snop
monapona100
For å være helt ærlig så har jeg aldri vært noen tilhenger av å telle kalorier. Jeg har jobbet med ernæring i mange år, og vært veldig bevvist på hva jeg putter i munnen. Men jeg må inrømme at det blir med meg som det blir med skomakerens barn, ikke alltid de beste skoa der i gården nei. I det siste året har vekten begynt å øke kraftig rundt midjen. Jeg har tenkt at kanskje det har noe med at jeg blir eldre å gjøre. Eller at jeg begynner å nærme meg en tidlig overgangs alder.. Men nei. Jeg ser nå at jeg har tendens til å kvelve i meg store mengder fett.. Riktig nok godt fett, kaldpresset, ekstra jomfru, udos, cocosa, smør. Og det var jo greit da jeg spiste lavkarbo (sunnkarbo) og var aktiv. Nå derimot har studentlivet tatt kvardagen min, og jeg sitter i ro store deler av dagen.. og hungrer etter karbo for å gjøre hodet klarere. Jaggu sa jeg smørrr! Og stresset som følger med på kjøpet gjør ikke kortisolmagen noe bedre... Og poenget er? Jo, jeg kom nettopp over denne siden http://www.dailyhiit.com/hiit-blog/hiit-diet/diet-tips/100-calorie-snack-ideas/ med mange gode tips til snop til å kvelve i seg for en som ikke er i så mye bevegelse som hun liker å tro, og ville derfor dele den med dere Enjoy
0
Replies
-
Jeg fikk plutselig lyst til å skrive et forsvar for å telle kalorier. Jeg håper det ikke tas ille opp av dem som har andre oppfatninger enn meg her. Det er jo slik med MFP at vi er vanlige forskjellige folk - med vanlige folks erfaringer og fordommer - vi er ikke ernæringsfysiologer de fleste av oss (med unntak av deg Monapona ser det ut til).
Etter at jeg begynte å gå ned, har jeg blitt en ihuga forsvarer av det å telle kalorier. Alt handler om "inn"-"forbruk"="vektforskjell". I tillegg er det naturligvis mange relevante faktorer knyttet til kroppens kjemi, men de forandrer ikke på formelen - de er bare relevante for kroppens kjemi. Nesten ingen rundt meg har syntes at kaloritelling var en god ide, så da jeg begynte med det gjorde jeg det mot alles anbefaling. Etter å ha gått fra 100 til 82, vet jeg at dem som sier: "Det handler ikke om mengde men om sammensetning", er på villspor.
Jeg bøtter inn på slike ting som nevnes i lenken din - Lindahls tyrkisk yoghurt med syltetøy er favoritten (vel - gresk yoghurt med honning i lista). Men hvis man stapper i seg nok pistasjnøtter, epler eller andre sunne ting, går det rett på magen. Heller boller fra statoil i små mengder enn sunnhetsfibersalatknekkebrød med omega 3 olje i store mengder - og det kan jeg si - det er ikke den ting jeg ikke kan binge i bøttevis hvis jeg gir meg selv lov. Ett bit med bolle i timen slik at blodsukkeret holdes jevnt - er bedre slankemat enn 1.5 kg tyrkisk yoghurt svelgt ned på 3 1/2 minutt.0 -
Flirer litt. Er faktisk enig med deg. Sammensetningen har mye å si for den hormonelle balansen, som igjen bestemmer om kroppen er i fettlagringsmodus eller forbrenningsmodus. Men selvfølgelig, overstiger kaloriinntaket i forhold til energiforbruket vil overskuddet lagres okke som. Men det er lettere å spise færre kalorier når man fokuserer på balansen, siden man da blir fortere mett og ikke stadig sulten pga et fallende blodsukker, og i tillegg har en ekstrabonus med å være i fettforbrenningsmodus. Ved kaloritelling vil mange sløyfe fett, og derav ofte også proteiner, som er nødvendig for en metthetsfølelse. Her er det mange som går i baret fordi de ikke klarer å "styre seg" når overlevelses instinktene trer inn og sier JEG MÅ HA BLODSUKKER! og ender opp med å spise mange kalorier i stedet for de som det var laget en plan for. Men ja, jeg ser jo at jeg er litt ute på en smell siden jeg ikke lenger spiser lavkarbo med den selvbegrensningen den gir i forhold til å bli mett og stoppe i tide, og i tillegg spiser like mye fett som før.. Ergo, dobbeltsmell... Mer karbo, mer sulten, mer kalorier. Masse fett, enda mer kalorier, og ikke lenger i fettforbrenningsmodus. Mindre aktiv...enda mindre fettforbrenningsmodus.. Ja du ser. Akkurat nå er kaloritelling riktig for meg. I hvert fall inntil situasjonen endrer seg slik at ting regulerer seg selv ved at kroppen sender riktige signaler på sult og metthet. Magen skal nemlig bort0
