Hjelpe hverandre med å bli sunnere sammen- Min ukentlige fremgang - Side 2 — Norwegian

Hjelpe hverandre med å bli sunnere sammen- Min ukentlige fremgang

2

Kommentarer

  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Hva med deg ?
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Ja det passer meg også egentlig He, he. Men kan vi spise hva vi vil og når vi vil bare vi holder oss under kalori målet vårt?

    Jeg spiser frokost , lunsj og ett lite måltid til (jobber på SFO) også middag og noe til kvelds.
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Nei, hvordan redigerer jeg dem? :smile:
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Du kan jo i utgangspunktet det, men for min del så blir jeg da i såfall forferdelig godteri sugen !

    Jeg syns faktisk Grete Roede gir en veldig god betegnelse av eksempler på hva man kan spise etter hvilket kalloriforbruk man ligger på :)

    https://www.greteroede.no/70174622.o2.html -> Dette er ca 1300kcal om dagen
    Kosemerkene er godteri/ noe ekstra godt, disse kan man jo enkelt spare opp igjennom hele uken og ta på lørdagen

    https://www.greteroede.no/70176545.o2.html -> Her har du ca 1600 kcal om dagen

    Kan anbefale sidene ellers for mye god mat-tips om du ikke har sett på disse tidligere !
    ___
    For å endre hva måltidsnavnene er, går du inn på mer -> instillinger ->dagbokinnstillinger -> tilpass navn på måltider
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Så bra :) tusen takk. Det blir til at jeg må spise litt ekstra til kvelds de dagene jeg trener.. men får se hvordan det går ang vekten om jeg kan fortsette med det.. Etter trening i kveld hadde jeg 400 kalorier igjen. Tok en grov tortilla lompe med lett smørost, lett speke skinke og ett lite glass litago uten sukker. Fylte opp noe av det hvertfall. Lenge har du holdt på?
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Ja, syns det høres ut som du spiser litt lite? Men har jo noe å gjøre med både vekt, høyde og alder mtp kaloriinntaket man skal ha så :)

    Skal du trigge forbrenningen kan det være lurt og spise «ett eller annet» minst hver 3. Time - vekkerklokka på telefonen er super som en liten påminnelse :)

    Har du fått veid deg enda ?

    Blir en måned ca nå ( for denne gangen )
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Det var 1200 jeg fikk opp når jeg skrev inn alt om meg :) . Synes det går greit. Spiser egentlig ganske jevnt om dagen. I dag har jeg spist f:eks: frokost (7.00, vanligvis 7.30) to skiver med 1 egg. Lunsj (10.45): to skiver med 1 egg. Måltid på Sfo (14.15): rett i koppen grønnsaksuppe m/1 brød. Middag (17.00): rotmos m/6 kjøttboller. Grønnsaker og litt saus og litt tyttebær. Og nå kveldsmat ( 21.00): grov tortilla lompe m/lett smørost og lett speke skinke. Høres det ok ut? Ja har veid meg og går ned. Tenkte å begynne å måle meg med målebånd i morgen.
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Synes du det har gått fint denne mnd? Har du en egen kosedag du ikke teller kalorier? ;)
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Hvis du hiver inn tran og vitamin tilskudd så går det fint, men ville variert måltidene med mer uprossesert mat. Da trenger man å ikke supplementere så mye.

    For meg så bruker jeg å ta en sånn dag hvis jeg har hadt noen dager med dårlig ytelse på treningen. Eller når noen har bursdag eller noe lignende, men pass på St ikke blir for mye av det.
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Hva er uprossesert mat? Hadde jeg en dårlig meny? Skjønte ikke helt jeg om den var ment for meg ;) spiser b vitaminer, og omega 3 tabletter.
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    123tine skrev: »
    Det var 1200 jeg fikk opp når jeg skrev inn alt om meg :) . Synes det går greit. Spiser egentlig ganske jevnt om dagen. I dag har jeg spist f:eks: frokost (7.00, vanligvis 7.30) to skiver med 1 egg. Lunsj (10.45): to skiver med 1 egg. Måltid på Sfo (14.15): rett i koppen grønnsaksuppe m/1 brød. Middag (17.00): rotmos m/6 kjøttboller. Grønnsaker og litt saus og litt tyttebær. Og nå kveldsmat ( 21.00): grov tortilla lompe m/lett smørost og lett speke skinke. Høres det ok ut? Ja har veid meg og går ned. Tenkte å begynne å måle meg med målebånd i morgen.

    Okei, men det er bra! :) jeg vil jo egentlig si at det er viktigst å finne det som passer for seg, det er jo utrolig individuelt hva som fungerer- man skal jo klare å holde vekten i ettertid også !

    - Og det er nettop derfor jeg har en dag i uka hvor jeg spiser godteri. Eller så vet jeg at jeg går på en kjempe sprekk om noen uker. Jeg vil ikke si at jeg ikke teller kcal hele dagen, for det gjør jeg uansett- men jeg havner da kanskje på over 3000 den ene dagen. Spiser jeg litt lettere frokost og lunsj kan jeg havne på 2000 den ene dagen, en slik dag gjør jo ikke at man går opp fordi. ( Legger også inn en tyngre treningsøkt om jeg har tid den dagen )

    Målebånd er fantastisk! Er så utrolig gøy å gå tilbake og se på tallene i ettertid, eller ved dager hvor man er litt mer umotivert.

