Oktober
![jvarhaug](https://dakd0cjsv8wfa.cloudfront.net/images/photos/user/aa44/2dd6/9a22/1c99/1533/9995/3d9b/0e0c61986164bd0ec823d97c2b6a792efeb8.jpg)
jvarhaug
En dag igjen i oktober, og som de to foregående månedene tar jeg initiativ til en liten oppsummering for dem som kan tenke seg å dele hvordan det går.
For min del, har jeg hatt mindre fremgang i oktober enn tidligere måneder, bare 1.4 kg på hele måneden, uten at jeg har hatt pauser eller noe lignende. Det skyldes delvis at jeg hadde et hopp nedover i slutten av september og delvis at jeg har hatt vanskeligere for å holde motivasjonen til å spise lite oppe. Jeg er nå 84.7 kg og BMI 25 er for meg på 81 kg - dvs. at jeg nå har kommet svært nær normalvekten. Jeg har sagt til meg selv at det er bedre at dette går i denne farten enn at noe uheldig skjer. Når man ikke har mye fett å miste lenger, er risikoen det innebærer å spise for lite enda større hvis jeg har forstått det riktig, og jeg vil heller være denne størrelsen for alltid enn å forbrenne muskelvev etc.
I gjennomsnitt har jeg trent i overkant av en time hver dag denne måneden, det er enormt mye - og at det skulle bli slik hadde jeg ingen anelse om da jeg begynte å tenke på slanking i april (98 kg), det har bare skjedd. Noen dager midt i måneden har jeg vært forkjølet, det har vært irriterende, men ikke verre enn at jeg har gått på jobb også de dagene.
Når det gjelder såkalte Non Scale Victories har det vært en mengde av disse nå denne måneden.
- Jeg har kjøpt en skjorte størrelse 40
- Jeg har kjøpt treningstøy i størrelse medium.
- Jeg har tatt in beltene mine enda et hakk (i tillegg til det hakket jeg tok i september).
- Jeg har redusert lengden på klokkekjedet med 1 1/2 ledd.
- Jeg har fått slått inn gifteringen, så den er i underkant av en ringstørrelse mindre enn før.
- Det er mye letter å sykle opp bratte bakker - det oppleves ikke tungt lenger.
- Min kone, min mor og de eldre kvinnene på jobben (55+) skryter av at jeg ser pen ut.
- Jeg opplever at svært mange ting er lettere å gjøre for tiden, og at det gir selvtillit.
Men som sagt, 1.4 kg er lite sammenlignet med hva jeg har gjort tidligere - det er ikke sikkert jeg burde være fornøyd med det. Jeg håper det jeg skriver er mer motiverende enn irriterende. Det føles gjerne bedre, og er morsommere, å lese om fiaskoer enn suksesser, men min historie er, slik jeg kan se den, fremdeles en suksesshistorie. Jeg håper at også dere andre vil skrive noe om hvordan denne måneden har vært.
Hvordan var din oktober?
For min del, har jeg hatt mindre fremgang i oktober enn tidligere måneder, bare 1.4 kg på hele måneden, uten at jeg har hatt pauser eller noe lignende. Det skyldes delvis at jeg hadde et hopp nedover i slutten av september og delvis at jeg har hatt vanskeligere for å holde motivasjonen til å spise lite oppe. Jeg er nå 84.7 kg og BMI 25 er for meg på 81 kg - dvs. at jeg nå har kommet svært nær normalvekten. Jeg har sagt til meg selv at det er bedre at dette går i denne farten enn at noe uheldig skjer. Når man ikke har mye fett å miste lenger, er risikoen det innebærer å spise for lite enda større hvis jeg har forstått det riktig, og jeg vil heller være denne størrelsen for alltid enn å forbrenne muskelvev etc.
I gjennomsnitt har jeg trent i overkant av en time hver dag denne måneden, det er enormt mye - og at det skulle bli slik hadde jeg ingen anelse om da jeg begynte å tenke på slanking i april (98 kg), det har bare skjedd. Noen dager midt i måneden har jeg vært forkjølet, det har vært irriterende, men ikke verre enn at jeg har gått på jobb også de dagene.
Når det gjelder såkalte Non Scale Victories har det vært en mengde av disse nå denne måneden.
- Jeg har kjøpt en skjorte størrelse 40
- Jeg har kjøpt treningstøy i størrelse medium.
- Jeg har tatt in beltene mine enda et hakk (i tillegg til det hakket jeg tok i september).
- Jeg har redusert lengden på klokkekjedet med 1 1/2 ledd.
- Jeg har fått slått inn gifteringen, så den er i underkant av en ringstørrelse mindre enn før.
- Det er mye letter å sykle opp bratte bakker - det oppleves ikke tungt lenger.
