November 2013

Options
seb3k
seb3k Posts: 14 Member
Hei :)

Hvordan går det?

Jeg håper å se 85kg på vekt i denne måneden... Hva er deres mål? :)

Hilsen.

Replies

  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Det var litt morsomt å se dette emnet her. Etter starten, august 2012, var jeg rågod helt til februar 2013.

    Hvis jeg forsøker å spole tilbake til november 2013, husker jeg at jeg var dedikert, målbevisst og effektiv både i trening og spising. Nå er ting matveien mer uten mål og mening.

    I forgårs hadde svigermor en av de tiradene som irriterer meg så grenseløst, om at jeg hadde vært sykelig opptatt av kalorier nå det siste året, og at dette var farlig og usunt. Man skulle akseptere kroppen sin og man skulle ha et naturlig forhold til mat og aktivitet - ikke gjøre slik som meg - telle og trene for å spise. Etter å ha hørt på det svarte jeg at jeg hadde hatt suksess med opplegget mitt, at jeg ikke var villig til å akseptere at kroppen min hadde forfalt og at telling av kalorier var det eneste fornuftige å gjøre hvis man vil endre vekta. Dessuten sa jeg at det gikk inn på meg at hun kritiserte meg for dette, jeg fortjener heller ros og oppbacking enn denne typen tirader.

    I etterkant av denne tiraden, og mitt forsvar, tenkte jeg litt på hvorfor jeg ikke har logget mat den siste måneden? Hvorfor er jeg ikke motivert lenger? Bevares, det går bra med meg - squash på fredag og søndag - halvmaraton på lørdag - jeg holder meg fint. Kiloene jeg legger på meg går 20 % på magen og 80 % til rå kraft i armer og bein - men likevel - jeg burde fortsette. Kanskje bør jeg la meg provosere - og kjøre innsats et par måneder nå. Siden august 2012 har jeg startet et forumtopic tilsvarende dette den siste dagen i måneden - på slutten av denne måneden skal jeg skrive her om hvordan det har gått.
  • magnusrj
    magnusrj Posts: 12 Member
    Options
    Bra at du er på'an igjen Jvarhaug!


    Ikke la svigermor forsure med dårlig innstilling. Du vet hva som funker. Do it!

    For min del har november så langt vær tålig bra. Jeg sliter meg nedover vekta, men trives i prossessen.
    Har hatt det jævlig tungt mentalt siste par ukene (mye som skjer... eller ikke skjer.. på privatfronten). MEN, jeg har ikke kastet
    meg over pizzaen og ølet! Veldig fornøyd med det.

    Treninga går veldig bra, har fått innvilget 1.5 t trening i arbeidstia i uken, så det hjelper. kan ikke skylde på dårlig tid lenger :-)
    Og sykler hver dag! :-)

    Nå gjelder det å holde koken!
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Det er ganske inspirerende for meg å lese hvordan du jobber magnusrj. Å gå ned i vekt er en kjempeoppgave, som f. eks. å skrive en doktorgradsavhandling. Noen galninger kan kanskje gjøre det på noen få uker, men godt arbeid blir det bare om man tar tida til hjelp. For meg var sykling til jobben ryggraden i "komme-i-form"-prosjektet mitt, og vær var ikke en tillatt unnskyldning for å bruke bil. Jeg ser at du også kjører den linja, og da blir den enda mindre akseptabelt for meg å bruke bil. Jeg har jo alle fordeler - kortere vei, varmere klima (Stavanger vs Trondheim) og fremdeles litt mindre å dra på (selv om du snart tar meg igjen m). Vi får ønske hverandre lykke til når snødrevet og isen kommer for alvor. Jeg fikk ikke lagt på piggdekkene på sykkelen i går som jeg håpet, men til mandag - da må de være der. Vinterundertøyet til sykkelturen er i hvert fall funnet frem.

    Det er jo også slik at livet kommer mot oss alle hele tiden, men det kan ikke være noen unnskyldning for å etablere "unntakstilstand" når det gjelder mat. Logging og moderasjon selv når bombene smeller rundt ørene er det optimale, det synes i hvert fall jeg. Vi fikk ei datter, Flora, 17. oktober, så tidsklemma er stram og det mentale presset er på offensiven for tiden, men ikke verre enn at alt går. På jobben tar jeg ting nokså med ro for tiden, selv om jeg er "ansvarlig". Kunsten er vel å gjøre så godt jeg kan, og skylde på andre på de tingene som er mest galt. Jeg er optimistisk, dette må bli en god måned på MFP, og kanskje generelt også.

