Forbanna lite kalorier! — Norwegian

Forbanna lite kalorier!

Tenkte jeg skulle prøve å få av meg litt fett% og synes dette programmet virker som en veldig grei måte å holde oversikt over hva man egentlig får i seg. Jeg er 26 år, 186cm, 105kg. Ifølge programmet skal jeg holde meg på 2300 kalorier for å gå ned .5 kg i uka.

Jeg driver med styrketrening 5-6 dager i uka, og har en ganske fysisk jobb et par dager i uka. Er ikke 2300 kalorier veldig lite da?
For min del blir det bare en solid frokost, etter trening shake og nattashake :S

Kommentarer

  • xantippe07
    xantippe07 Innlegg: 2
    Hei. 2300 kcal er ikke lite. Du kan spise mye mat for de kaloriene. Planlegg tre hovedmåltider a 500 kcal. To mellommåltider a 250 kcal. Da har du i tillegg litt igjen til litt frukt eller noe annet.
  • hørtes kanskje litt lite ut, men langt fra forbanna lite.
    logg alt du spiser og veie deg ukentlig(husk og veie deg likt hver gang, f.eks om morgenen før frokost) i et par uker.
    så kan du heller juster om du går for fort ned.
  • mrshort79
    mrshort79 Innlegg: 5
    Jeg har lagt på ca 1500 "nettokalorier" om dagen i en og en halv måned nå.
    Jeg begynte ikke å jobbe med kostholdet før etter 1 måned i slankingen min. Men ser at det går en del bedre etter jeg begynte med denne appen.
    Jeg begynte på 110kg i midten av januar, men ligger nå på 98kg. (jeg er 187cm høy) Så jeg har gått ned ca 5 kilo i måneden.

    Jeg spiser ca 2200 kalorier om dagen, men trener og går på tur med hunden, som forbrenner ca 700 kalorier hver dag.

    Slik jeg setter det opp er ca 500 kalorier til frokost, 5-600 kalorier til lunch og 1000-1100 kalorier til middag.

    Har mål om å komme meg ned til 90kg.

    Edit: Denne appen hjalp meg også til å innse at jeg får for lite vitaminer og jern i meg igjennom mitt vanlige kosthold, så har begynt å ta multivitaminer.
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Har klart å kommet meg ned til 3000 kalorier om dagen nå, så jeg nærmer meg ;) Appen synes jeg er genial da den gir meg veldig fin oversikt over hvor mye man faktisk får i seg iløpet av en dag. Ble for eksempel veldig overrasket over at to taco tortillas tilsvarte 400 kalorier! Skal prøve å komme meg ned på det anbefalte målet og se hvor det bærer meg over noen uker.

    mrshort: Er du ikke konstant fryktelig sulten med bare 1500 kalorier om dagen?
    Trener styrke hver dag, men finner ikke noen meningsfyll måte å legge det inn på i appen, så velger å ikke ta hensyn til det.
  • mrshort79
    mrshort79 Innlegg: 5
    Hei igjen.
    Jeg og trener styrke 5 dager i uken. (Rygg/Bein/Bryst/Skuldre/Armer) Jeg legger det inn på Kardiovaskulær trening under en kategori som heter Styrketrening.
    Appen har ikke mulighet å kalkulere seg fram til hvor mye man forbrenner på hver øvelse om man legger det under Styrke, for folk trener forskjellig. kanskje man trener med mer/mindre vekt enn hva som er normalt. Eller at man ikke tar pauser imellom settene/øvelsene.
    Så for å få en ca forbrenning, så har jeg lagt den til under kardiovaskulær trening.
    En normal treningsøkt for meg er løping i 15 minutter (forbrenner ca 250kalorier, og styrketrening i 30 minutter (forbrenner ca 150kalorier). Pluss 3 gåturer med hunden i løpet av dagen, forbrenner ca 400 kalorier til.

    Når det gjelder at man føler seg sulten, så gjør man jo det innimellom. Men man føler seg jo ikke "døds sulten" Kroppen må bli vant med mindre mat, det er jo en grunn for at vekten ligger der den ligger. :) Om jeg føler meg veldig sulten på kvelden, tar jeg meg en yoghurt eller et eple før jeg legger meg, om jeg har kalorier til overs.