- Min kone, min mor og de eldre kvinnene på jobben (55+) skryter av at jeg ser pen ut.
- Jeg opplever at svært mange ting er lettere å gjøre for tiden, og at det gir selvtillit.
Men som sagt, 1.4 kg er lite sammenlignet med hva jeg har gjort tidligere - det er ikke sikkert jeg burde være fornøyd med det. Jeg håper det jeg skriver er mer motiverende enn irriterende. Det føles gjerne bedre, og er morsommere, å lese om fiaskoer enn suksesser, men min historie er, slik jeg kan se den, fremdeles en suksesshistorie. Jeg håper at også dere andre vil skrive noe om hvordan denne måneden har vært.
Hvordan var din oktober?
0
Replies
-
Jvarhaug, du har jo en hel haug med nsv'er
Grattis! og da går det jo bra at det ikke har gått så mye nedover på vekta, for det har jo tydeligvis skjedd noe med kroppen likevel. Du er jo helt rå på trening, enn å være så innstilt på det at man kommer seg ut hver eneste dag - det er en inspirasjon.
Min oktober har vært mye roligere, har absolutt ikke trent hver dag. Denne uka har jeg vært på trening en gang, håper å få til en gang til. Prøver å lære meg å løpe. Synes jeg er ganske flink (til meg å være), og presser meg mer enn jeg egentlig liker. Og det tror jeg er braStyrketrening er jeg mye dårligere til, så dette burde jeg nok prioritere. Når det gjelder kilo så har det nok forsvunnet ca 2-3 tror jeg, men er litt usikker. Er i alle fall helt greit fornøyd med framgangen min. Min NSV er en bukse som plutselig passer, og en annen bukse som ikke passer lenger.
Jeg prøver å fokusere på at dette skal være en livsstilsendring, og ikke bare en midlertidig forandring. Tidligere har jeg vært råtøff mot meg selv, ikke unnet meg noe ekstra osv. Nå prøver jeg å heller nyte et lite glass vin eller et kakestykke, uten at det glir helt ut. Egentlig synes jeg det har fungert ganske bra, men samtidig vet jeg jo at for hvert kakestykke så forsvinner kiloene litt saktere.
Jeg synes dette med bodyscanning høres veldig spennende ut, men har ikke gjort noe mer enn å tenke på det foreløpig. Ønsker meg en fitbit aria vekt, eller en withingsvekt. Disse skal jo nå kunne kobles sammen med MFP, pluss at de måler fettprosent. og det tenker jeg hadde vært et bedre mål å forholde seg til enn vekta. Har ikke helt forstått hva som er forskjellen på disse to vektene da. Og angående fitbit så ønsker jeg meg fortsatt det også, men det virker som responsen fra dere som har den er litt delt, så har lagt den på vent.
Jeg merker at jeg er litt sløv med logging av mat når jeg merker at jeg kommer til å holde meg sånn ca innenfor det jeg burde spise. Merker også at jeg er sløvere enn jeg burde være når det gjelder oppskrifter, feks supper, kaker osv. Da gjetter jeg meg bare fram til hvor mange kalorier jeg tror det er i noe. Så her har jeg absolutt potensiale til å skjerpe meg.0 -
Det høres ut på meg som om du er inne i en god stim Bambis, og selv om jeg trener mer enn deg ser det ut som du har mer kontroll med matinntaket enn det jeg er. Vi er forskjellige og har forskjellige måter å gjøre dette på.
Jeg fant frem noen bilder for et par dager siden, kanskje jeg kunne startet en blogg eller postet på success-stories - men det er så mange der fra før at jeg velger å heller klippe bildene inn her:
Dette bildet er tatt i juni 2008. Jeg var relativt godt i form da, selv om jeg var over 103 kg. I den perioden trente jeg også en hel masse - nesten hver dag, men i motsetning til nå spiste jeg da gjerne et halvt brød hvert måltid. Bildet er tatt ved Beersheba i Israel hvor jeg og en kamerat sjekker ut en arkeologisk utgravning.
Dette bildet er tatt 26. juli 2011. I perioden før hadde jeg trillet barnevogn 1-2 timer hver dag i flere måneder, men jeg drev ikke med noen former for hardtrening da. Jeg anslår at jeg var ca 100 kg da, men dårligere i form enn på det foregående bildet.
30. september, vekten har seriøst begynt å plage meg her - kanskje er jeg ett kg lettere enn forrige bilde.
17. mai 2012, jeg har akkurat kjøpt sykkelen og bestemt meg for å komme i form. Jeg var ca 98 kg på den tiden.
2. juli 2012, jeg har syklet på jobb i 1 1/2 måned, hatt tre langturer på sykkel og forsøkt å holde matinntaket lavt. Jeg var 95 kg der.
