Gi meg ditt beste tips! :) — Norwegian

Gi meg ditt beste tips! :)

Hva er ditt beste tips på veien til et lettere liv?

Mitt tips; unngå for mye sukker/karbohydrater.

Jeg merker at når jeg får i meg for mye kjappe karbohydrater, så blir appetitten helt vill. Jeg får lyst på "alt", og blir ikke mett, uansett hva jeg spiser. Grensen min virker som den ligger rundt 100-150 karbo.

Kommentarer

  • Tenari92
    Tenari92 Innlegg: 1
    Jeg får ofte veldig lyst på noe søtt. Så mitt beste tips er å ha en mørk kokesjokolade plate i hus, eller lignende mørk sjokolade, og bare ta en liten rute for å dekke det verste suget. En rute dronningsjokolade f.eks har bare 21 kalorier. :)
  • Pinnah
    Pinnah Innlegg: 1
    Jeg har en flaske med Fun light som jeg forsyner meg fra for å dempe suget etter noe søtt, det er også en enkel måte å få i seg mye vann på :)
  • eriktar
    eriktar Innlegg: 1
    Slutte å fore søtsuget over hode. Altså ingen Fun Light, mørk sjokolade eller annet substitutt. Det gjør litt vondt noen uker, men så forsvinner søtsuget. Og man slipper bli påminnet om at man bedriver slanking med det gnagende suget permanent.

    Og drikk masse svart kaffe. Det er praktisk talt tomt for kalorier og gir en viss demping av sultfølelse.
  • For meg er trikset å unne seg noe godt. Det å kutte alt søtt går greit en stund, og så ender det med en gigantsprekk, så for meg er det mye lurere å heller ta en liten bit mørk sjokolade innimellom.
  • Othelie157
    Othelie157 Innlegg: 2
    Mitt beste tips har vært å spise 3 måltider om dagen, i fornuftige porsjoner + dessert og evt. frukt som mellommåltid de dagene jeg er mer sulten en andre.
  • anetoenne
    anetoenne Innlegg: 2 Member
    Masse grønnsaker, MASSE VANN, mange små måltider.

    Jeg har ALLTID lyst på mat. Det trenger ikke virkelig ikke være søtt, og bør ikke være det heller. Opplever sukker som heroin. Er på "avvenning" nå, og det er tøft, Har så lyst på en kick med havsalt, men vet at det aldri er nok med den ene. Jeg spiser en del frukt, opplever ikke fruktsukker negativt på samme måte. Sparer gjerne opp 3-400 kcal om dagen og bruker disse på mango, kiwi eller druer :) Dritgodt, også føler man at kroppen blir ren, sunn og glad av frukt.

    Knekkebrød istedenfor brød. Da kan man spise dobbelt så mye (hvis man velger rett knekkebrød). Masse proteiner, egg, kjøtt og litt ost. Spe ut maten med hakka tomater på boks, og alt lavkalori som gir følelsen av at man får nok mat. Hilsen matvrak.:drinker:
  • fuzzy76no
    fuzzy76no Innlegg: 31 Member
    Folk er forskjellige, derfor tror jeg det viktigste er å eksperimentere og lete. Å finne nye ting som plutselig "klikker". Enten det er en ny treningsform (romaskin ga meg en a-ha opplevelse, kan ikke tro at jeg ikke har prøvd det før) eller matkombinasjon (speltlompe, mager cottage cheese, gressløk og strandaskinke)... Det er alltid nye ting å oppdage. :) Og variasjon hjelper både på treningseffekt og matleie ganer.
  • Alatariele
    Alatariele Innlegg: 1 Member
    Jeg er forholdsvis "ny" på dette, men har gått ned 10 kg på tre måneder ved å spise mer jevnt. Fokuserer på å spise mer til frokost, og utover dagen. Størrelsen, les antall kalorier, på middagen er redusert. Jeg spiser ofte middagen i rundt kl 20 - 21 om kvelden, så tidligere ble middagene alt for store fordi jeg blant annet hadde spist for lite tidligere på dagen, uten at jeg bevisst prøvde å "slanke meg" på den måten. Noe annet som fungerer for meg er å heller spise litt godis i løpet av uka i steden for å ta den helt ut i helga. I tillegg hjalp det veldig å føre maten min i myfitnesspal slik at jeg ble mer bevisst hvor mye eller lite kalorier det faktisk er i de forskjellige matvarene.
  • tBendu
    tBendu Innlegg: 4
    Jeg starter alltid dagen med ett glass vann med 1,5 ss eplecider eddik oppi, dette har hjulpet meg gjennom søtsuget.
    I helgene så under jeg meg ved spesielle anledninger noe søtt (og nei, hver helg er ikke en spesiell anledning ;) )
    Skal jeg bort til noen og jeg vet det blir servert noe kake, godis e.l. så legger jeg ofte middagen min (eller ett annet måltid) tett opp til vi skal reise, for da er jeg mett når jeg ankommer og spiser mindre godis :)

