Hjelpe hverandre med å bli sunnere sammen- Min ukentlige fremgang — Norwegian

Hjelpe hverandre med å bli sunnere sammen- Min ukentlige fremgang

idak_l
idak_l Innlegg: 34 Member
redigerte september 2017 i Motivasjon og Støtte
Hei, er det flere enn meg som skal starte på en vektreduksjon på nåværende tidspunkt- eller som har holdt på en stund og som er interessert i å ha en liten gruppe hvor vi kan hjelpe hverandre?

Jeg er ei jente på 26 år som nå skal starte med en vektreduksjon, målet mitt er i første omgang å gå ned 10kg. ( Men jeg har ca 25 kg jeg behøver å gå ned)

Jeg har det siste året brukt skiftarbeid på natt som en unskyldning for at jeg ikke går ned. Men, ser nå at det nok har vært en unnskyldning for meg selv.

Meningen med denne tråden vil være å poste i løpet av uken om det er noe man har gjort bra, eller om man sliter litt med motivasjon. Jeg kommer til å poste min ukentlige fremgang her inne i forumet og blir kjempe glad om det er flere som vil følge med meg på dette og poste sin egen fremgang :)

Mitt mål den første uken:
1. Forsøke å få inn gode rutiner
2. Tre treningsøkter / gåturer

Startvekt: 101,2kg

Alt er enklere sammen! :smile:
«13

Kommentarer

  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Supert å høre, ser fram til oppdateringene.
    Husk at det er bare sette kalori underskuddet dit og holde deg til det kalori inntaket for dagen, så ender du opp der du vill være :)

    Hvis du har spørsmål er det bare å spørre.
    stå på!
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Takk for gode ord ! :)
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Den første uken blir nå for denne gang litt kort da jeg skal bort på ferie fra i morgen så måtte ta vekten nå!

    Jeg har hatt en arbeidsuke med kun nattarbeide de siste syv dagene, så var spent på om jeg ville gå ned eller ikke da det for meg byr på litt andre utfordringer enn dager hvor jeg har en normal døgnrytme
    - MEN jeg klarte det <3

    Jeg har gått ned 0,7kg denne uken- og sier meg fornøyd med dette. Det vil også si at jeg har lagt meg på et godt kalloriinntak for arbeidsukene på natt. I gjennomsnitt har jeg inntatt ca 1550kcal om dagen

    Det har ikke vært like utfordrende som jeg trodde det skulle bli, og dette har vel en sammenheng med at jeg nå er veldig motivert for denne livsstilsendringen.

    Ukens utfordring blir nå en lang-weekend i Danmark, men av tidligere erfaring er det enklere å få tak i sunn og rask "fastfood" i løpet av dagen der enn hva man ser og finner i Norge.

    Trening ble det ikke denne uken- men blir nå masse gåing på tur. Jeg ser heller ikke på dette som det viktigste nå i første omgang, spesielt ikke under nattevaks-perioder, da min største utfordring egentlig er matinntaket.

    Håper det etter hvert er flere som henger seg på denne tråden, da det som sagt tidligere er enklere og gjøre dette sammen med noen.

    Håper alle får en fantastisk uke med næringsrik mat, og trening :)
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Supert å høre at du er godt igang, for 1 uke er det veldig bra, men jeg er litt bekymret på at du kutter med så mye kcal. Ville heller holdt deg på 1900-2000 kcal dette vill gjøre det lettere for deg tenker jeg. :)

    Gåturer på 1 time ville vært fine økter, trenger ikke å springe hele tiden ;)

    Fint å se om flere hopper seg på her, ville vært awesome :)
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Ja, ikke sant! Jeg er såpass inaktiv på nattevaktsukene- så kan nesten ikke legge meg høyere etter tidligere erfaring , meste av matinntaket blir sen kveld/ natt- eller så er jeg helt enig med deg i dette :) ! ( må spise på natten da jeg blir så utrolig sulten, med en aktiv jobb ) kommer til og redusere opp om søtsuget melder seg, er jo en god indikator på at man har fått i seg for lite næringsrik mat. Denne uken hvor jeg har «fri» har jeg mer aktivitet og har også et inntak av mat nærmere hva du også skriver over her :)
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Ja du kjenner jo selv på kroppen hva du klarer :-)
    Angående de nattevaktene, så ville jeg bare spist når du er sulten og holdt deg til kacl inntaket som du har stilt. Timing er ikke så viktig, det som er best å fokusere på i starten er alt du ikke spiser over kacl forbruket for dagen :-)

    Også se om du får til å sove 7-8 timer etter vakten, kan skjønne at det er vanskelig, men vill hjelpe på humøret og formen :-)

    Hvis du sliter med at du blir fort sulten ville jeg prøvd å spist måltider med mye protein, dette fordi protein metter veldig bra :-) er bare å prøve seg fram :-)
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Ja, er det jeg har startet med nå! Merker det hjelper mye :smiley: - og så lenge jeg er mett så får jeg også bedre søvn på dagen, jeg er heldigvis en av de som fint kan sove 8 timer etter nattevakt
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Supert å høre at du synes det funker :smiley:
    Spiseren del proteinrik mat selv, som tunfisk, cottage cheese osv, no som jeg holder selv på å kutte bort litt fett.

