil jeg veie 100kg, noe som fortsatt vil klassifisere til BMI over grensen til overvektig, men det driter vi i nå.

    21. desember begynner det å krible i halsen på kvelden, det skulle bli sammenhengene høy feber og sengeliggende frem til ettermiddagen den 31. Dette ga en god start på januar, miste 6 kg på de dagene, og startet året med 8,2 kg nedgang fra startvekt.

    Treningsmessig kom jeg ikke i gang før uke 3, og da fikk jeg 4 økter på de 3 første dagene før jeg dro på meg kongen av gnagsår og måtte selvsagt ha infeksjon i den også. men på lørdagen blir det mulig å gå normalt igjen og jeg får en liten økt på søndagen.
    Mens uke 4 og 5 gir greit med trening, er fornøyd selv ihvertfall.

    De store målene på trenings siden er
    - Holmestrands Maraton (Påmeldt gå 7 km for aktiv mot kreft)
    - Vestfold rundt (Sykkelritt, mosjonist klasse, 56km)
    - FraFjordTilFjell (21km, 1500 høydemeter. Geiranger. målet er å gå, men sykkel kan bli et alternativ)


    Om noen skulle lure så har jeg nå finni ut av hvordan jeg skulle rette vekt registreringer fra tidligere i MFP, så nå viser fremdrifts bildet i signaturen riktig vektreduksjon på meg.
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    Januar for meg har vært en måned uten alt for store forandringer. Den første uken gikk med til å gå ned igjen det kiloet jeg gikk opp i jula, etter det har det skjedd lite på vektfronten.

    Jeg har etterhvert fått en rutine på hva jeg spiser, men prøver hele tiden å forbedre meg. Den siste nyheten hos meg er at jeg har investert i en juice-maskin for å få i meg mer grønnsaker. Har ikke brukt den så mye enda, da den nettopp kom i hus, men gleder meg til mye god juice i februar :) Har også blitt veldig glad i mager kesam med bær og stevia (som noen her inne spiste, og da måtte jeg jo prøve), perfekt snacks med god samvittighet. I kveld skal jeg lage lasagne der jeg bytter ut pastaplatene med aubergine. Har laget dette før med stor suksess. Jeg synes det er morsomt å eksperimentere for å bli enda sunnere i matveien. Hvis noen har en fin oppskrift de vil dele er jeg veldig interessert!!

    Trening er ok, prøver å komme meg avgårde tre ganger i uka. Jobber fortsatt mot å lære meg å løpe, men har litt igjen å gå på før 5k er oppnåelig med bare løping. Det blir nok i løpet av våren :) Håper også at jeg etterhvert kan få ned fettprosenten, og dersom jeg klarer å opprettholde trening tre ganger i uka vil jeg tro dette er oppnåelig?

    Etterhvert har jeg også fått samboeren min til å bli interessert i helse og sunn mat, selv om han har vært litt treigere å få igang enn meg, og det er veldig positivt å ha ham med på laget :)

    Selv om vekta har beveget seg minimalt så synes jeg januar har vært en grei måned, og ser fram til februar - håper på større nedgang da!
  • MissPeppers
    MissPeppers Posts: 302 Member
    Options
    jeg har vært på MFP en stund, men har akkurat oppdaget denne gruppen så jeg slenger meg med jeg :smile:

    jeg hadde halvannen måneds pause fra matlogging og gikk opp litt over et kilo i julen, men det har jeg klart å få bort igjen. Siden jeg har trent fast hver uke har jeg i grunnen ikke hatt noen store endringer, men jeg kjenner at influensa ikke er helt bra når det gjelder motivasjon. Men jeg har likevel klart å holde koken og det er jeg veldig fornøyd med! Gått ned i vekt har jeg også, men jeg forsøker å fokusere på fettprosent. Og å klare chin-ups, jeg har ikke prøvd særlig hardt på det siste par ukene men jeg har planen klar og starter på ordentlig på mandag. Kanskje dumt å starte på en mandag men det får stå sin prøve :wink:

    Klare målfor februar er å skrelle bort alle unnskyldninger og få inn i hodet at det er kontinuitet som teller,og en masse tålmodighet. Hver eneste gang jeg føler at det går trått og vil endre på noe skal jeg klare å overbevise meg selv om at jeg ikke vil tjene noe på det. Hve gang jeg har bitt tennene sammen og bare fortsett som jeg har startet, ser jeg resultater. Uten å endre på noe, ikke engang treningsopplegg, Jeg er i gang med å gjøre noe som "kjedelig nok" er noe som skal vare resten av livet så det er jo bare til å få det spikret med en gang, ikke sant? :happy:
  • Sunniva88
    Options
    Hei hå! Jeg er relativt ny på mfp og snublet akkurat over denne gruppa, så tenkte jeg kunne presentere meg litt også. Jeg er 24 år og bor i London, men flytter til Trondheim til sommeren.
    Januar har vært interessant. Måtte til fysioterapi pga en løpeskade (lærdom: hvis noe gjør vondt sjekk det med engang, ikke vent 5 mnd på at et skal "gå over av seg selv" :P) Så nå er det styrketrening, roing og svømming som gjelder + massasje og ispakninger. Selv om det er surt å ha en skade, så kan den repareres og januar var en fin måned spesielt fordi jeg fant ut av det og fikk en veldig god fysioterapeut :) Jeg tar målene mine den 6, så jeg vet ikke hvor mye som har forandret seg før da, tror ikke så mye har skjedd fordi jeg ikke har fått trent så hardt pga skaden og fordi passer på å spise ifht min bmr, og da blir det jo mer "slow and steady" . Har prøvd fort og gæli en gang før, gikk ned, men gikk opp igjen og. Så nå er det livsstilsendring, ikke slankekur :)
    Det er bare å legge meg til som venn her, det er det som er så fint med mfp, støtte og samhold med folk som holder på med omtrent de samme tingene :)
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    Januar er over for lengst, og prosjekt "holde vekten" går fint. Det må passe på så jeg ikke havner for lavt i vekt, så har økt på kcal nå nettopp.

    Ellers har min bedre halvdel også funnet veien inn hit, og det er lettvint å kunne kopiere middag o.l. fra hverandre. ;)