    Jeg har også alltid en pakke sukkerfri tyggis i lomma i tilfellet søtsuget skulle komme brått på :)
  • Enirez
    Enirez Innlegg: 3
    Jeg har hatt en skikkelig opprydding i kostholdet mitt og vil gjerne dele med dere hva som funker for meg. ^^ Har nesten hele mitt liv hatt et gigant problem med at jeg var enormt avhengig av fett og sjokolade, tok det aldri på alvor fordi jeg ikke ble feit. Men jeg var grusom med kroppen, spiste 2 hele sjokoladeplater, en halv pakke majones, 1 dl fløte og masse smør hver dag. Har prøvd å kutte ut flere ganger før uten hell, helt til jeg fant løsningen.

    Hvis du er avhenging av noe og bare kutter det ut så får du abstinenser. Det var en bedre løsning å erstatte de tingene jeg var avhengig av med liknende men sunnere produkter. Istedenfor smør og majones bruker jeg nå mager ost naturell fra kavli, da blir ikke frokosten min tørr og usmakelig. :) Istedenfor seter rømme bruker jeg mager kesam og gresk yoghurt. Har skiftet over til Så Lett Gulost istedenfor normal Hvitost. Dette er jo bedre enn ingenting! :P

    Sjokoladen har jeg kuttet kraftig ned på, og den mengden sjokolade jeg får i meg nå er mest gjennom Proteinbarer. Har prøvd mange typer og sålangt har jeg 5 stk som jeg syns er genuint gode:
    1. Questbar, double chocolate chunk (1 bar på 60 gram inneholder 160 kcal) Jeg kjøper dem på styvis i Bergen.
    2. Questbar, chocolate brownie (1 bar på 60 gram inneholder 170 kcal) Jeg kjøper dem på styvis i Bergen.
    3. PowerBar, 30% Protein Plus Chocolate (1 bar på 55 gram inneholder 187 kcal) Jeg kjøper dem på vanlige kostholdsbutikker.
    4. Allevo, High Protein, Milk Chocolate (1 bar på 57 gram inneholder 210 kcal) Jeg kjøper dem på apoteket.
    5. Noka, Caramel confect bar ( 1 bar på 60 gram inneholder 214 kcal) Jeg kjøper dem på vanlige kostholdsbutikker.

    Jeg spiser vanligvis en halv til 1 hel proteinbar om dagen men setter av nok kcal til det slik at jeg ikke passerer dagsgrensen. :) På spesielle dager (bursdager osv.) har jeg laget min egen supersunne oppskrift på protein fudge brownies som jeg baker. De er skikkelig fyldige og gode, men helt uten dårlig samvittighet! :D Jeg bytter da ut smør med sukkerfri eplesyltetøy, bruker sukrin gold istedenfor sukker, bytter ut 5/6 deler av melet med proteinpulver og fettredusert kokosmel, + flere ting som blir for langt å skrive ned. Har også kuttet ut gluten fra mitt kosthold foresten.

    Annet enn dette passer jeg på at mesteparten av det jeg spiser er grønnsaker og proteiner, jeg spiser minst mulig ris, pasta, brød, poteter, og andre karbofyllte ting. :P Det er VIKTIG å drikke MYE vann, det demper unødvendig sultfølelse og renser ut kroppen. Ikke minst drikker jeg ca. 1 liter te om dagen, minst 3 kopper av disse er GRØNN TE. :) Kjøper forskjellige sorter Lipton grønn te. Jeg kan ikke utrykke nok hvor bra grønn te er for kroppen, det hjelper dessuten med vektnedgang!