Fitbit

Options
jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Jeg står fast på Gardermoen en time, og fant akkurat ut at det er gratis internett for alle her i en time. Da kan jeg jo klatte litt på forumet.

Jeg har altså brukt en Fitbit skritteller snart to uker. Hanne og Torill her har brukt det mye lenger, så de har bedre erfaringer. Dere kan gjerne supplere hvis dere vil.

Jeg er fornøyd med fitbiten, den gir motivasjon til å trene fordi den beskriver mitt generelle aktivitetsnivå i løpet av dagen. Nettsiden syncer med mfp automatisk, så jeg trenger ikke bruke fitbit.com noe særlig. Når man bruker fitbit krever mfp at man angir tidspunkt for treningsøkter som registreres i mfp slik at treningsøkta kan overskrive skrittelleren de tidene. Dvs. at fitbiten bare angir kaloriforbruk for de tidene som ikke er registrert som trening.

Trener jeg mer av den? Det tror jeg.

Spiser jeg mer med den? Det kan også være.

Er den presis, nei den ser ikke forskjell på aerob og anaerob trening, så all hardtrening registreres som lett trening. Trening som ikke direkte innebærer skritt blir helt gal, sykling, styrketreningnetc. Dersom man kun trener ved å gå eller å jogge lett, tror jeg fitbiten alene gjør en god jobb. De fleste bør registrere treningsøkter i tillegg til de kaloriene fitbiten gir. Hvis man registrerer mye trening dropper vanligvis fitbiten sin del til null - så jeg tror ikke at den er for snill.

Som dere sikkert har forstått har jeg bestemt meg for å gjennomføre dette vektnedgangsprosjektet på en fullt ut dedikert måte til jeg er i mål. Jeg opplever at den informasjonen som fitbiten gir meg hjelper på engasjementet og at det er et hyggelig supplement til registreing av kalorier og treningstid - derfor anbefaler jeg det til alle, særlig de som går og jogger.

Replies

  • kittyneutron
    kittyneutron Posts: 160 Member
    Options
    Veldig bra, takk for informasjon.

    Hvorfor tror du at du spise mer av den?

    Det er vel ikke så dyrt, tror jeg vil kjøpe snart!
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    På aktive dager hvor jeg har brukt opp kaloriene, får jeg jo flere med fitbiten.

    Uten fitbiten ville jeg kanskje velge å plage meg selv med sult. Med fitbiten vet jeg at jeg har flere kalorier å gå på, så da sper jeg på med litt mat eller snacks om kvelden og føler meg mett og fornøyd i steden.
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    Fitbiten har også en høydefunksjon og en funksjon for å se hvor godt man sover, hvis jeg har forstått det rett? hvordan fungerer dette? og er den egentlig bare en avansert skritteller?
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Det står hvor mange trapper man har gått i løpet av en dag (et tall som ikke stemmer). Men det er riktig at dersom jeg driver og går opp og ned trapper en del, så øker dette tallet.

    Om natten har jeg den på armen, og da måler den hvor bra jeg sover, men det den egentlig måler er om armen min ligger stille. Dvs. dersom jeg beveger meg i søvne tror den at jeg har våknet, mens dersom jeg ligger stille og er våken, tror den at jeg sover. Søvnstatistikken som kommer ut er likevel interessant, og jeg får god oversikt over om jeg har søvnunderskudd på den måten. Det er ikke alltid at nøyaktige målinger er nødvendig for å gi de dataene man trenger.

    Her er de fleste av mine data:

    http://www.fitbit.com/user/23TZZX

    Her forsøker jeg å embedde et bilde av en statistikk som jeg liker:

    weekstats.jpg

    Statistikken henter data direkte fra myfitnesspal - og delvis fra fitbiten.
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    Jeg blir veldig fristet til å kjøpe en, har ønsket meg før også. men synes det er litt dumt at det ikke registrerer all type trening, da jeg feks bruker å sykle til jobb. Og synes også det høres litt slitsomt ut at man må logge trening i tillegg. Men det er jo veldig positivt at den kan kobles til MFP. Ser det kom med en flott oppdatering til MFP i dag også, så man kan koble til enda flere greier. Det synes jeg er veldig positivt! Endomondo ser jeg for meg at er en flott APP å bruke, bortsett fra at jeg vanligvis trener innendørs, og da blir litt av poenget borte.