-
Det er litt morsomt å skrive slike ting, og veldig relevant for hvordan vi har det i denne slanke-helse-greia. Som du allerede har sett trener jeg sinnsykt mye, og ofte som selvstraff for å gjøre opp for mine spisesynder. Det er et hardt liv, men nødvendig om ikke alt skal gå utfor stupet. Ellers holder jeg makroer - godt med fett og proteiner samt supergrovt brød - alt for å holde blodsukkeret så jevnt som mulig - og for å sikre at kroppens form og fasong holder seg noenlunde balansert. Noen sier at ting blir lettere etter et par år, men å tro at slankingen skal være en interimtilværelse er naivt tror jeg. Hvis man er vant til å være overvektig og å døyve blodsukkertap med mat - så er man mentalt dømt til å ha det handlingsmønsteret som default choice. Kortsiktige vekttap fører da bare til alvorlige smell og jojo-effekt. Eneste middelet er langsiktig, møysommelig og arbeid der man spiller på lag med kroppen - går små skritt og forsøker å redusere effekten av de stadige tilbakefallene. Noen slag taper man, andre vinner man, og slik fortsetter det ettersom tiden går.0
-
Denne siden er gull verdt, siden man her kan kartlegge sin egen mat samtidig som man følger med på hvordan det går med andre og se hva de gjør i sine ups and downs. Det går fortere når man kan lære av både egne og andres feil og seire. Det tar tid å gjøre endringer. Flere år. Vi vil alltid ha et ønske om å falle tilbake til slik det var når vi ikke "orker tenke". Men etter noen år blir det faktisk bedre. Når rutiner er innarbeidet, og det å falle tilbake på slik det var, betyr å falle tilbake på de gode endringene som det er lagt grunnlag for. Men selvfølgelig, det krever arbeid. Et stillesittende liv gjør oss ubalansert, og kroppen vil hungre etter mat som gjør ubalansen enda verre. Veldig bakvendt at vi er konstruert slik.. Så jeg får si det slik min venninne sa til en klient hun var personlig trener for: Det gjør vondt å ta seg ut Det verste er dørstokk mila. Det å komme tilbake til å begynne å trene igjen, eller enda verre - å begynne helt fra scratch. Når man har kommet godt i gang er det jo deilig. Så hatten av for deg, som har gjort dette helt på egenhånd og med så gode resultater. Jeg blir i hvert fall kjempeinspirert til å trene mer og hardere av deg og andre her. Så får jeg håpe at jeg også kan være til inspirasjon.0
-
Her var det mye sunt og godt snop! Alltid greit med litt nye ideer, så takk for link.
Når det gjelder kaloritelling, så er jeg egentlig ganske motstander jeg også. Var i utgangspunktet redd at det kunne trigge en gammel spiseforstyrrelse fra ungdommen til liv igjen. Men så skjer det morsomme, nemlig det stikk motsatte, at jeg begynner å kjenne bedre forskjell på sulten og mett. (Ble "tvangsmatet" i årevis som barn, så lærte aldri å kjenne etter) Og jeg har oppdaget at mengde karbo spiller en stor rolle for om jeg blir mett eller ei. Mye karbo (som i smågodt, sjokolade o.l.) = jeg BLIR ikke mett.
Så denne siden er gull verdt for meg også!0 -
Jeg har blitt stor tilhenger av å telle kalorier. Jeg gikk jo ned endel ved å kutte ut endel åpenbare kalorikilder og spise sunnere, men det å faktisk vite hva det jeg spiser inneholder har gitt meg en god del aha-opplevelser. Er ganske mye som er sunt men som ikke fungerer i store mengder dersom man ønsker å gå ned i vekt. Jeg bruker i tillegg MFP til å balansere maten jeg spiser for å få i meg det jeg trenger. Jeg vet at de sier at en kalori er en kalori uansett hva man spiser, men det er ganske mye enklere å holde seg mett og i godt humør når man faktisk kan spise en god porsjon og fortsatt komme innenfor kalorimålet. Jeg vet ikke om jeg er et unntak, men jeg har sjelden følt at jeg ofrer masse i denne prosessen eller at jeg lider på noen måte. Men det er kanskje lettere når man har et mål på 0,5 kg i uka og kan spise kaloriene jeg tjener på trening. I dag trente jeg 550 kalorier i følge pulsklokka mi og gikk rett inn på kjøkkenet etterpå og brukte 150 av dem på sjokolade. :-)0