    Svigermor tidde da jeg gav henne beskjed om at jeg ikke ville ha den typen kommentarer, det var godt å se.
  • seb3k
    seb3k Posts: 14 Member
    Options
    2 november - 88,7kg
    23 november - 85kg
    30 november - 85,2kg

    Snart under den magiske 85kg grensen :)

    God helg :)
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Vel folkens, jeg tenkte jeg ville skrive noe om hvordan det går denne måneden. Jeg har, som de fleste av dere vet, tatt initiativ til månedelige oppdateringer her på Norway i ett år - unntatt oktober 2013. Nå legger jeg inn en slik oppdatering denne måneden også, og håper en god del av dere andre også vil være med.

    Etter mange måneder nå med med ca 0.3-0.5 kg oppgang hver, kom oktober. Da ble lille Flora født, den 17. Det ble et par uker med fokus på mange andre ting, og mye hjemmelaget pizza som jeg hadde dilla på. Plutselig var vekta blitt høyere enn den var for akkurat et år siden, 85,5. Jeg tenkte at det var på tide å snu - som jeg nevner i innleggene over.

    De siste par ukene har jeg tatt meg sammen, trent hardt og spist litt mindre. Nå har jeg også sett litt fremgang igjen, i går veide jeg 83,7 kg. Det er en opptur, men de siste dagene har jeg ikke vært like motivert igjen, så ting går litt opp og ned. Når det gjelder treningsform, er den også på vei oppover igjen, etter nedtur i starten av november. På fredag ble det akkurat uavgjort 3-2; 2-3 i squash, her har jeg hatt noen måneder hvor partneren har vunnet mest. Det ble også flere vekter på stanga på onsdag og nå altså, større fart på rulleskiene enn sist helg. Etter noen svakere måneder er det godt å kjenne seg i seget igjen.

    Ellers er det vanskeligere nå med treningen enn noen gang. Da vi hadde ett barn, var det bare en av oss som måtte passe barn, så da kunne jeg egentlig trene når jeg ville. Nå må vi begge passe barn hele tiden. Jeg har en plan om å ta med Theo (2 1/2 år) på barnepassen på treningssenteret fremover, men det er ikke sikkert at det vil funke.

    Vel, det var litt om min november og noe til. Hvordan har din november vært?
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    November har vært som de andre månedene i høst, med oppgang i vekt. Har gått sakte, men sikkert, opp i vekt siden i sommer. Dels på grunn av at jeg har vært mye syk, bl.a. hatt en operasjon, og ikke fått trent som vanlig. Og dels på grunn av at jeg har gitt f....

    Nå har jeg vært godt i gang i en uke, og håper inderlig at jeg greier å fortsette den gode trenden! Har meldt meg på et klatrekurs i januar, så det hjelper på motivasjonen. Gleder meg vilt og hemningsløst!! :D
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    I hele høst har det gått litt opp og ned. Har gått opp ca fem kilo, gått noen kilo ned, litt opp osv. På starten av november hadde jeg noen heftige spisedager. Dette kom som et resultat av halloweenfeiring, der samboeren min hadde kjøpt en enorm pose smågodt i tilfelle det kom unger på døra og ville ha godteri. Det kom ingen unger, som gjorde at vi spiste opp hele posen selv. Dette er veldig typisk for meg, at jeg har en dårlig dag, og så tenker at nå går det så dårlig at jeg like gjerne kan fortsette å spise... Så det gjorde jeg. Til slutt tok jeg meg selv i nakkeskinnet, og de siste ukene har jeg vært kjempenøye både med kosthold og trening.
    Til sammen har jeg ikke gått opp så mye i høst, men 3-4 kilo opp synes jeg er for mye, og jeg vil kvitte meg med så mange av disse kiloene som mulig før jul.

    Det jeg synes er gøy er at jeg veier noen kilo mindre til jul i år enn jeg gjorde i fjor. Det er ikke store forskjellen, kanskje fire kilo mindre. Likevel viser det at jeg har gjort noe rett i løpet av det siste året (selv om målet opprinnelig var å gå ned mer).

    Men det skal jeg få til til våren! Fram til jul skal jeg spise sunt, og tenker at jeg også skal prøve å begrense meg så godt som mulig i juleuka. Jeg skal kose meg, men ikke hele tida. Tror også det blir lite baking her i huset, trenger ikke flere fristelser enn nødvendig.