    Men etter å ha brukt appen flittig i noen uker, så finner du ut hvilke måltider som er ok i forhold til kalori budsjettet ditt.
    Det viktigste er at du ligger inn alt, både alt du spiser og alle aktiviteter. Og etter en uke eller så, så ser du hvor du må justere. Enten spise mindre/smartere eller trene mer.
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Ser det ligger en del øvelser i databasen. men når jeg prøver å søke finner jeg aldri noenting! Opplevd det samme?
  • Skip2mylou
    Skip2mylou Innlegg: 3
    Det letteste er vell å ta utgangspunkt i basalforbrenningen og legge til ekstra kalorier fra trening og aktivitet ut fra det. Jeg målte min ved en tanita-måling skanner fra et treningsstudio, som var på ca. 2350 kcal. Anbefaler å benytte seg av en slik måling hvis man har tilgang på det i nærmiljøet, mye annet nyttig info om bl. annet muskel -og fettprosent :)
    Bruker aldri å legge inn kalorier forbrent ved styrketrening, egentlig helt umulig å fastslå fordi man ikke kan taste inn hvor mye av max rep (1RM) man gir. Noe kardio er nøyaktig som jogging og sykkling pga. avstand og fart, men ikke ballsport/kampsport.
  • fuzzy76no
    fuzzy76no Innlegg: 31 Member
    Hemmeligheten er å finne matvarer som gir mye metthetsfølelse for kaloriene. Jeg har sanket tips fra en del fitnessblogger rundt på nettet (og fulgt med på "resultatene" når jeg fører i MFP) og funnet en del innertiere. Mat med mye fiber og proteiner metter mer en annen mat. F.eks wraps av speltlomper med cottage cheese og tunfisk (min yndlingslunsj for tiden - med King Oscars Tunfisk med Thai Chili). Fettfrie måltider med minst mulig saus og ost. Kan være kjipt i lengden, men det funker veldig bra. Man kan også gratinere med Cottage Cheese og litt Synnøve Finden "Så lett" ost oppå. Havregrøt med Sukrin eller eggerøre i en kopp (formfett i koppen, egg og cottage cheese, rør, nuke 40 sek, rør, nuke 40 sek til, rør, enjoy) (kan også has i wrap av speltlompe) er andre tips.

    Jeg er på 1600 kcal om dagen, det er utrolig hva man venner seg til. :)
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Spelt lompe hørtes faktisk godt ut! Kanskje man kan bruke det til taco isteden for lefser?;) Er jo så sjukt mye kalorier i de lefsene har jeg funnet ut. Tunfisk tåler jeg dessverre verken lukten eller smaken av, med mindre den er dynka i noe spicy dressing.
    Kyllingfilet, brokkoli og gulrot funker jo hver gang og inneholder lite kalorier! Har forresten merket at jeg blir mye fortere mett nå enn før.
    For bare en måned siden kunne jeg enkelt spise 14egg å en pose tomatsuppe, tror ikke det hadde vært mulig i dag ;)

    "Tanita-måling scanner" ? Er den en slags vekt man kan taste inn all verdens data på? Har en vekt bra Jula som viser fettprosenten. Neppe så veldig nøyaktig, men man får nå meg seg om det går opp eller ned ihvertfall :)
  • Enirez
    Enirez Innlegg: 3
    Hvis du synest 2300 kcal er lite så hadde du ikke overlevd min fitnesspal plan :tongue: Det er mer kcal i fett enn det er i karbohydrater og proteiner, 100 gram med grønnsaker har ekstremt lite kcal mens 100 gram med smør har ekstremt mye for eksempel. Bare pass på å spise masse grønnsaker og drikke MASSE vann så går det nok supert :wink: Bytt ut noen av dine kaloribomber med litt magrere alternativer, det er det jeg gjør :smile:
  • Skip2mylou
    Skip2mylou Innlegg: 3
    Trur det blir feil å sammenligne kalorier uten å se å¨kroppstyper, muskelmasse og forbrenning, noen har høyere hvileforbrenning enn andre. Vanskelig å finne to helt identiske uansett :P Men noe er også en vanesak som kroppen tilpasser seg, ligger man på et fast bestemt antall kalorier over lengre perioder vil kroppen justere seg etter det. Har selv vært nede på 1600 kcal om dagen uten å gå ned i vekt selv om jeg trente fast.

