Hvordan steker dere mat ?
steinarvidlid
Heisann alle sammen,
Har nå "overlevd" min første måned med myfitnesspal og synest effekten med å ha en gjennomtenkt kosthold er meget bra !
Har lagt merke til at en av de "skjulte" kalorifellene er hva en steker mat i. F.eks en halv desiliter med olivenolje utgjør plutselig 450 (undødvendige) kalorier men maten kan jo fort bli litt tørr uten det.
Samtidig er det vel riktig å telle med disse kaloriene , ikke sant ?
Noen som har gode innspill ?
Har nå "overlevd" min første måned med myfitnesspal og synest effekten med å ha en gjennomtenkt kosthold er meget bra !
Har lagt merke til at en av de "skjulte" kalorifellene er hva en steker mat i. F.eks en halv desiliter med olivenolje utgjør plutselig 450 (undødvendige) kalorier men maten kan jo fort bli litt tørr uten det.
Samtidig er det vel riktig å telle med disse kaloriene , ikke sant ?
Noen som har gode innspill ?
0
Replies
-
Vi bruker minst mulig fett når vi steker. Stekepanne med teflon hjelper godt. Farsemat steker vi uten å tilsette mer fett. F.eks kjøttdeig, karbonadedeig, fiskekaker, kjøttkaker osv. Eggerøren blir også helt ok uten fett.
Ellers så liker jeg best å bruke rapsolje når jeg må bruke litt fett, innbiller meg at det er sunnere. Eller blander rapsolje og smør 50/50 for smakens del. Men lurer litt på hvor sunne de forskjellige oljene egentlig er når man varmer dem opp.0 -
Jeg bruker også rapsolje når jeg steker mat, men så lite som mulig også av denne. Ellers prøver jeg å være flink til å koke mat, bruke stekeovn eller bruker mikrobølgeovn der dette er mulig. Grilling er også en flott måte å unngå ekstra kalorier på, men det er kanskje ikke så aktuelt på denne tida av året0
-
Jeg har pleid å bruke smør til alt, men å telle med kaloriene. Da jeg var flink (i 2012) spiste jeg nesten ikke brød, og drakk nesten bare vann og kaffe. Da hadde jeg plass på budsjettet til store mengder smør.0