Dagens mat — Swedish

Dagens mat

Alternativ
Vad har ni ätit idag? Kan ju vara kul att få igång den svenska delen av forumet lite ;)

Här blev det:
Frukost - en modifast
Lunch - kikärtssoppa
Middag - Kycklingwok

Förmodligen en proteinshake senare ikväll också ;)

Kommentarer

  • Liljeberg
    Liljeberg Inlägg: 17 MFP Moderator
    Alternativ
    Jag brukar äta "riktigt" när jag är hemma, dvs samma som resten av familjen. Jag har fyra barn och jag vill inte att de ska få fel signaler genom att jag äter bantningprodukter (eller vad man ska kalla det). Så till lunch på jobbet brukar jag äta en sk Meal Replacement Bar, typ Nutrilett, Naturdiet osv. Det har jag faktiskt gjort i flera år.
  • AsaK1973
    AsaK1973 Inlägg: 2
    Alternativ
    Frukost: Ägg + en "röra" av avokado, räkor färskost och lök

    Det blev en lunch på stan (Thai kyckling)
    Middag: Gös, egen gjord coleslaw, Haricots Verts
    Mellanmål: Grapefrukt

    Det hela blev: 1800 Kcal
  • vallemamma
    Alternativ
    Frukost: 2 lingongrova med räkost.
    Lunch: 2 dl lättfil, 1 skiva osötat bröd med sparsamt med Lätta och en skiva kokt skinka
    Middag: 150 gr blandfärs med majskorn, 2 matskedar matyoghurt med vitlök, sallad, ett glas vin
    Mellanmål (till kvällen): 2 fullkornsskorpor med Lätta, en mugg te, 2 gräddbullar
    (Jag nådde inte upp till mina 1200 kalorier!)
    HUR LÄGGER MAN IN NÅGOT SOM INTE FINNS I DATABANKEN?
  • Miasen
    Miasen Inlägg: 4
    Alternativ

    HUR LÄGGER MAN IN NÅGOT SOM INTE FINNS I DATABANKEN?

    Fliken mat, fliken Mina livsmedel, grön knapp högt upp till höger "Skapa livsmedel".
  • Miasen
    Miasen Inlägg: 4
    Alternativ
    Åt en baby bel idag som mellanmål på förmiddagen. Lite konstigt val kanske med tanke på att jag äter låg-kalori och inte LCHF... Men det är 70 väldigt mättande kalorier! :)
  • The_Raspberry
    The_Raspberry Inlägg: 3 Member
    Alternativ
    Här är min matdag:

    Jobbet bjöd på frukost: Kaffe och två mackor med ost och grönsaker
    Lunch: Sojafilee med ugnsrostade grönsaker och potatis med Tzatziki.
    Mellis: Jag brukar försöka äta en frukt eller liknande på eftermiddagen, plus minst en kopp kaffe med mjölk.
    Middag: Pasta med vänner. Troligtvis ketchup, svartpeppar och nån ostkant som ligger längst bak i kylen.
  • flowstyle
    Alternativ
    Min dag: jag fastar 20 timmar, skall äta vid 19:00 fram till 22:00, det blir så mycket som:
    Kyckling,bulgur,nötfärs,kvarg,protein shakes,7 dl mjölk, och säkert nånting mer,
  • grodan_hermit
    Alternativ
    Idag blev det ungsgrillad kycklingfilé med tomatröra, jordgubbar med mjölk och ett äpple. Dagens kaloriintag slutade på 810 cal :)
  • Nillalis
    Nillalis Inlägg: 9 Member
    Alternativ
    låter gott ska nog ta och köpa jordgubber jag med idag
  • PTMickey
    PTMickey Inlägg: 9 Member
    Alternativ
    Hej på er!

    Ni som äter under (eller strax över) 1000kcal - har ni någon tanke med det?