    For min del har det faktisk aldri vært enklere å skulle gå ned som det er nå, men det har nok litt med instillingen jeg har om å ta dette over tid, og ikke så "raskt som mulig".

    Jeg har bodd på hotell i utlandet de siste tre årene, og har nå brukt det siste året på å komme inn i normale rutiner igjen mtp. å lage min egen mat og legge fra meg alle uvaner jeg har klart og opparbeide meg i utlandet ;) men, siste året og årene i utlandet har alikevel kommet med en del kilo ekstra som må bort!


  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Ja det er viktig å komme inn i noe som kan holde. Heller legge på litt flere kalorier når må når målet. Jeg spiser litt av hvert, bare jeg holder meg under 1200 om dagen og trener man i tillegg er det ganske mye man kan spise. Stoler ikke hele tiden på Endomondo sin regning på kalorier, så legger meg litt under.
    Jeg er 40 år og vet at jeg må passe meg, så ikke kiloene bare fortsetter å snike seg på. Har ikke vært så motivert og fornøyd med noe "diet" som denne. Litt stress med veing og sånn men det regner jeg med går litt mer av seg selv etterhvert.
    Også så fint å ha noen å dele ting og spørre å grave litt med :D
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Ja, og sånn sett er det jo også litt enklere og komme seg på trening ;) - man kan spise mer mat!

    Endomondo er ganske på «bærtur» i blant, det går litt begge veier faktisk! Pulsklokka mi er tom for batteri, men skal få satt inn nytt i den bare jeg finner batteritypen ;) kan da skrive litt om «forskjellene» melllom beregningene :)

    Kan love deg at veiing og kcal telling etterhvert går veldig på automatikk- jeg har fortsatt et godt øyemål på mat etter en periode på Grete roede for snart 8 år siden - jeg har planer om å veie maten frem til etter jul i det minste, deretter skal jeg legge inn litt kontrollveiinger av maten i stedet

    Jeg tror også kanskje det hjelper en god del ekstra for meg og ha denne tråden! Både for å ha andre og snakke med, og litt presset med og «få det til» :D
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    U K E N S O P P D A T E R I N G

    Da er det torsdag igjen, og tid for en liten oppdatering, i slutten av forrige uke gikk jeg inn og så på hva jeg hadde spist- og så at jeg nok hadde brukt mye av kaloriene mine på kos- så strammet raskt inn igjen!

    Denne uken jobber jeg natt igjen, og har ikke noe særlig matlyst på natten, men forsøker fortsatt og få i meg litt mat hver 3. / 4. time eller så er jeg utrolig godissugen da jeg kommer hjem og skal legge meg !

    Trening går veldig bra om dagen, men med noen intense smerter i rygg begrenser det seg noe. Har noen faste timer jeg er med på på treningssenteret, samt at jeg går/løper en time på mølla - har vært 3 treningsdager forrige uke.

    Jeg gikk denne uken ned 1,3 kg ! :D Dette kommer som en stor ovverraskelse og jeg er utrolig fornøyd!

    Jeg tar også mål av mage, hofte og lår og har tilsammen gått ned 8,3 cm på disse områdene - størst mengde kommer fra mage

    Fortsatt veldig motivert og ser frem til en ny uke <3
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    Så bra :D Du har vært super flink.

    I dag har jeg vært forferdelig fysen på noe godt.. (spesielt sjokolade). Men brukte mine siste 50 kalorier i dag på sånn snack & Jacks... :#
    Men men..
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Hehe, jeg og er ekstremt fysen på noe godt i dag så forstår godt hva du mener ! Blir nok litt mørk sjokolade før jobb nå- for å dempe det litt !
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    U K E S O P P D A T E R I N G
    Hei!

    En noe sen ukesoppdatering, håper det har gått fint med alle uka som har vært?

    Vekten viste på meg i går -0,4 kg. Ikke like mye jeg hadde håpet på i forhold til trening og mat forrige uke, men det er uansett riktig vei!

    Var mye fysen på noe godt de første dagene forrige uke, men oppjusterte proteininntaket mitt litt, så roet det seg ned til slutt.

    Jeg har også en tentend til å ty til kosemat da kroppen ikke fungerer helt som jeg vil, men jeg klarte å stå imot fristelsene da ryggen slo seg vrang. - Dro heller på et par ekstra yogatimer for å forsøke og løsne opp litt i problemene.

    Håper alle får en fin helg, og kommende uke :)
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Da er nok en uke ( og litt til gått) -0,8 kg denne uka!

