Undra varför det blir så här?? — Swedish

Undra varför det blir så här??

Alternativ
Jag försöker nå mitt mål och jag följer mitt kaloriintag ibland ligger jag till och med under men nu sista tiden går jag inte ner. Utan går bara upp . Behöver hjälp hur skavjag göra för att fixa detta?

Kommentarer

  • EmilSelander
    EmilSelander Inlägg: 2 Member
    Alternativ
    Du äter för mycket. Sänk kaloriintaget.
  • Linds_Wellness
    Linds_Wellness Inlägg: 20 Premium Member
    Alternativ
    > @EmilSelander sa:
    > Du äter för mycket. Sänk kaloriintaget.
    Hmmm vill inte gå ner för snabbt så det är uträknat på 0,5 kg i veckan . Och man får ju inte äta så mycket tycker jag
  • frepet33
    frepet33 Inlägg: 8 Member
    Alternativ
    Hur många kcal äter du?
    Ju mindre du väger desto färre kcal bör du äta för att "gå ner"
  • frepet33
    frepet33 Inlägg: 8 Member
    Alternativ
    Alltså...när du tappar vikt så behöver kroppen lite färre kcal
  • Linds_Wellness
    Linds_Wellness Inlägg: 20 Premium Member
    Alternativ
    > @frepet33 sa:
    > Alltså...när du tappar vikt så behöver kroppen lite färre kcal


    Okej tack så mycket för den infon
  • Zhatan
    Zhatan Inlägg: 2 Member
    Alternativ
    Sen är det normalt att man når en platå där det verkar som inget händer på en vecka eller två sen brukar det lossna och man börjar gå ner igen. Det har spekulerats i att det har med vatten i fettcellerna att göra men vet inte säkert.
  • mrtennet
    mrtennet Inlägg: 1 Member
    Alternativ
    Läste precis en artikel (här på myfitnesspal) om just detta, om en "vikt-platå" man ofta kommer till efter ett par veckors satsning, där inget mer händer på vågen.. Tydligen helt normalt.

    Deras tips var dels att testa justera dina viktmål igen, så att de är aktuella och eventuellt att din kaloriintag då justeras efter din nya vikt.

    De tipsade även om att man bör variera sin träning när man kommer til en "platå". Om man nöter på med samma promenader eller löpspår/gymövningar, utan förändringar i träningen, så lär sig kroppen detta tillslut och träningen blir inte lika effektiv för viktminsningen. De tipsade bland annat om intervallträning som en effektiv förbränningsform.

    Testa även att justera typen av kost till ännu mer grönsaker, bönor, fisk etc... Ät samma kalorimängd, men "lättare" kost typ..

    Ju mindre du väger, desto färre kalorier bränner kroppen också. Så i början bränner man fler kalorier och går snabbare ner i vikt.. Men när man kommer neråt så går det sedan långsammare, eftersom kroppen inte längre behöver använda lika mycket energi för att orka med samma aktivitet. Därför kan det i det här läget vara bra att ändra träningen till något mer intensiv och mer varierad.

    (Tips från en MFP artikel! )
  • christopherjoensson4602
    Alternativ
    Kan bara hålla med de ovan att du bränner färre kalorier när du gått ner. Dessutom blir nog skillnaden ännu större ju mer aktivt du är (förutsatt att du är lika aktiv nu som när du började)
    Har loggat ganska noga under hela min process och är också i en platå, gissar att det i mitt fall rör sig och ett par hundra kalorier mindre förbränning per dag vid normal aktivitet.