    I en tanita-måling står man på en maskin som måler innvendig fett, utvendig fett, muskelmasse, balansen mellom musklene + masse annet mineralnivåer, vannmengde etc.
  • Kongensmann
    Kongensmann Innlegg: 7 Member
    Jeg lever på 1200 kalorier om dagen. Har foreløpig gått ned 8 kg på 4 uker. Jeg har ikke begynt å trene ennå. Når jeg begynner å trene vil jeg øke kaloriinntaket. Jeg tar ikke hensyn til hva jeg spiser så lenge jeg holder meg til kalorigrensen. Jeg drikker cola, spiser sjokolade, pizza grønnsaker, sunne knekkebrød, pasta, fisk, potet, kylling osv.. Det som er viktig for meg er at jeg kan spise det som er godt og likevel slanke meg. Jeg har prøvd alle muligens slankemat, lettmat og kurer og de gjør meg bare uinspirert. Jeg må vite at den dagen jeg ikke skal slanke meg lenger, men holde en stabil vekt så kan jeg bare øke mengden og ikke tenke på så mye annet. Jeg har likevel kontroll på at jeg spiser sunt og balansert da. Jeg har også hatt en fridag hver lørdag. Da spiser jeg omtrent 3000 kalorier. Denne lørdangen vil jeg etterhvert justere. Jeg merker allerede at jeg ikke orker 3000 kalorier lenger. Men i starten trenger jeg denne dagen for å ikke begynne for brått. Foreløpig fungerer dette fint.
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Hvordan ser den ut Enirez?:D
    Har holdt på i 13 dager nå, blir bare enklere å holde seg innenfor faktisk! Det jeg er mest overrasket er over hvor fort jeg blir mett :)
    Blir spennende å se hva jeg greier å få i meg på den nært forestående CarbNight/spisedagen.

    En sånn Tanita måling hørtes spennende ut! Får google litt å se om det er muligheter for en sånn i nærmiljøet ^^
  • Enirez
    Enirez Innlegg: 3
    Hvordan den ser ut? min fitnesspal plan? :tongue: Jeg har fått vite at jeg bør holde meg på 1200 kcal om dagen, men det varierer en smule fra dag til dag :wink: Har som mål å få i meg mest av proteiner og ikke fullt så mye karbohydrater og fett, er vanskelig... Men jeg skal bli enda bedre på det, etter alle de superviktige bursdagene som er denne uken :indifferent: Har funnet ut at for meg funker det å kutte ut raske karbohydrater som pasta, brød, ris, poteter o.l, de er jo kcal bomber og næringsfattig :smile:
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Ja 1200kcal er vel ikke så sykelig lavt for kvinner.
    I mitt hode er det litt bortkastet å bruke kaloriene sine på karbohydrater ja, lite metthetsfølelse og lite super-næring^^
    Tar en god dose karbohydrater etter styrketrening da for å få fordelen av insulin-boosten det gir :D
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Nå har jeg gått ned 12kilo på 22 dager. Det må vel være et sikkert tegn på at jeg trenger mer kalorier? :)
  • php7980
    php7980 Innlegg: 3
    Heisann, mange fine innlegg her. Jeg prøver nå for ente gang. Men hadde vært fint å funnet en plass hvor jeg kunne få en fullstendig matplan tilpasset meg, ikke bare masse gode tips. Tror man må følge et opplegg om det skal gi resultater, i tilegg reiser jeg mye så må ha et opplegg som ikke er for sært.
  • mrshort79
    mrshort79 Innlegg: 5
    Nå har jeg gått ned 12kilo på 22 dager. Det må vel være et sikkert tegn på at jeg trenger mer kalorier? :)
    Jo det kan man no si. Enten det, eller så fyller du ikke inn alt du trener/aktivitet. Om du fyller inn alt, så har du misforstått kaloritallet ditt. :)
  • ivers87
    ivers87 Innlegg: 8 Member
    ...
  • ivers87
    ivers87 Innlegg: 8 Member
    Heisann, mange fine innlegg her. Jeg prøver nå for ente gang. Men hadde vært fint å funnet en plass hvor jeg kunne få en fullstendig matplan tilpasset meg, ikke bare masse gode tips. Tror man må følge et opplegg om det skal gi resultater, i tilegg reiser jeg mye så må ha et opplegg som ikke er for sært.

