August

Options
jvarhaug
jvarhaug Posts: 76 Member
Hei,
det kan være litt morsomt å vite hvordan det går - håper noen av dere andre også skriver skriver her. Det er meningen å inspirere hverandre.

Jeg fant MFP 11. august, og dette forumet samme dag. Jeg hadde bestemt meg allerede i mai for å gå mye ned i vekt, og opprinnelig mål var 90 kg 1. oktober (jeg var 95 i mai og 98 i januar).

August har vært bra for meg, man kan gjerne oppleves som blærete når man sier det - men det er også hyggelig å få lov å si det. Dessuten har lysten til å spise enorme mengder vært der mange ganger, og uviljen mot å trene har også vært sterk mange ganger. Jeg håper posten inspirerer, og at det ikke oppleves som masete.

Jeg har
- gått ned to kg (92-90)
- vært over kalorirasjonen bare 3 ganger, bare én gang mye (2000 kcal).
- syklet til jobb hver dag.
- syklet lange turer (over en time) 5 ganger
- jogget 4 ganger (i underkant av en time)
- spilt squash 2 ganger
- begynt å føle meg sinnsykt mye mer våken og opplagt, både på jobb og hjemme.
- målet for 1. oktober ble nådd en måned før planlagt.

Hvordan har august vært for deg?

Replies

  • IdunAbelone
    Options
    Først: gratulerer med oppnådd mål en måned tidligere!

    Jeg husker ikke min første dag her på MFP, tror det var siste halvdel av juli. Fra 30. juli til 30. august har jeg gått ned 3,5 kg - så jeg er også en del "foran skjema". Har som mål å gå ned ca. en halv kilo i uka, men det går mye i "rykk og napp" - en uke har jeg stått stille for så å gå ned to kg neste gang

    Min nye livsstil innebærer:
    Gå frem og tilbake til jobb hver dag (litt over tre km)
    Telle kalorier, men koser meg en dag i uka (prøver likevel og være innenfor daglig inntak, men er ikke krise hvis jeg går over).

    Med andre ord; ikke så mye hardtrening på meg som jeg har inntrykk av de fleste på MFP driver med. Jeg savner fortsatt OVERSKUDDET. Jeg er svett og sliten når jeg kommer til jobb, og jeg er trøtt når jeg kommer hjem. Venter også på ØYEBLIKKET da jeg ser/føler/hører at jeg går ned i vekt. Det har foreløpig latt vente på seg.

    Pr i dag er jeg 8.5 kg unna målet jeg har satt meg til 31. desember, kan hende jeg var litt optimist der... 8.5 kg på 17 uker, og da en hel måned med "jul-kos" ?
  • stian80
    stian80 Posts: 15
    Options
    Hei.

    Gratulerer begge to med vektnedgang.

    Jeg startet min reise for over 4 år siden. Da var jeg på 128kg og formen var kritisk dårlig.
    Jeg fant Mfp for ca 2 år siden. Jeg har vært litt på og av, men er nå tilbake. Mitt vekttap har gått veldig sakte, men sikkert.

    Min nye livsstil inebærer:
    - Sykling, mye til og fra jobb, men også lengere turer i helger. Her snakker vi sykling på MTB eller Landevei. Turene til/fra jobb er på ca 2 mil, og inbefatter 300 høydemeter, så en dag med jobb sykling brenner ca 600 kals. Mine lengere turer kan bli på 4-5 timer, og opp til 6-7 mil. Dette er "super burn" og tar ofte av en 3-4000 kals.
    - Langrenn, 2-3 runder i uka. korte 1,5 times turer på ca 1,5 mil. Ligger på 800 is kals. Blir noen lange turer, men det er langt imellom.
    - Bevistgjøring av hva slags mat som er sunn og samtidig ikke fetende. Heldigvis går dette stort sett hånd i hånd.
    - Jeg bruker mfp like mye for å lære meg hva som er hva, som jeg bruker det til å følge kalori inntak.

    Jeg vet av erfaring at dårlige perioder og sykdom ofte stopper, men minst like ofte reverserer vektnedgang. Jeg er heller ingen tilhenger av jo-jo slanking. Derfor foregår mitt vekttap i et MEGET rolig tempo.