25. august 2012, her har jeg startet med MFP, og er nede i 92 kg. Folk merker forskjell, og kommenterer at jeg ser lettere ut.
Bildet er tatt 22. september 2012 da jeg bar Theo (1 1/2 år) i bæremeis opp på Preikestolen. Treningsmengden har økt drastisk og vekten var der nede på 88 kg. På det tidpunktet kan jeg også løpe raskt og lenge, noe som var utenkelig to måneder før.
Bildet er tatt 28. oktober 2012 - på søndag etter trening. Morgenen etter veide jeg 84.7 kg. Treningsmengden denne måneden har også gått noe opp, og nå er forskjellen virkelig radikal, selv om antallet kg jeg har tatt av denne måneden ikke er så veldig stort.
Etter planen vil jeg gå ned 1 1/2 kg hver måned i november og desember, og ett kg hver måned januar og februar. Dersom jeg lar det gå så sakte, kan jeg få en glatt overgang mellom slankelivsstil og vedlikeholdslivsstil etterpå. Det jeg aller minst vil er å jojo-e. Nesten alle her beretter om at har gått opp i perioder - og det vil jeg gjøre hva jeg kan for å unngå.0 -
Jeg kan virkelig se hvor langt du har kommet. Fantastisk!
Jeg har hatt en rimelig bra oktober. Har klar ennå en måend uten godteri og andre snacks- det synes jeg er kjempebra. Kjenner egentlig ikke noe lyst til å spise søtsaker med mindre jeg tenker veldig mye på det. Har vært sukker-avhengig hele mutt voksen liv og er faktisk heldig at jeg har unngått diabetes så langt. Håper dette fortsetter.
Jeg sluttet å veie meg selv ca. 2 uker siden. Følrer at vekt nedgang går veldig sakte- og det er greit- men jeg ble så veldig opptatt av vekta og ble sur da de tallene var ikke det jeg håpet for. Denne tankegangen må jeg bli kvitt med. Jeg prøver egentlig å bygge et nytt liv, ikke bare å gå ned i kilo.
Jeg har sett noe fremgang når det gjelder målebånd og det er jo kjempefintHar mistet 5 cm fra magen bare i 2 uker. Jeg ser også resultatene av styrketreningen- ryggen min er mer definert jeg har fått en sån () mellom lårene (you know what I'm talking about, girls
). Den er ikke stor men den vokser! Jeg klarer nå 15 push-ups uten pause, for 3 måender siden klarte jeg ikke ta en eneste!
Har fått noen hyggelie kommentarer på jobben- sjefen kalte meg inn til kontoret sitt og sa jeg så kjempebra ut. Hun trener mye selv og skjønner det jeg prøver å oppnå.
Jeg er så glad at jeg jobber med å ta kontroll av livet mitt. Jeg angrer litt at jeg startet ikke for noen år siden men det er ikke noe å gjøre med det. Jeg lover meg selv at jeg går aldri tilbake til den kvinnen jeg var for 3 år siden. Takk til dere som er på samme reise som meg- det gir meg utrolig mye motivasjon.0 -
Jvarhaug, for en ENORM forskjell! Du har all grunn til å være fornøyd i alle fall. Ser at den treninga virkelig har noe for seg!
Og gogo, gleder meg veldig til jeg får en () mellom lårene. Tror det er lenge tilså gratulerer til deg med det! Og det er rart det der med godteri, at man får mindre lyst på jo mindre man spiser...
0 -
Godt å høre at det går bra for dere begge. Jeg synes også at livsstilen er mye viktigere enn vekten - og at NSVs er det som betyr mest. Det er også gøy å høre at reduksjonen av søtsaker virker, for meg også er det et stort problem at jeg har lyst på noe søtt. Vanligvis spiser jeg mellom 40 og 100 gram rosiner til dagen, helst i små doser - det er mye kalorier, men på den måten tilfredsstilles søtsuget. Egentlig bør jeg erstatte de kaloriene med et egg eller to heller.
Ellers har jeg klokketro på at trening er nøkkelen, eller "frelsen" som Gogo skriver et sted, det gjelder i alle fall for meg.
Jeg skryter over at jeg ikke vil blogge, men etter å ha lagt posten med bildene ut på norsk her, bestemte meg meg for å også ha det som en blogg - det er jo dette jeg kommer til å huske fra denne høsten, og da synes jeg at det kan være greit å ha det tilgjengelig som en bloggpost og ikke bare som en del av en forumtråd. Dessuten var det en del arbeid å hente frem og formatere bildene - da kan jeg like godt gjøre noe ut av dem:
http://www.myfitnesspal.com/blog/jvarhaug/view/adapting-to-the-world-of-skinny-beings-4413060
This discussion has been closed.