    Det lar seg nok ikke gjøre med mindre du leier en personlig trener som setter opp en plan til deg.....umulig å gi noe konkret som er tilpasset deg via nettforum eller en app på mobilen.
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Nå har jeg gått ned 12kilo på 22 dager. Det må vel være et sikkert tegn på at jeg trenger mer kalorier? :)
    Jo det kan man no si. Enten det, eller så fyller du ikke inn alt du trener/aktivitet. Om du fyller inn alt, så har du misforstått kaloritallet ditt. :)

    Fyller bare inn cardio. Tror kanskje noe av grunnen til at jeg raste så fort ned var at jeg samtidig slutta med kreatin, og kuttet i karbohydrat. Når jeg begynte med kreatin igjen var det ihvertfall en periode jeg ikke gikk ned noe. Har også gått opp til nesten 2500 kalorier, så nå mister jeg max et halvkilo i uka!
  • free2
    free2 Innlegg: 1
    Ta på deg en pulsklokke på en gjennomsnitts styrketrening med oppvarming, og legg til brukte kalorier eks 500 kcal hver dag du trener styrke. Blir hvertfall mere nøyaktig en ikke registrere noe.
  • metteramdahl
    metteramdahl Innlegg: 1
    Prøv kikerter i kostholdet, kjempegodt, mettende og fulle av gode næringsstoffer!!!
  • Lillemi82
    Lillemi82 Innlegg: 2 Member
    Hei :)

    Et tips til alle som er ute etter gode, sunne oppskrifter hvor du VIRKELIG får maks mat ut av kaloriene dine... Finn en 5:2 oppskriftsbok/app!!! Ikke for å gå følge dietten, men for å finne fantastisk mange gode og ikke minst supersunne retter hvor du virkelig får maks ut av kaloribudsjettet ditt :) Om du ikke skal følge selve 5:2 dietten, spis bare større porsjoner enn det som er oppgitt ;)

    Jeg kan anbefale denne appen, masse godt jeg har testa ut :

    https://itunes.apple.com/us/app/5-2-diet-complete-meal-planner/id685985702?mt=8

    Jeg har logget kaloriinntaket mitt i et års tid nå, men har nå gått på 5:2 dietten siden februar. Den går i korte trekk ut på at man spiser som normalt bortsett fra at man faster to dager i uken. Disse to dagene spiser man ikke mer enn 500 kcal (for kvinner, 600 for menn).
    Folk kan mene og si hva de vil om denne dietten, for meg funker det superfint og jeg har så utrolig mange gode sideeffekter av den. Og tro det eller ei, det er laaaaangt ifra så "torturaktig" som det høres ut som... Tro meg, jeg har lært å trylle med maten på fastedager, spiser så mye godt de dagene. Man lærer virkelig å gjøre mye ut av lite ;)

    NB! Bare så det er sagt, denne posten er ikke for å være forkjemper for 5:2, men for å tipse om en, jeg tipper for mange, utappet kilde til inspirasjon hva gjelder sunne, gode og "kaloriutnyttende" oppskrifter :)
  • Lillemi82
    Lillemi82 Innlegg: 2 Member
    "har logget kaloriinntaket mitt i et års tid nå..." haha, var visst nærmere 3år da jeg så "joined jun 2011". Kan jo sies at det til tider har vært sporadisk... hei hvor tiden flyr...