Justera protein, fett och kolhydrater
viggeby7
Hej jag skulle villa ändra andelen kolhydrater, protein och fett i mitt dagliga mål mat.
Vill ha mer protein än kolhydrater.
Är det någon som vet hur man gör det.
Mvh Björn
Vill ha mer protein än kolhydrater.
Är det någon som vet hur man gör det.
Mvh Björn
0
Kommentarer
-
Hej! Om du sitter på en dator så gå in på Hem > Mål > Ändra mål (grön knapp) och ändra %-andelen till det önskvärda.
Själv ser jag till att få i mig ungefär 2g protein/kg kroppsvikt, 1g fett/kg och resten kolhydrater till jag når önskad energimängd.
Lycka till!0 -
Det är nog rätt så svårt, eftersom man får äta max 20% protein av daglig närings intag och fett 30%. Då blir det 50% kolhydrater kvar. Njurar tycker tydligen inte om stora mängder protein.
1 g protein ger 4 Kcal
1 g kolhydrater ger 4 Kcal
1g fett ger 9 Kcal
1g alcohol ger 7 Kcal
Till ex. Om du vill åta 100 g proteiner på en dag blir det 400 Kcal. (Motsvarar ungefär 400 g kött.) 18.3%
220 g fett =1580 Kcal blir 72.4%
50 g kolhydrater = 200 Kcal blir 9.2%
Sammanlagt 2180 Kcal/dag.
Jag har diabetes och America diabetes association rekommenderar att man börjar ungefär 50 g kolhydrater/dag.
Du har kanske inte sånna problem alls, jag ville bara visa hur krångligt detta kan bli.
Jag ska äta massor med fett varje dag, och det vill jag absolut inte.
Det finns en bra sida om närings innehållet om olika matvaror.
www.fineli.fi
Du kan läsa på svenska också.
Lycka till.
hessu0 -
Vill man gå ner i vikt tycker jag 100g protein är lite väl snålt. Det är självklart helt individuellt men eftersom protein är både muskelbesparande och mättande ser jag ingen anledningen att dra ner på detta. Ligger själv runt 30% P 30% F 40% K men tycker det är mycket lättare att räkna på gram än på procent - då kan det bli jäkligt krångligt (vilket det inte är).0
-
Hej jag menade inte att jag skulle äta mer protein än kolhydrater ville höja proteinet och sänka kolhydraterna.
Sen va man skall ligga har jag förstått är väldigt olika vem man frågar.
Tänkte lägga mig på 2 gram/kilo kroppsvikt.
Proteinet är väl lättas att reglera och kolhydrater svårast då det finns f+n i allt.
Tänkte försöka som du PTMicky.0 -
Det låter som en bra plan tycker jag. Lycka till!0
-
fel0
-
Fel vadå? Felpost eller?0
Kategorier
- Alla kategorier
- 156 Huvudforum
- 45 Introducera dig själv
- 23 Allmän hälsa, fitness och kost
- 6 Framgångshistorier