    Aug:
    - Gått ned 5 kg ish, men de 3 første kg var bare feriefett, som går av i en fei. Vektnedgangen har vært relativt mye større enn jeg planlegger over tid, men dette er fordi jeg vet jeg går inn i en periode med lite trening og lange mørke innekvelder forann tv, som desverre står i samme hus som kjøleskapet.
    - Vært over kalori grense ved flere annledninger, men på ukesbasis så er jeg under.
    - Vært syk de to siste ukene, så trening har nesten stoppet opp.
    - Syklet til jobb ca 10 ganger.
    - Syklet ca 5 korte treningsturer, ca 1 time,
    - Syklet 2-3 lengere treningsturer, ca 3-4 timer.
    - Spilt squash 2 ganger.

    Summa summarum så har august vært en god mnd, men jeg kunne ha klart meg uten forkjølelse de to siste ukene.

    -Stian-
  • magnusrj
    magnusrj Posts: 12 Member
    Options
    Bra forslag! Det er viktig å gjøre opp status fra tid til annen.

    Jeg har vært medlem av MFP en god stund, og har vært på en lang ferd ned i vekt (noe som igrunnen kunne vært en post i seg selv).

    August har vært bra:
    Jeg har endelig begynt å holde meg under kalorimålet (ikke i går og ikke i dag, men ellers ser det bra ut). Æres den som æres bør: Jvarhaug har virkelig vært en inspirasjon her. Takk for alle tilbakemeldingene! Det betyr masse.

    Jeg har trent mye. Fått litt mer fart på kardiotreningen (omsider). Jeg foretrekker å løfte vekter, men dette brenner veldig lite kalorier.

    Er veldig glad for at jeg fant denne gruppen! Hvis noen av dere andre vil være "friends" her, så setter jeg pris på det. Er godt å få litt tilbakemeldinger og vite at man ikke er alene her på MFP.
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Takk i lige måte magnusj. Jeg har lagt til alle som er medlemmer i Norway som venner, det synes jeg har blitt passelig mange. Jeg synes det er hyggelig at friendlisten kommer fra litt ulike vektklasser og har ulik tilnærming til mat og trening.

    Særlig de dagene at motivasjonen ikke er så høy - da er en liten oppmuntring gull verdt.
  • gogoyubarino
    gogoyubarino Posts: 104 Member
    Options
    August var en bra måned også for meg. I midten av Juli etter sommerferie var ferdig veide jeg 90kg. Da bestemte jeg meg for å gå ned i vekt. Vekt har vært et tema i mitt liv i mange mange år. Jeg har gått opp og ned i vekt flere ganger. Denne gangen har jeg besluttet å gjøre de på en måte som varer. Jeg sluttet å røyke for ett år siden som har også ført til 5kg ekstra på meg. Dette har handlet mye om å ta tilbake livet mitt.

    Siden midten av juli har jeg gått ned 6 kg (ca. 4 kg i august)- jeg veier altså mindre en det jeg gjorde da jeg sluttet å røyke :) Dette gjør meg veldig stolt!

    I August har jeg:

    Gått ned 4 kg
    trent minst 3 ganger per uke
    virkelig startet å løpe (slet med kneet en stund men dette har blitt mye bedre)
    spist veldig bra mat- mye vegetar mat og nesten ingen ferdige produkter
    begynnte å føle at det er jeg som skal styre livet mitt- ikke tilfeldigheter og ikke tapte sjanser/ muligheter og frykter.
  • jvarhaug
    jvarhaug Posts: 76 Member
    Options
    Din story Gogo er veldig lik min. Beslutningen min kom litt før. Jeg skriver over at jeg har gått ned to kg i august, men hvis man regner med dagene frem til og med den 11., før jeg fant MFP, er det nesten fire kg. (Siden introposten var litt skrytete, valgte jeg å være noe beskjeden mtp kg). Gratulerer til oss alle!
  • Torill_D
    Options
    Oppsummering av august:
    Jeg har
    - gått ned to kg (85-83)
    - vært under kalorirasjonen hver dag, men fått i meg litt mye protein og fett noen dager.
    - trent tre ganger i uka
    - gått hjem fra jobb 6 ganger
    - vært litt slapp pga av allergi og stress på jobb, men går stort sett greit
    - eneste mål jeg har er å komme ned i 70 kg, men tror ikke det blir før slutten av neste år

    Stod still på 85 kg fra juni til august, så glad det begynte skje noe igjen i august.
    Var mye utskeielser i sommer så glad for å være tilbake i hverdagen. :-)
  • IdunAbelone
    Options
    Så bra, Torill! Og 70 kg når du - samme mål som meg :)