Februar 2013

jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Hei, tid for en ny månedlig oppdatering for dem som vil. For meg er disse månedlige oppdateringene et motivasjonsmiddel, både fordi jeg der får satt ord på det jeg gjør, fordi dere andre får vite hva jeg tenker - noe som gjør dette mer bindende og fordi jeg får lese hva en del av dere andre skriver om MFP-tilværelsen. Jeg håper derfor altså at også en del av dere andre vil være med å gi oppdatering for denne måneden.

Februar har for meg vært en litt underlig måned. Ved inngangen av måneden var jeg 80.3 kg, målvekten min er 81.9 og ugw - endelig målvekt er 80. Videre er planen å være med på MFP i ett helt år - som blir til 12. august 2013. Jeg tenkte altså å ha nesten et halvt år på maintainance. Men februar har ikke blitt slik jeg tenkte. Jeg har gått lei av å logge mat, og har derfor sluttet med det, og kun logget trening og veiing de siste ukene. Resultatet er skremmende, jeg har gått opp 1.1 kg.

Når det gjelder trening er jeg ikke representativ for MFP-ere på Norway, jeg trener svært mye. Jeg har alltid hatt dilla på noe helt fra barndommen - geografi, statistikk, rollespill, MMORPG osv. Fra våren 2012 og frem til nå har det vært trening. I alt har jeg hatt 17 HRM-treningsøkter i februar (+ en i kveld) på litt over en time hver i snitt, alle med høy intensitet (squash, bodypump, rulleski, sykling og paintball).

Resultatene lar ikke vente på seg - jeg er blitt mye sterkere, raskere, mer presis etc. i 2013 enn jeg var i høst. Selv om jeg har gått opp i vekt har jeg ikke merket at de nye trange buksene fra januarsalget har blitt strammere - så jeg går ut fra at fettprosenten har gått ned tilsvarende det jeg har lagt på meg - utviklingen bekymrer meg likevel. I en MFP-blog står det "It does not help to be the king of the gym if you eat 4000 calories". Det har vært 5 ganger med take-away + masse hveteboller, berlinerboller, wienerbrød, papayamix i yoghurt (hadde vært sunt hvis ikke mengdene hadde vært så store), sjokolade og annet søppel som har gått ned, så dette må stoppe. Men på den andre siden har jeg vært litt redd for å gå sulten når jeg trener så mye. Kroppen må jo få det den trenger for å utvikle seg - kanskje er løsningen å spise nok, sakte, sunt og ofte.

Planen for mars er:
lørdag 2. mars skal jeg gå skiløpet - Sesilåmi 52 km - i hvert fall på under 4:20 (trolig mye raskere). Fra og med mandag 4. tenker jeg å logge mat igjen. ved utgangen av mars vil jeg være under 81 kg.

Hvordan har din februar vært?

Replies

• erikwie
    erikwie Posts: 9 Member
    Da er min andre måned på MFP over og jeg sitter igjen med følgende tanker og verdier.
    Februar ble en litt rar måned for meg, måneden startet med kjempe fokus og engasjement. Midt i måneden så blir det litt mer trått uten at jeg egentlig kan forklare hva som gjør det, merke det vel egentlig ikke helt før nå i slutten av måneden. Nå sliter jeg med motivasjon og det syntes på endomondo.

Men februar blir ikke så ille allikevel. Nå er siste økt unnagjort og i morgen tidlig kommer siste dom på vekta.

Denne måneden bli fordelt slik.
    12 Treningsfrie dager
    31 treningsøkter fordelt på aktiviteter som gange, ski, sykling, svømming og truge gang.
    Det litt mindre km enn i januar men det ble om lag 50% økning på treningstid.

Før morgendagens runde på vekta så er månedens vektjustering 1,2 kg ned, dette passer greit inn med planen om 0,5-1 kg pr uke, men kunne vært bedre.

Men tatt i betraktning av en tur til Danmark med guttas julebord og en uke med vinterferie, trenings fri og manglende registrering av inntak så er det vel greit nok, nedgang er nedgang, sakt er bra så da konkludere jeg med at februar ble en måned med nedgang og da innenfor planen.

I forhold til de store målene jeg trente mot så er det blitt endringer. Jeg har fått nye og krevende oppgaver i Turistforeningen og velger nå å ikke lenger delta på Fra fjord til Fjell i Geiranger, det blir ikke tid nok og penger nok til alt.
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Hos meg har februar vært nok en hendelsesløs måned. Jeg har nå hatt ca to måneder uten noen nedgang i det hele tatt. Det er demotiverende, og jeg bruker nok alt for mye tid på å gremmes over at det ikke skjer noen ting. Jeg har nå prøvd det meste, både å spise mer og å spise mindre. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet, for jeg skal i alle fall ikke opp i vekt igjen, det skjedde nemlig sist jeg havnet på et platå. Jeg holder fortsatt på mine sunne valg, og prøver å trene 2-3 ganger i uka.
    Jeg har fortsatt mange kilo igjen å ta av (BMI på 27) så jeg skal videre ned. Håper det skjer i vår, kunne godt tenkt meg å gått litt mer ned før ny bikini skal handles inn.

Målet mitt for mars er å fortsette med de gode vanene mine, og så håper jeg kroppen snart forstår hvor flink jeg er :)
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Målet mitt er å holde vekten, men den sniker seg sakte nedover likevel. 1 kg ned i februar. Så må nok øke enda litt mer på matinntaket. BMI er 21, og må absolutt ikke lengre ned nå! Men selv om jeg er veldig slank nå, så ser jeg veldig frisk og opplagt ut, og "maset" fra folk om at "nå må du ikke bli tynnere"- det er slutt.
    Trener fortsatt, og om det ikke er så tung trening, så er den iallefall ganske jevnlig. Så jeg er i bedre form enn på årevis, og føler meg frisk og "sterk". Moro.
    Satser på at jeg i mars kan rapportere om jevn vekt, eller kanskje en kilo opp. :)
  • MissPeppers
    MissPeppers Posts: 302 Member
    Jeg har ikke hatt noen vekt-mål så jeg skal egentlig ikke "klage" på at jeg ikke har gått ned i vekt. Har ikke vært særlig flink til å holde meg innenfor kaloribudsjettet heller så alt i alt har det vært Jeg har ikke målt fettprosenten igjen, har planer om å gjøre det i løpet av uken men forventer ikke egentlig noen nedgang der heller. MEN: jeg har blitt sterkere. Fra å ikke klare noen chin-ups klarer jeg nå to uassisterte i to av tre sett for eksempel. Så fremgang har jeg hatt.

Målet for mars er å bli sterkere, følge treningsopplegget (er på uke 4 av 8 før jeg bytter til neste trinn), og helst gå ned i fettprosent. Og selvsagt ikke ta helt av i helgene og "ødelegge" ved å spise tilbake akkumulert underskudd fra hverdagene. Tror sistnevnte må bli hovedmålet siden treningen egentlig går av seg selv for tiden :drinker: