Mai 2013

jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Hei igjen,
da har enda en måned gått, jeg håper en del av dere er med og tar utfordringen å skrive litt om måneden som har gått. Jeg synes det er gøy å lese disse oppdateringene, og tror kanskje at en del av dere andre også gjør det.

For min del har det blitt enda en måned med mye trening. Jeg tenkte kanskje at regimet skulle legge seg litt, men det har ikke skjedd så langt. Tidlig i måneden hadde jeg vondt i høyre armen pga. overbelastning jeg har pådratt meg ved mye squashspilling. Men det har begynt å gi seg. Også høyre hælen har vært litt vond, men ikke verre enn at det går. Med såpass mye trening, er det ikke å forundres over om jeg skulle få belastningsskader. Kanskje man kan si at jeg har vært heldig som ikke har fått mer. Nøkkelen tror jeg selv er at jeg har trent allsidig og med fokus på utholdende styrke, ikke bare maksimal styrke. Men jeg har hele tiden fokusert på å ha progresjon, så intensiteten er høy.

Når det gjelder vekta, står den stille så langt på 82,5 kg. Likevel, jeg har ingen som helst problemer med å få på klærne jeg kjøpte i januar nå, selv om de var trange da jeg fikk dem. Muskelmassen har økt betraktelig, også de siste månedene, og muskler tar mindre plass enn fett. Kanskje er det ikke så ille å veie 82,5 kg for meg? Hvis målet bare er å løpe fort, ville det vært bra å gå ned 4-5 kg, men for sykling og styrke betyr det mindre. Jeg har hatt som mål å veie 80, det er mulig at jeg revurderer det. Det som er helt sikkert er at jeg skal komme inn i 32 tommers bukser og skjorter størrelse 40. Om BMI-en skulle ligge rett over 25 kan det kanskje aksepteres.

De siste to månedene har vært fascinerende på en annen måte. Jeg har fire brødre som alle er meget godt trent, og som trener 1-3 ganger hver uke. Jeg har slik sett alltid vært familiens sorte får - den overvektige som er tung i kroppen og sein i bevegelsene, og som helst sitter bak en datamaskin. I det siste har jeg har trent sammen med dem på lørdagene en del ganger. To av dem går helst på rulleski, en av dem sykler og den tredje løper. Nå er jeg på nivå med alle sammen og vel så det, uansett hva det måtte være. Siden trening anses som svært viktig i familien, har endringen ført til mye positiv oppmerksomhet som jeg ikke har vært vant til å få tidligere.

En annen ting er at jeg alltid har hatt problemer med temperaturreguleringen, og svært ofte vært syk tidligere. Nå har jeg følt meg veldig frisk i flere måneder. Jeg fryser nesten aldri, og hvis jeg gjør det, blir jeg likevel ikke syk av det. Det er også en stor og verdifull forandring.

Jeg har det for tiden bra. Det er ikke slik som i noen perioder i livet, at jeg har håpet at det skal komme et lys i andre enden av tunnellen. Vel er kravene fra jobben og fra rollen som småbarnsfar tøff å innfri, men det er sjelden at jeg har hatt så lite behov for å flykte fra meg selv som nå.

Til dere MFP-venner, jeg synes det er svært motiverende å vite at dere er der. Vi er kanskje forskjellige som personer, vi har forskjellige strategier for å nå dit vi vil og vi er i ulike stadier i reisen. Men det har vi til felles, at vi velger å jobbe (litt) systematisk med helsen, eller i hvert fall vekten, vår. På den måten føler jeg at dere vet hva dette handler om, og ser på det å gjøre forandringer som noe normalt. Jeg håper at flere av dere andre også vil skrive noe om mai, og at dere er villige til å se gjennom fingrene med at innlegget mitt ble litt for langt denne gangen.

Replies

• bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Mai har vært en flott måned for meg. Hvorfor? Fordi jeg har gått ned TO hele kilo. Det er helt fantastisk etter å ha stått stille siden jul. Håper at det fortsetter litt til, for nå er jeg bare ca 3 kilo unna å være på BMI 25, og jeg gleder meg veldig til å komme dit.

Selv om BMI 25 er et lite delmål så har jeg laaang vei igjen å gå før jeg blir fornøyd, og skal i alle fall ned ti kilo til. Men det er nok ei stund igjen til jeg når "målvekt", har ingen store forhåpninger om at det skjer før neste sommer, hvis jeg er heldig.

Treningsmessig så er jeg ganske fornøyd med meg selv, da jeg har vært på trening noen ganger i uka. Jeg jobber fortsatt mest med løping, da jeg har et mål om å løpe 5K, og til slutt delta i et gateløp. Kanskje i september, men vi får se. Akkurat nå klarer jeg å løpe 20 minutter/ca 3K, men synes fortsatt det er veldig tungt. Den eneste grunnen til at jeg klarer å gjennomføre er at jeg VET at jeg får til å løpe de 20 minuttene, da jeg har gjort det før. Prøver også å fokusere mer på styrketrening, da jeg innser at det er nødvendig.
    Jeg synes det er mye enklere å holde seg i bevegelse om sommeren, da det frister mye mer å komme seg ut. Det blir fort noen sykkelturer (særlig til jobb), og det blir ekstra kveldsturer.

Matmessig har jeg egentlig alltid vært ganske streng mot meg selv, og det er jeg fortsatt. Mitt eneste "problem" der er en samboer som ikke er like interessert som meg i å spise sunt, og innimellom så tror jeg han blir ganske lei av maset mitt. Når han kjøper seg noe godt så sliter jeg med å holde meg unna det, men jeg jobber fortsatt med selvkontroll.

Når jeg er ferdig med eksamen (om en uke) så skal jeg jobbe enda bedre, både mat og treningsmessig. Jeg har gitt meg selv litt ekstra slingringsmonn de siste ukene før eksamen, og det tror jeg har vært helt nødvendig.

Selv om vekta har stått mye stille i vår så gleder jeg meg fortsatt til sommeren, da jeg er ca 17 kilo lettere enn jeg var i fjor. Det velger jeg å være ganske så fornøyd med :)
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Morsomt å lese hvordan det går med dere andre, synes dere er flinke!

Her er det ikke noe nytt egentlig, jeg er på stedet hvil, akkurat som jeg vil. Jeg holder vekten, men har gått litt inn i centimeter.

I går fikk jeg tatt min første joggetur på mange herrens år, takket være nye joggesko- svindyre, men tydeligvis verdt hvert øre. Endelig har jeg funnet noe som passer problemføttene mine! Av 5 km greide jeg å jogge cirka halvparten, vekslet mellom å gå/jogge. Og er knallfornøyd med meg selv!

Min kone har også begynt å logge her inne, og har gått ned 16 kilo.Hun har vært kjempeflink!! Vi har så smått begynt å trimme litt sammen, noe jeg har savnet i årevis. Og loggingen er veldig lettvint, ofte kan vi bare kopiere av hverandre, både mat og trim. Hun er riktignok litt misunnelig på meg som kan spise mye mer enn henne da ;)
  • grim_streaker
    grim_streaker Posts: 129 Member
    Kom Mai du skjønne milde!
    Men med Mai kommer desverre også mange nye fristelser som is og grillmat.
    Har klart å mer eller mindre holde meg i skinnet, men har desverre gått opp 2kg i mai.
    Dels pga det som er nevnt over og dels for at jeg har sluttet på PSMF-dietten og spiser mer normalt igjen nå. (er vel vanlig å gå opp litt igjen)

Har også begynt på kreatin for å få opp litt muskelmasse, da mye av de KG som forsvant når jeg gikk på diett, desverre var muskler.
    Gikk ned utrolig mye i styrke i løpet av dietten, noe som var veldig deprimerende. Så jeg jobber nå hardt for å få den tilbake igjen uten å gå opp i fettmasse igjen.
    Ett større puslespill enn jeg hadde trodd, men jeg skal løse koden.

Ellers så er det deilig at det går mot sommer og pent vær, føler virkelig at det trengs.

Har fått ut sykkelen og har fått tatt meg ett par småturer, men fikk litt blod på tann og kjenner at jeg har lyst til å bli med på ett ritt igjen.
    Skal trene meg opp og se om jeg rekker kongerittet og/eller grenserittet.
    Var i alle fall utrolig deilig å sykle litt i skogen igjen, og kindisen var faktisk ganske bra selvom det er leeenge siden jeg drev på med noe skikkelig kondisjonssport.

Uansett alt i alt så har Mai vært veldig bra, håper denne oppturen fortsetter...

Stå på alle sammen,

T
  • zinatara
    zinatara Posts: 76 Member
    Jeg har hatt en litt frustrerende måned der det har stått mye stille, selv om jeg ikke har jukset. Men målte meg for et par dager siden og har mistet 9 cm rundt livet siden slutten av april, så da skjer det jo ting alikevel. Og nå virker det som om vekten også beveger seg raskere nedover.

Føler at jeg har klart å finne ut av maten noenlunde, så nå gjenstår det å finne ut av treningen og hvilke mål jeg ønsker å oppnå der. Skal iallefall kjøpe meg nye løpesko når feriepengene kommer, for jeg har et bekken som knirker etter tre svangerskap.

Ellers er det første målet mitt å komme meg ned fra fedme til overvektig. Da må jeg gå ned litt over 6 kg. Forhåpentligvis er jeg der til høsten.