Oppskrifter

Options
Hei! Er det noen av dere nordmenn som kan gi meg noen gode oppskrifter på fiske-retter? Helst barnevennlige? Vi er egentlig ikke så glade i fisk. Det går mest i frityrstekt fisk, a la "fish&chips", og det er jo ikke sunt i disse dager :) Også liker vi fersk, nytrekt salt torsk med baconbiter og poteter til...

Replies

  • Torill_D
    Torill_D Posts: 13
    Options
    Jeg lager dessverre ikke mye fisk da samboeren min er allergisk, men når jeg først lager noe synes jeg det er godt med bare enkel laksefilet krydret med litt salt, pepper og sitron.
    Så kan man ha en klatt lettrømme og litt potet ved siden av eller søtpotet om man ikke vil ha så mye karbohydrater.

    Er kanskje ikke så barnevennlig? Mine tantebarn spiser stort sett alt som kommer på bordet så vet ikke hva barn liker og misliker.
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Hei, jeg synes det er greit å bake laksestykker i ovnen på 200-225 grader i ca 30 minutter i form. De kan serveres med poteter, revne gulerøtter og rømme. Men det er også en mengde variasjoner - potetene kan være råstekte, kokte, fløtegratinerte etc. Det er også mulig å skifte ut gulerøttene med cherrytomater, piccolotomater eller andre gode småtomater. Dette er fet mat som gjør at jeg føler meg mett lenge - lite karbohydrater.

    Jeg har akkurat begynt med myfitnesspal, men har egentlig ønsket meg et sånt program en stund. Flott at det eksisterer!
  • magnusrj
    magnusrj Posts: 12 Member
    Options
    La oss ikke glemme dampet laks! Det er kjempegodt, og en favoritt her i heimen (har en datter i barnehagealder som sluker det). Det finnes flere måter å lage det på. Jeg bruker en "dampmaskin" med flere etasjer som man kan fylle med godsaker (fisk, grønnsaker, linser/ris etc.). Siden er det bare å trykke på knappen og vente. Veldig greit i en hektisk hverdag.
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    I stedet for lettrømme går det veldig fint an å bruke kesam, jeg går gjerne for mager kesam :) Men laks stekt i ovn med ris til blir det gjerne noen ganger i uka hos oss.
  • Butinox
    Butinox Posts: 43 Member
    Options
    Ser dette er en gammel tråd, men svarer likevel:

    Vi er glade i fisk, og det vi spiser oftest er:

    -Sushi (i utgangspunktet ikke så barnevennlig, men sønnen i huset er etterhvert helfrelst, og foretrekker dette framfor pizza)
    -Røkt kolje, dampet i dampovn (går sikkert like fint å dampe i kjele). Grønnsaker og evt potet inntil. Himmelsk!!
    -Fiskeburger. Jeg dropper burgerbrødet, og tar en lavkarbobrødskive istedenfor. Salat ved siden av.
    -Laks, dampet i dampovn. Agurksalat, rømme og poteter ved siden av.
    -Fiskeboller i hvit saus, poteter inntil. Definitivt barnevennlig! :)
    -Fiskegrateng, raspet gulrot. Evt potet.
    -Stekt torsk, remulade, kokte gulrøtter, potet.
    -Lettsaltet torsk, kokt. Gulrotstuing (hvitsaus med kokte gulrotbiter) og kokte poteter inntil.
    -Stekte kamskjell, med asparges surret inn i bacon. Sønnen i huset liker kamskjellene, men ikke overbegeistret for aspargesen. ;)

    Og i disse tider, blir det lutefisk. :D Ungene har alltid elsket det. Steker den i ovnen, for da er det enklere å få litt fast konsistens synes jeg. Erterstuing, kokt potet og bacon inntil. Evt sennepssaus (kok fløte og sennep sammen, gjort på 2 minutter), men det er ikke vi så glade i.

    I februar blir det stekte torsketunger.... sikle sikle, gleder meg!
  • mortenaa
    mortenaa Posts: 4 Member
    Options
    Fiskegrateng er kanskje ikke den fiskeretten med minst kalorier, men denne oppskriften
    til Lars Barmen er kjempegod, og lett å lage. Og barna elsker den ;-)

    http://www.nrk.no/mat/1.6749314