    Lurer på om jeg skal ønske meg fitbit i julegave ;)

    Takk for info!
  • bambis
    bambis Posts: 75 Member
    Options
    Leste litt mer om fitbiten nå, virker som "fitbit one" er den nyeste versjonen, er det den du/dere har?
  • magnusrj
    magnusrj Posts: 12 Member
    Options
    Flott med info om dette. Jeg går og lurer på om jeg skal ta meg råd til den fitbit selv...
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Hei, det er Fitbit ultra jeg har kjøpt, men det er mulig at det skyldtes manglende research. De to var nokså samme prisklasse. Etter noen dager hvor jeg har glemt den, og vært mindre interessert i den, vurderer jeg å koble den fra igjen. Sykling, spinning, squash og bodypump er mine treningsformer, ingen av dem registreres godt av fitbiten. Derfor tror jeg den passer andre bedre enn den passer meg.
  • skrullerull
    skrullerull Posts: 40 Member
    Options
    Hvor har dere kjøpt den og til ca hvilken pris?
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Den koster $99.95 på FitBit store - men de sendte ikke til Norge. På Amazon var prisen bare $79.95, men der koster det mye å få den sendt til Norge.
    Shipping Method: AmazonGlobal Priority Shipping
    Items: $79.95
    Shipping & Handling: $32.39
    Total Before Tax: $112.34
    Estimated Tax To Be Collected: $0.00
    Import Fees Deposit $28.65
    Order Total: $140.99

    Den nye versjonen heter FitBit One, den er ikke sluppet på markedet ennå - men det blir den hver dag som helst nå. Dvs. at dersom du kjøper nå må du "pre-order". Det billigste er å bruke adressen til noen amerikanske venner og få dem til å videresende. At jeg betalte så mye handler mye om latskap i forhold til det.

    Etter å ha brukt den to uker ble jeg altså lei, og grunnene har jeg beskrevet over - så jeg har den ikke tilkoblet lenger.
  • skrullerull
    skrullerull Posts: 40 Member
    Options
    Hmmm virker like avansert å få tak i den som bodymedia/bodybugg..... Heia norge som ikke har hjelpemidler tilgjengelig til tjukke folk! bah...
  • hexaphim
    hexaphim Posts: 13 Member
    Options
    Fitbit kan du også bestille fra amazon.co.uk, mulig det blir billigere for porto derfra. Du er dog nødt til å velge priority express, så det blir fort 12-13 pund porto likevel.
  • skrullerull
    skrullerull Posts: 40 Member
    Options
    Får lett tak i fitbit til grei pris på ebay har jeg sett nå, men er veldig usikker på hvor nøyaktig denne er altså... Bodymedia er det jeg har mest trua på men det er jo håpløst så....
  • skrullerull
    skrullerull Posts: 40 Member
    Options
    Takk Hexaphim for tipset... Om jeg betaler 5 eller 13 pund spiller ikke så stor rolle bare jeg får noe som kan hjelpe meg med vektnedgangen ;)
  • hexaphim
    hexaphim Posts: 13 Member
    Options
    Fitbiten var en god motivator til å gå mer, men hvor presis den kaloriforbrenningsberegningen er kan vel diskuteres, den er i hvert fall ikke noe verd til for eksempel sykling eller styrketrening. Det FØLES som at BodyMedia gir meg mer, fordi den i teorien skal måle all aktivitet basert på hudtemperatur og svette og slikt, men hvor nøyaktig den egentlig er vet jeg ikke. Den har i hvert fall gitt meg en bedre forståelse av kaloriforbrenning og -inntak.

    En ting som Fitbit takler dårlig er å ligge i et skap på et treningsstudio. Det skjedde flere ganger at den målte masse aktivitet på meg selv om jeg tok den av før jeg skulle trene styrke. Jeg tror det kan ha vært på grunn av vibrasjoner i gulvet fra alle som trente, noe var det i hvert fall!
  • Jillathia
    Jillathia Posts: 12 Member
    Options
    Hallo :)

    Jeg er ny både til MFP og Fitbit. Har akkurat kommet hjem fra USA og julfeiring der, og fikk en Fitbit One i julegave. Jeg er så ivrig på å begynne å bruke Fitbiten min! Jeg finner ingen Fitbit Groups fra Norge på selve Fitbit siden, så jeg melder meg inn her.

    Jeg er http://www.fitbit.com/user/22CZP2 hvis det er noen som vil være venner der, og ta gjerne imot venner her på MFP også!
  • melnor86
    melnor86 Posts: 1 Member
    Options
    Hei, jeg skjønner meg ikke på antall forbrente kalorier som min fitbit surge sier. I dag har jeg jogga 40 min og vert med barna, ute inne. Den sier at jeg har forbrent 2600 kalorier, dette kan vel ikke stemme ? Skal jeg liksom spise så mye ?
    Ønsker å gå ned i vekt og ikke opp liksom