Kcal-överskott 4 dagar, kcal-underskott 3 dagar — Swedish

Kcal-överskott 4 dagar, kcal-underskott 3 dagar

Alternativ
Hej! Jag har tränat på gym ca 4 dagar i veckan i ett halvår och är nu i andra veckan på en kort deff.
Min fråga är om det finns ett alternativ till deff för att minska fettmassa men behålla (eller bygga muskler)?
Min tanke är att om jag styrketränar tungt 4 dagar i veckan (för att öka muskelmassa) och äter ett kaloriöverskott de dagarna, kan jag då de tre andra dagarna ligga på kaloriunderskott (ca -500)? Eller kommer detta påverka mina träningsresultat? Fungerar detta för att gå ner i fettmassa eller kommer kroppen inte hänga med i obalansen?
Tacksam för svar!

Kommentarer

  • Hamada404
    Hamada404 Inlägg: 3 Member
    redigerade februari 2015
    Alternativ
    Varför inte ligga i underskott hela veckan? Du behåller muskelmassan (förlorar kanske minimalt, men bränner massa fett, sikta på 0,5kg per vecka) genom en klassisk deff - vilket är främst är:

    - Kost med hög protein (30-45% av dina "macros" [kolhydrater/fett/pro])
    - Reducera dina kolhydrater, trycker du i dig ca 350-500g under bulkandet får du skära ner kolisarna till ca 100-250 per dag.
    - Släng in 1-3 cardio i veckan, vare sig det är vanlig rask promenad/HIIT/Jogging.


    Vad jag förstått vill du alltså köra med någon sorts mini bulk mini deff cykel med on/off dagar? Det är inte effektivt i längden tyvärr.



    EDIT: Vill tillägga, att om du "endast" tränat i ett halvår, så har du fortfarande "newbie-gains" kvar att göra. Detta innebär att du kan bygga muskler och bränna fett samtidigt. Du behöver inte hålla dig till det extrema deffandet/bulkandet än, även om det är mer effektivt.