Treningskalorier

Options
bambis
bambis Posts: 75 Member
Jeg vet at det er meninga at man skal spise tilbake treningskaloriene sine. Men hvordan gjør dere dette?
Jeg har ikke så mange kalorier i utgangspunktet (1300), og hvis jeg trener skikkelig en dag så får jeg ca 1000 kalorier ekstra. Det føles helt rart for meg å skulle spise dobbelt så mye mat ca annenhver dag, da føler jeg at jeg virkelig "stapper i meg", mens jeg de dagene jeg ikke trener egentlig godt kunne tenkt meg litt ekstra.

Spiser dere alle kaloriene, eller gjør dere som meg, og spiser til dere er sånn passe mette? Bør jeg "stappe i meg" for å ikke gå med underskudd på kalorier?

Replies

  • gogoyubarino
    gogoyubarino Posts: 104 Member
    Options
    Jeg pleier ikke spise mine treningskalorier. Jeg prøver å høre på kroppen- noe jeg burde lært for lenge siden. Jeg har drevet med 'mindless eating' lenge og det prøver jeg å forandre. En del av det er å høre på magen. Dersom jeg er passe mett slutter jeg å spise selv om jeg har kalorier igjen.
  • IdunAbelone
    Options
    Hei Bambis, jeg har også fryktelig lite i utgangspunktet (har en inaktiv livsstil - kontorjobb), MFP har foreslått bare 1200 kcal - så JA, jeg "spiser tilbake" opptjente kcal! Men, bare hvis jeg er sulten. Uansett passer jeg ihvertfall på å ikke gå UNDER 1200 :)
    Hvis jeg vet at jeg skal i festlig lag (sist helg, bursdag med kake), så passer jeg på å få unna en lang gåtur eller annen aktivitet for å gjøre meg fortjent til en TYNN kakeskive :)
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Enig med de andre her. Det føles godt når det står hundrevis av grønne kalorier der og lyser mot meg når jeg legger meg.

    Det er sannsynligvis det klokeste å gjøre som Gogo skriver, å lytte til kroppen for å vurdere hvor mye overskuddskalorier man skal spise. På en måte handler MFP om at intellektet skal overta kontrollen over kroppen, slik at kroppens mer barnslige utspill ikke skal nå gjennom (søtsug, latskap etc.) På den andre side handler det om å spille på lag med kroppen, lytte, og finne ut hva den trenger for å være på sitt beste.

    Et relevant spørsmål her er om man bør kunne spise noen av disse overskuddskaloriene dagen etterpå. I moderate mengder synes jeg det, siden energien kroppen benytter for å ta seg inn igjen, gjerne også benyttes flere timer etter treningsøkten..
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    Takk for svar alle sammen :)

    Det høres jo egentlig ut som om dere er enige med meg, og som om dere alle slurver litt med å spise treningskalorier.
    Jeg har så langt ikke tillatt meg å spise treningskalorier som hører til feil dag, har tenkt at det er "juks". men er man sulten så vil jeg egentlig ikke tro at det er noe problem. Lurt tenkt, jvarhaug :)
  • erikwie
    erikwie Posts: 9 Member
    Options
    Jeg har litt motsatt utfordring så lang.

    Jeg klarer ikke få i meg alle kaloriene jeg skal... jeg har et daglig inntak på 1500-2000 kcal mens MFP sier jeg skal ha inn 2550 + det som kommer som "bonus" av trening.
    Jeg er høy og tung og generer høye kcal verdier når jeg trener så jeg opplever stadig å være i negativ kcal iløpet av dagen.

    Eksempel i dag...
    oppgitt inntak 2550, inntak så lang i dag 578, inntjent trening 1364

    Med disse tallene så menet MFP at jeg skal ha inn 786+2550=3336 kcal til i løpet av dagen.
    Foreløpig har vekt stått veldig i ro i 2 uker, men jeg er litt urolig for at jeg får inn for lite kcal, og setter kroppen i "spare" modus istede for å få i gang forbrenning.

    Spiser på hver 2-3 time.

