Juni 2013

jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Da er enda en måned gått, hvordan går det?

For min del har dette vært en utrolig stressende måned både på jobben og hjemme. Motivasjonen min til å logge mat og til å spise riktig har vært svært laber. På vekta har jeg nå gått opp til 83 kg, nokså kjedelig - januar-februar var jeg nede i 80,3. Det varte riktignok ikke noe særlig, allerede ved inngangen til mars var jeg oppe i 82, men det er tøfft å holde på dette. Jeg vil ikke tilbake til dit jeg var i starten av 2012 i hvertfall, 100 kg - og det er et stykke igjen til det.

Når det gjelder trening har juni også vært bra. Jeg liker å trene - det er det å legge restriksjoner på spisingen som er vanskelig for meg. I alt har jeg trent 18 ganger i juni, da regner jeg ikke med sykling til jobben. 15. juni syklet jeg nesten 150 km. Etter den turen fant jeg ut at jeg hadde for dårlig sykkelutstyr, og bestilte sko, drakt, hansker og hjelm fra Kina til under 1000 kr.

2013-06-27.jpg

I juni har jeg satt store rekorder både i rulleski (19,36 km på en time) og på sykling (26,73 på en time - denne er ikke så imponerende vet jeg). Det at kjernemusklaturen blir sterkere gjør at fettprosenten går ned, følgelig er det ikke så ille at det kommer på et par kilo - det må bare ikke bli for mange.

Jeg lovet meg selv i høst at jeg skulle være på MFP i ett år, det blir til 12. august. Siden det å holde seg i maintenance viser seg å være vanskelig, er det sannsynlig at jeg vil henge rundt mye lenger enn det. Uansett, jeg håper og drømmer om å få motivasjonen til å spise mindre tilbake, men trøster meg med at det ikke er sunt for kroppen å gå ned når treningsintensiteten er så høy - og at muskler tar mindre plass enn fett.

Hvordan har din juni vært?

Replies

• bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Jeg setter stor pris på å lese alle oppdateringer om hvordan det går med dere, og særlig når det går som med deg, Jvarhaug :) Morsomt å se bilde synes jeg, for en forandring du har vært gjennom fra du startet!

Hos meg går det litt opp og litt ned. Jeg har ikke gått ned særlig mye i juni, muligens et kilo. Men jeg synes dette er helt greit, merker at sommeren kan være en vanskelig periode - utepils, grilling, is osv. Så jeg har som mål å holde meg på samme vekt gjennom sommeren, så får jeg ta eventuell nedgang som et pluss! Veier nå ca 75 kilo, og må gå ned ca to-tre kilo til før jeg når det første målet mitt, som er å komme ned på BMI 25. Må si jeg gleder meg til å komme under den grensa. Håper jeg får det til på tidlighøsten en gang.

Treningsmessig så synes jeg det går ganske så bra, jeg løper nå 20 minutter i strekk uten alt for store problemer, og etterhvert håper jeg å komme opp i 30 minutter. Skal ta det litt gradvis i løpet av sommeren. Dersom dette går bra så melder jeg meg kanskje på et 5K-løp i høst. Vil ikke melde meg på før jeg vet at jeg klarer å gjennomføre, så drøyer det litt enda. Jeg er litt sløv med å komme meg på trening, så det må jeg jobbe med, og bli flinkere til. Bør ha to-tre økter i uka.

Jeg er innom MFP hver dag, men er litt dårlig til å logge, det er ganske lenge siden jeg logget en skikkelig dag - jeg logger feks halve dagen, og så merker jeg at jeg havner ca på rett antall kalorier og så dropper jeg logging siste delen av dagen. Tror dette er litt dumt, og for min egen skyld skal jeg prøve å bli flinkere til å logge igjen.

I fjor sommer veide jeg 93 på det meste, nå veier jeg 75. Selv om jeg av og til synes det går litt treigt så synes jeg at jeg har grunn til å være fornøyd med det jeg har oppnådd :) Gleder meg til å se hvor jeg er hen om et år!
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Du har vært utrolig flink Bambis, det er visstnok bare 5 % av dem som prøver som klarer å gå ned, det er veldig gøy om vi kan være blant dem.

Logginga mi har også vært så som så en stund, men noen perioder er jeg nokså flink.
  • zinatara
    zinatara Posts: 76 Member
    Jeg er akkurat kommet hjem fra ferie. Ble litt mye som ble spist og lite logging, men det ser ikke ut som om det har gjort så stor skade. Ikke noe jeg ikke kan leve med iallefall. Men er litt skummelt hvor lett det er å bli hekta på sukker igjen. Ser at det nok kommer til å bli en jobb å faktisk holde vekten når jeg har nådd det endelige målet mitt.

Mitt delmål nå er å gå ned ca. 3 kg til. Da er jeg nede på overvektig og ikke fedme i følge BMI. Så nå må jeg bare presse meg selv når det gjelder trening og mat.
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Juni: Atter en måned på stedet hvil for meg, akkurat som jeg vil.

Spent på om jeg kan si det samme etter juli og ferieuker med mye god mat.