    Er selv et B menneske, så klarer det selv ganske bra, hvis ingen forstyrrer meg.

    Håper forgie uke gikk bra og at denne nye uka går like bra :smile: stå på.
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Takk!

    Ja, nei man skal ikke undervurdere proteiner altså! Tunfisk klarer jeg ikke spise dessverre- prøvd å lære meg og like det, men det går bare ikke! Blir mye skyr til mellommåltider i stedet ! Skal prøve meg på cottage cheese igjen nå og tenkte jeg, spiste for mye av det en stund tidligere ;) ( blir utrolig fort matlei !) akkurat nå er proteinpannekaker min «lette utvei» til proteiner

    Blir ny veiing og måling etter soving i morgen, blir spennende !
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    - U K E N S __ O P P D A T E R I N G -
    Da har nok en uke gått, jeg var borte hele uken og har tatt mat litt etter øyemål- men det gikk fint alikevel :D Ned 1 kg denne uken, har nok en stor sammenheng også med at jeg gikk mellom 20.0000-30.000 skritt hver dag i helga på tur.

    Jeg bestemte meg for på forhånd at min "godteridag" skulle bli søndag denne uken, og det gikk helt greit å klare seg uten noe søtt resten av helga på tur :) Min utfordring er litt at når jeg først starter, vil jeg også gjerne bare ha mer dagen etter også.. Med besøk ble det noe kaker og sjokolade mandag også- men det er godt å få en bekreftelse på at det er OK å skeie ut i blant, det ødelegger ikke alt.

    Tror jeg har funnet det mat-mønsteret som passer meg greit nå. Med både fulltidsjobb og studier skal jeg forsøke og få inn litt mer trening nå fremover, vet at dette er godt for hodet da eksamensperioden kommer :)

    Håper flere hopper seg på denne tråden etter hvert !
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Hei
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Hei startet i dag:) det står jeg skal ha 1200 kalorier om dagen. Stemmer det mon tro?
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Det er jo veldig individuelt, jeg har lagt meg noe høyere enn hva den her appen sier faktisk! Men- du merker det raskt på søtsuget ( gjør hvertfall jeg) Når jeg spiser nok får jeg heller ikke et søtsug.
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    redigerte oktober 2017
    > @123tine sa:
    > Hei startet i dag:) det står jeg skal ha 1200 kalorier om dagen. Stemmer det mon tro?

    Hei 123trine, fint å se flere her :-) angående kcal forbruket høres det veldig lite ut. Hvis du går her www.iifym.com/iifym-calculator-2/ og skriver inn verdiene dine. Bruker "total body weight formula", aktivet nivå på "sedentery". Så skal verdiene dine stå helt nede på siden. Altså kcal estimatet ut fra kalkulatoren.

    TDEE= total dayily energy expenditure, Det er denne du skal regne ut fra.
    Dette e det kroppen din bruker på å bare holde deg i live, og utfra det kan du begynne med et 10% eller 15% mindre kcal for å gå ned i vekt. Legg så det du får ut av det inn i MFP. Håper dette hjelper.
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    U K E S O P P D A T E R I N G

    Da har nok en uke gått, og jeg er veldig fornøyd med foregående uke, jeg kan være helt ærlig og si at jeg trodde jeg kanskje fort kom til å skulle skli litt ut fra målet jeg har satt meg ( som tidligere dette året) - men enn så lenge er alt bra.

    Denne uken har jeg gått ned 900gram, så nesten en kg- er stor fornøyd! Begynner også å se på målene at både mage og hofte mål har startet å synke sakte men sikkert. (Totalt 2,6kg ned de siste tre ukene, dette er godt inennfor det jeg har satt meg som et mål for ukentlig vektnedgang)

    På grunn av en totalt håpløs rygg om dagen har jeg også startet å trene igjen for fult nå, vet at dette er det eneste som hjelper :) Nok en god grunn til og trene!

    Kaloriinntaket mitt ligger nå på ca 1600-1700, vet fra tidligere erfaring at dette passer meg godt for en stabil vektnedgang. Jeg har da også en dag i uken hvor jeg tillater meg selv og ikke telle det jeg spiser, men blir fort til at jeg uansett spiser sunt disse dagene da det ikke har vært noe annet som har fristet.

