Kalorimerking på restauranter
bambis
Leser forslag i avisa om kalorimerking på restauranter. Hva synes dere om dette? selv synes jeg det er fantastisk bra, har savnet en slik oversikt så mange ganger! Blir enklere å ta fornuftige valg, og blir også enklere å logge det.
Gleder meg allerede jeg
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Store-vil-ha-kaloritabell-pa-menyene-7186010.html
Gleder meg allerede jeg
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Store-vil-ha-kaloritabell-pa-menyene-7186010.html
0
Replies
-
Leser forslag i avisa om kalorimerking på restauranter. Hva synes dere om dette? selv synes jeg det er fantastisk bra, har savnet en slik oversikt så mange ganger! Blir enklere å ta fornuftige valg, og blir også enklere å logge det.
Gleder meg allerede jeg
Jeg er veldig for! Jeg er vant emd det fra USA, der jeg kan sjekke menyen og næringsinnhold på forhånd på nett, og planlegge litt hva jeg vil spise.0 -
Jeg forstår at det kan være vanskeligere for "gourmet"-restauranter med kalorimerking, men det er kanskje ikke der det er mest aktuelt heller. Hvis det blir innført hos de store restaurant-/fastfood-/kaffebarkjedene så har vi kommet langt0
-
Det er jo et problem med regulering at det kan bli vanskelig å drive små virksomheter når man har mye av sånt. Dersom regelen f. eks. er at kjeder som omsetter for mer enn 50 millioner i året må oppgi kaloriinnhold på hver rett, vil det kunne være rimelig. Det ville ramme alle fast-food-kjeder men nesten ingen ordinære restauranter. Hvis regelen skal gjelde alle, krever det litt mye MFP-nerding av folk som ikke kjenner vår verden og som verken har tid eller krefter til å bli som oss.
Ellers spiste jeg en sju-retters middag i går, og jeg må berømme dem som laget den - smaken var ekstraordinær, mens kalorimengden var rimelig. Det samme kan jeg ikke si om to tilsvarende restaurantbesøk i forrige uke i Skottland, der de, særlig det ene stedet, pøste på med tusener av kalorier på hver av oss uten at vi hadde særlig mulighet til å si nei.0 -
En avgrensning basert på omsetning kan sikkert fungere. Evt kan man kanskje kreve kalorimerking på restauranter med mer enn et/to utsalgssteder.
Jeg tenker at kalorimerking kanskje kan være lurt også for dem som ikke teller kalorier. Det kan være med på å skape en bevisstgjøring rundt hva det er de faktisk spiser. Kanskje det gjør at de tar et litt sunnere valg enn de ellers hadde gjort.
Spiser jeg en sjuretter så tror jeg at jeg gir blaffen i kalorier, da er vel løpet kjørt uansett tenker jeg0 -
Jeg er veldig for, et spisested som har en fast meny bør rimelig greit kunne finne ut ca kaloriinnhold i de ulike rettene. Spiser jeg lunsj eller middag ute, så er jeg ikke nødvendigvis så himla opptatt av kaloriinnhold, men veldig greit å vite "skaden" likevel, blant annet så man kan ha det i bakhodet når man velger resten av inntaket den dagen.0
-
In america you only have to list calories if you sell over a certain number (and only in some states I think). I thought it was great. The only down side is that places like McDonald's can still sell super unhealthy food-type substances, but so long as they aren't too high in calories most people will assume they are eating healthy.0