    Maten idag:

    F: Smoothe
    L: Olika sorters lax och färskpotatis plus olika såser
    Mm: 2 kulor siaglass
    Km: 4 varma mackor med ost och skinka
    Km2: Proteinshake

    ca 2700kcal
  • dizzdizz1980
    dizzdizz1980 Inlägg: 3 Member
    Alternativ
    Jag äter efter 5:2 min egen modell.
    Appen är inställt att jag ska gå ned 1 kg i veckan så jag äter 1200kcal/dag men 2 dagar i veckan äter jag bara 500kcal.
    Sedan 3 februari har jag gått ned 29 kg

    Idag har jag ätit

    F: Protein shake från Allevo
    L: 150g Persiko kvarg
    Mm: 2st Husmans med endast 2 skivor skinka
    M: Nudelsoppa

    Har under dagen druckit ca 1400ml vatten, 3 koppar kaffe
  • PTMickey
    PTMickey Inlägg: 9 Member
    Alternativ
    Först och främst grattis till viktnedgången dizzdizz!

    Rent spontant låter det som du inte får i dig tillräckligt med fett, något du funderat över?
    Jag skulle lägga upp dina 1200 kcal på ungefär 60g fett (540kcal), 100g protein (400kcal) och 65g kolhydrater (260kcal) (=1200kcal).
    Sen om du äter efter 5:2 och då 500kcal 2ggr/v skulle du ju kunna äta lite mer än 1200kcal de andra dagarna.

    Lycka till med drömvikten!
  • dizzdizz1980
    dizzdizz1980 Inlägg: 3 Member
    Alternativ
    Tack PTMickey

    Jag pratade med en dietist innan jag startade för jag hade så många kilon att tappa och ville inte gå den enkla vägen med att göra en operation.
    Igår hade jag en fastedag. Då man har 45 kg's övervikt så finns det tillräckligt med fett att ta av (skämt och sido)
    De andra 5 dagarna äter jag som vanligt men håller mig runt 1200 kcal, har jag tränat så har jag mer kcal att utnyttja också.
    I appen får man ju hjälp att se vad den dagliga dosen av många ämnen är.
    Jag äter allt utom godis, glass och kakor i stort sett.

    Det är inte så svårt att hålla kcal nere om man äter mycket grönsaker.
    Sista besöket hos doktorn var ett bra besök, har nu normalt blodtryck och blodsocker. Andra provresultat var också normala.
    Då jag nått mitt mål så kommer jag att ställa om appen till att inte gå ned i vikt.

    En gång överviktig alltid överviktig, jag kommer nog att få räkna kcal resten av mitt liv.
  • PTMickey
    PTMickey Inlägg: 9 Member
    Alternativ
    Absolut att förutsättningarna är lite annorlunda om man har mycket vikt att gå ner. Jättekul att du fått sådan god effekt av kostombytet!

    Så länge du inte faller tillbaka i gamla vanor och sköter kosten hyfsat okej ser jag ingen anledning för dig att fortsätta räkna kalorier när du väl nått din målvikt. Håller man sig till bra mat så sköter kroppen resten.

    Visst att det är lättare att gå upp i fettmassa om energiintaget blir för stort, speciellt om man haft mycket övervikt tidigare, men med bra vanor tror jag inte det är något att hänga upp sig på!

    Får man fråga vad du tränar för något?
  • dizzdizz1980
    dizzdizz1980 Inlägg: 3 Member
    Alternativ
    Oftast så har jag bara tid med promenader, har 4 barn som vill ha min uppmärksamhet.
    Försöker att gå ca 8-10km /dag.
    Jag bor granne med ett gym så då vädret inte tillåter så simmar jag, styrketränar eller bara cyklar.
    Är inte så jätte stor fan av gruppträningar än, men kanske till hösten då man inte känner sig som största personen på gymmet :)
  • PTMickey
    PTMickey Inlägg: 9 Member
    Alternativ
    Lågintensiv träning så som promenader räcker väldigt långt och är ett perfekt komplement till viktnedgång (eller när helst med tanke på alla hälsofördelar)!
    I din sits skulle jag försöka prioritera tung styrketräning då det är bästa sättet att bibehålla muskler vid snabb viktnedgång. Självklart ger även det enorma hälsofördelar i längden. Kul att du hittat aktiviteter du trivs med! Gruppträning har sina fördelar men själv föredrar jag gym alla gånger i veckan :)