    Da jeg har lyst på noe godt har jeg mørk sjokolade liggende som en liten ekstra kos, eller så har jeg fått helt dilla på speltlomper med kyllingpålegg!
    (1 Speltlompe, 8gram philadelphia light, 2 skiver kyllingpålegg, ruccola & paprika, det beste er jo at dette kun er 98kcal! )

  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Kjempe fint å høre :smiley:
    Jeg vill si alt du har gjort en veldig god jobb bare å stå på.

    Det som er så bra når man spiser bra og ikke har et for stort underskudd på kcal per dag, er at man får veldig mye mindre som frister.
    Som du sier selv så høres det ut som du har akkurat nokk til at kroppen er fornøyd :wink: å da skriker den som regel ikke etter godis!

    Du er veldig godt på vei, stå på!
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    > @hambroger sa:
    > Kjempe fint å høre :smiley:
    > Jeg vill si alt du har gjort en veldig god jobb bare å stå på.
    >
    > Det som er så bra når man spiser bra og ikke har et for stort underskudd på kcal per dag, er at man får veldig mye mindre som frister.
    > Som du sier selv så høres det ut som du har akkurat nokk til at kroppen er fornøyd :wink: å da skriker den som regel ikke etter godis!
    >
    > Du er veldig godt på vei, stå på!

    > @hambroger sa:
    > Kjempe fint å høre :smiley:
    > Jeg vill si alt du har gjort en veldig god jobb bare å stå på.
    >
    > Det som er så bra når man spiser bra og ikke har et for stort underskudd på kcal per dag, er at man får veldig mye mindre som frister.
    > Som du sier selv så høres det ut som du har akkurat nokk til at kroppen er fornøyd :wink: å da skriker den som regel ikke etter godis!
    >
    > Du er veldig godt på vei, stå på!


    Tusen takk! Ja heldigvis er det ikke første gangen jeg har gjort dette - veldig spent nå fremover etter et par uker med trening om det er mye jeg må regulere med maten eller ikke, men det får tiden vise :)

    Har allerede mentalt innstilt meg på at vekten nok kommer til og stagnere litt nå de første ukene med trening, men desto viktigere blir det jo og ta kroppsmål i stedet :D
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Det er jo bra :-)

    Stagnere med trening? Hvorfor tror du dette?
    Uansett så er mål en fin ting å ha for motivasjonen^^,
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Takk for svar
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Takk for svar :smile: jeg lurer på en ting til: når jeg trener blir det minus på kalorier, er det meningen jeg skal fylle opp igjen disse med mer mat så jeg kommer opp igjen på det kalori inntaket jeg skal ha i løpet av dagen?
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    De kalorier jeg trener, som blir på Minus, skal jeg fylle opp igjen de med mat så jeg får totalt 1200 kalorier som jeg skal ha på en dag? Håper på svar:)
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    > @hambroger sa:
    > Det er jo bra :-)
    >
    > Stagnere med trening? Hvorfor tror du dette?
    > Uansett så er mål en fin ting å ha for motivasjonen^^,

    Ble nok litt feil valg av ord! Men mye vann i kroppen om dagen ( ekstremt støl ) ;) pleier å resultere i at vekten står stille til jeg blir «kvitt» vannet igjen etter et par uker med trening
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    > @123tine sa:
    > De kalorier jeg trener, som blir på Minus, skal jeg fylle opp igjen de med mat så jeg får totalt 1200 kalorier som jeg skal ha på en dag? Håper på svar:)

    Ja, det hadde jeg absolutt gjort om du ligger på et så lavt kalloriinntak i utgangspunktet ! Jeg gjør det på en litt annen måte, forbrenner ca 1600kcal på trening i løpet av uken, og fordeler disse jevnt ut over hele uken :) eller så spiser jeg alltid en brødskive ekstra for eksempel før trening, og får i meg en skyr og frukt etter trening
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Takk for svar:) det var lurt, for jeg trener gjerne på eftan og da blir det liksom igjen en del til kvelds.. jeg kan jo også ta litt ekstra før på dagen da jeg vet jeg skal trene. Må bare bli litt bedre kjent med opplegget og vite ca mange kalorier jeg bruker på trening. Hvor mange måltider spiser dere om dagen? Jeg bruker snack plassen til å føre opp mellom måltider.
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Ja, akkurat det det blir! For min del er det perfekt - alltid litt ekstra sulten på kveldstid :)

    Har du sett at du kan redigere de ulike måltids «navnene»?

    Jeg spiser i de ukene jeg er våken på dag
    Frokost, mellom måltid, lunsj, middag , mat før trening, kveldsmat (sånn ca)- er jeg sulten tar jeg en frukt eller en skyr ekstra uten og tenke over de ekstra kaloriene det medfører

    Da jeg jobber natt spiser jeg frokost, middag, mellommåltid rett før elleve, lunsj i to tiden på natta og et par mellom måltider/ frukt yoghurt på jobb før jeg tar kveldsmaten når jeg legger meg :)