Fitbit og/eller Digifit?

Options
Hei dere:)

I sommer bestilte jeg meg en Fitbit Flex, et vanntett armbånd med en liten duppeditt som måler skritt, aktivitet, søvn etc. Siden den er vanntett trenger jeg ikke ta den av i dusjen, og siden den måler søvn også tar jeg den mer eller mindre aldri av, bortsett fra en gang i uka for lading. Den syncer også direkte opp til iPhonen min i bakgrunnen, noe som er utrolig gøy. Matlogging gjør jeg med MFP syncet opp mot Fitbit kontoen (rett og slett fordi MFP sin matdatabase er myyyye bedre enn Fitbit sin...). Jeg bruker også Digifit appen på trening sammen med et Polar H7 bluetooth pulsbånd som også syncer til iPhonen, så jeg får alt på ett sted (alt samles på Fitbitkontoen). Love it!!

Er det flere Fitbit/Digifit brukere i Norge der ute?

Lillemi :)

Replies

  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    Har ingen av delene, men har vurdert det. Hvor kjøper man sånt? Ca pris?
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Jeg har hatt fitbit som syncet til MFP, det samme gjorde Endomondo, men det tok ikke lang tid for meg å se at jeg ikke likte når disse gadgetene snakket sammen - særlig fitbiten gav meg rare resultater. Sykling og rulleski som jeg gjør mest fanges ikke godt opp av fitbiten. Når jeg løper eller går synes jeg heller ikke resultatene fra fitbiten vekker særlig tillit. Jeg ser at fitbit passer for folk som trener ved å gå, eller å småjogge - og det er ikke meg - derfor sluttet jeg å bruke fitbit etter noen uker - og sendte fitbiten min i posten til en annen mfp-bruker som jeg tenkte meg kanskje kunne ha litt glede av den.

    Når det gjelder Endomondo, treningsappen min, har jeg heller ikke likt når den syncer med MFP, den gir rare resultater synes jeg. Dessuten bruker jeg en Garmin Forerunner 110 med pulsbelte, og laster opp treningsøktene i ettertid. Det lager også gjerne noe klatt med syncingen. Følgelig har jeg disconnectet Endomondo fra MFP, og fører resultatene manuelt over. Da vet jeg hva som blir ført opp.

    Jeg tror de fleste MFP-brukere finner sin måte å gjøre ting på, ikke alltid verken den enkleste, mest praktiske eller mest varige løsningen, men når en måte å gjøre ting på fester seg i vanen, blir det fort slik man liker å gjøre det på. Derfor er det sjelden flere brukere som gjør ting på samme måte over tid - verken med mat, trening eller gadgets - det er i hvert fall min erfaring. Det er uansett gøy å lese om hvordan du får det til å fungere med fitbit, digifit og MFP. Det høres ut som et bra opplegg.
  • Lillemi82
    Options
    @ Butinox,

    Du får desverre ikke kjøpt Fitbit i Norge, så langt jeg vet. Jeg bestilte min fra USA. Kostet $99.00 pluss frakt, og mva.
    Jeg har en Fitbit Ultra til overs om du er interessert i å prøve den? Send meg en melding i så tilfelle. Du kan lese mer om den her:

    http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2395762,00.asp

    Det er en litt eldre modell, men den funker som bare det :)

    @ jvarhaug,

    Jeg tar Fitbit av når jeg trener, nettop fordi jeg bruker Digifit med pulsmåleren fra Polar, så jeg får syncet aktiviteten derfra. Har du fitbit på samtidig vil det jo logges dobbelt. Fitbit bruker jeg for å måle "hverdagsaktiviteten", treningen blir i tillegg. Passer somregel på at jeg alltid har min. 10.000 skritt hver dag. Hvis ikke blir det å marsjere ved sengekanten før jeg legger meg, haha!

    Enig med at det kan være litt surr med syncingen, men man lærer seg etterhvert de ulike triksene. Blandt annet har visst
    rekkefølgen man syncer ulike ting i noe å si... (don't ask me why...).
    Har du forsøkt Digifit da? Det er en av mine absolutte favoritt apps :)


    H
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    Fant en norsk side som har fitbit, Coolstuff.no.
    Har sendt deg melding, Lillemi :)
  • annebjerke
    annebjerke Posts: 5 Member
    Options
    Jeg er på dag to av fitbit flex og foreløpig er jeg veldig fornøyd med samarbeidet mellom den, mfp og endomondo. Men så har jeg ikke pulsmåler ennå. Foreløpig er jeg definitivt mer bevisst å gå mer enn før. Spent på å finne ut hvor fornøyd jeg er over tid.

    Kjøpte den forresten på coolstuff.no og fikk den levert på to dager. Det er det eneste stedet jeg har sett den bli solgt i Norge.
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    Har begynt å prøve ut Ultraen i kveld, spent på om jeg får meg en overraskelse mtp aktivitet! Virker morsomt da, godt mulig det må bli en flex på meg etterhvert. ;)
  • ceciliema
    ceciliema Posts: 5 Member
    Options
    Har bestilt Fitbit flex nå, gleder meg allerede til den kommer i posten :)
  • Xelace
    Xelace Posts: 18
    Options
    Heisann!

    Jeg synes fitbit høres kjempesmart ut og har lenge tenkt på å skaffe meg en.
    Er det noen her som kan dele hva de synes om søvnmåleren?
    For meg hadde det vært fantastisk å kunne måle søvntid og kvalitet i tillegg til alt annet, men hadde vært fint å høre om andres erfaringer. :)
  • ceciliema
    ceciliema Posts: 5 Member
    Options
    Jeg synes søvnmåleren funker fint. Slår lett på den før jeg legger meg, så registrerer den hvor mange ganger jeg er urolig om natten. Faktisk veldig fascinerende å se sammenhengen mellom urolighet og å legge seg sent (jeg vet det er selvsagt, men det er alltid bedre når man ser det som en graf).

    Fordelen ved Fitbit flex er jo at den ikke plager deg når du sover heller. Veldig praktisk.
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    Noen som vil ha venner på Fitbit? Bare å legge meg til eventuelt, heter Butinox der også. :)
    Bruker: 27RQH8
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    Angående søvn; jeg synes det er litt greit å se hvor ofte jeg faktisk er (eller var) våken, på grunn av restless legs. Jeg forstod omsider sammenhengen mellom kriblingen og søvnmangelen, og fikk legen med på medisinering. Og jeg har sovet bedre og mer sammenhengende fra dag 1 med medisiner!

    Ellers er jeg så kjempefornøyd med Fitbit Ultra, at jeg har lyst på en nyere fitbit-modell som kan synce med smarttelefonen. Så sitter og kikker litt på nett, og leser, for å finne ut hvilken type jeg skal gå for. :)