    Noen som har noen formeninger?
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    Jeg har funnet ut at jeg ikke spiser alle treningskaloriene, men kun dem jeg har lyst på, så får det heller være med resten. Men du har jo ganske lange og mange treningsøkter, så kanskje du bør passe litt bedre på? Dersom du har problemer med å nå kalorimål ville jeg slengt innpå litt kaloritett snacks som feks nøtter, da går tallene raskt oppover.
    Dersom du er stor og har mye å gå på tror jeg ikke det er så farlig, men du bør nok passe bedre på etterhvert. Det som er viktig er å passe på at du spiser over BMR hver dag, da dette er det organene dine trenger for å fungere.

    http://www.myfitnesspal.com/topics/show/654536-in-place-of-a-road-map-2-0-revised-7-2-12
  • erikwie
    erikwie Posts: 9 Member
    Options
    Jeg føler vel at jeg spiser nok,.

    Kjenner at jeg er sulten etter 2,5-3 timer fra et måltid, og da er det spise tid igjen, 1 skive evt 2 knekkebrød pr måltid. Kan ha 3-5 lunsjer i løpet av en dag, avhengig av hvor tidlig frokost er og hvor sein middag er, om det ble middag den dagen,

    I dag så ble det litt ekstremt med forbrente kcal, og da vi hadde middags gjester og så vårt snitt til å by på is og kransekake til kaffen, bare for å kvitt resten av begge, så lot jeg meg gå på en skikkelig kalorismell der. Alikevel så lander jeg på at jeg har inntatt 10 kcal mer enn jeg har trent.

    Tenker vel at så lenge jeg ikke sulter meg ned i vekt, og ikke spiser meg skikkelig mett til noen måltider, så har jeg en god balanse og når en i tilegg har fokus på hva det en spiser inneholder så virker det på meg til at alt skal være rett. Men når jeg ser tallene her på MFP så blir jeg veldig usikker på om jeg tenker rett, for jeg går nok 500-1000 under BMR og spiser ikke inn det jeg trener.

    På dager hvor jeg er mer sulten og trenger større inntak så gir jeg meg også det.
  • MissPeppers
    MissPeppers Posts: 302 Member
    Options
    Jeg logger ikke treningen min i det hele tatt, det er så vanskelig å være nøyaktig når jeg skal beregne både matmengde og energiforbruk på trening at det fører til at jeg spiser for mye i forhold til målet mitt. Så lenge ukegjennomsnittet mitt ligger på rundt 1500 kcal er jeg fornøyd, eventuell minus fra trening to til fire ganger i uken blir ikke så mye at jeg blir for sulten heller. Men jeg har logget måltider ganske lenge etterhvert så jeg har funnet min måte å gjøre ting på, hvis det fungerer for deg så fortsetter du å gjøre det du gjør? Er du veldig sulten så spiser du mer, helt enkelt :smile: det viktigste er jo at det du gjør er noe du kan ha som livsstil uten å gå på bekostning av helse og trivsel.
  • erikwie
    erikwie Posts: 9 Member
    Options
    det viktigste er jo at det du gjør er noe du kan ha som livsstil

    Kjempe viktig. Og for meg selve nøkkelen.
    Jeg hverken slanker meg eller er på diett, jeg prøver å leve den livsstilen som jeg skal leve (mat messig ihvertfall) når jeg veier 100 kg, også vil kroppen naturlig tilpasse seg (les: krympe inn) dette etterhvert.

    Jeg er mest urolig på å hele tiden ligge i bakevja på MFP's anbefalte inntak. i går landet jeg på Net -14 selv med et voldsomt inntak av kcal så trente jeg vekk flere enn jeg spiste.

    Men det kan at jeg uroer meg litt uten grunn, at det er ok så spise kcal i henhold til basis behov og la trening være trening og bare da kunne "unne" seg en ekstra skive/knekkebrød/frukt om en merker et ekstra behov.
  • maritamor
    maritamor Posts: 5 Member
    Options
    Jeg spiser aldri treningskalorier bare de jeg skal ha daglig......tror faktisk ikke man skal spise dem heller.....