    Da det er så lite aktivitet her om dagen så dropper jeg å legge ut dette på ukesbasis, men har satt meg et mål om å nå -10kg totalt før jul! Så får vi se hvordan det går når det nærmer seg :)

    Håper det blir litt mer aktivitet her inne igjen, bare og legge meg til her inne også om det er noen som bare vil snakke privat! Er godt å ha noen å dele erfaringer og frustrasjon med :)
  • 123tine
    123tine Innlegg: 18 Member
    > @idak_l sa:
    > Da er nok en uke ( og litt til gått) -0,8 kg denne uka!
    >
    > Da det er så lite aktivitet her om dagen så dropper jeg å legge ut dette på ukesbasis, men har satt meg et mål om å nå -10kg totalt før jul! Så får vi se hvordan det går når det nærmer seg :)
    >
    > Håper det blir litt mer aktivitet her inne igjen, bare og legge meg til her inne også om det er noen som bare vil snakke privat! Er godt å ha noen å dele erfaringer og frustrasjon med :)

    Hei, synes det er koselig å høre fra deg igjen. Så bra med ytterligere 0.8 kg. Tommel opp. Jeg hadde gått opp 0.6.. det er kjedelig. Men men får bare fortsette.
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    > @123tine sa:
    > > @idak_l sa:
    > > Da er nok en uke ( og litt til gått) -0,8 kg denne uka!
    > >
    > > Da det er så lite aktivitet her om dagen så dropper jeg å legge ut dette på ukesbasis, men har satt meg et mål om å nå -10kg totalt før jul! Så får vi se hvordan det går når det nærmer seg :)
    > >
    > > Håper det blir litt mer aktivitet her inne igjen, bare og legge meg til her inne også om det er noen som bare vil snakke privat! Er godt å ha noen å dele erfaringer og frustrasjon med :)
    >
    > Hei, synes det er koselig å høre fra deg igjen. Så bra med ytterligere 0.8 kg. Tommel opp. Jeg hadde gått opp 0.6.. det er kjedelig. Men men får bare


    Takk for det! Så kjedelig, men bra du ikke gir opp ! Får håpe det går den «riktige» veien neste uke :)
  • hannebananae
    hannebananae Innlegg: 4 Member
    Hei! Noe liv i denne tråden?
    Har akkurat aktivert mfp-kontoen min igjen og trenger sårt inspirasjon og motivasjon fra andre!

    Min nåværende vekt er 94kg og jeg ønsker meg tilbake til rundt 75-78kg slik jeg var for tre år siden...har vært lat + ikke flink til å prioritere trening og sunn mat
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Hei!

    Jeg har tenkt de siste dagene å dra opp igjen tråden her, så Morro om flere henger seg på!

    Da har vi faktisk ganske like mål, jeg har allerede holdt på siden oktober - men er fortsatt like motivert :D
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    U K E S O P P D A T E R I N G

    Hei!

    Tenkte jeg kunne kjøre på med litt ukesoppdateringer igjen, kjempe fint om flere henger seg på nå også på det nye året :)

    Jeg har nå totalt gått ned 8,9kg - i jula hadde jeg planlagt at jeg skulle spise og drikke det jeg ville, så har brukt den første uka i januar på og gå dette ned igjen.

    Desember generelt var det mye som skjedde, så jeg hadde ikke den samme vektnedgangen som jeg har hatt tidligere, men det gikk nedover!

    Sammenlagt nå har jeg gått ned 6,4 cm på mage , 6,5i livvidde og 4,8 cm rundt lårene - og jeg er i utgangspunktet glad for at jeg tok det veldig forsikrig i desember slit at jeg fikk "hentet" meg inn litt i den nye kroppen. jeg ser nå store forskjeller selv og er kjempe motivert for videre nedgang.

    Målet mitt nå fremover er å få inn mer aktivitet de dagene jeg arbeider natt, er ofte mye inaktivitet i de periodene. Min utfordring nå om dagen er at jeg ofte hopper over mellommåltidene, skal prøve å få disse inn igjen så det blir mindre mengde, og flere måltider om dagen.

    Hva er det dere har som mål? Hva er de største utfordringene dere har ?
  • hannebananae
    hannebananae Innlegg: 4 Member
    Oi så flink du har vært! Jeg har bodd i onepiecen min hele jula, så da jeg tok på jeansen 2:e nyttårsdag fikk jeg et skikkelig slag i trynet heheh...
    Hvilken form for trening driver du med når du har nattevakt?

    Min største utfordring er helgene.. Blir ofte mye godis både fredag og lørdag.....
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Ja, det forstår jeg godt ! Alltid en litt fæl følelse, det som fikk meg skikkelig i gang igjen i høst også ..

    Jeg har noen faste timer jeg drar på på treningssenteret to dager i uka- blir ofte to timer ( klarer ikke velge bort den ene da begge er gode timer)!

    Ellers har jeg forsøkt å starte med og gå til jobb igjen, har 25 minutter en vei og det hjelper mye! De dagene jeg trener har jeg bestemt meg for at bilen kan brukes til jobb :)

    Kjenner meg igjen med det her med godis i helgene, mitt problem VAR at det ofte dro ut til søndag og gjerne mandag også .. jeg har mørk sjokolade tilgjengelig nå for de dagene jeg virkelig vil ha noe godteri, og da smaker ikke sjokoladen like godt i helga - går jo og teste om det fungerer for deg også!