Styrketräning — Swedish

Styrketräning

Alternativ
Lagt in styrketräning på min motion, men får inga avdrag för kaloriförbrukning på dagboken? Hur gör ni andra eftersom man vet att styrketräning i sig är energiförbrukning :smile:

Kommentarer

  • dannelidan
    dannelidan Inlägg: 3
    Alternativ
    Är ganska ny på MFP men vad jag kan förstå så är enda alternativet i dagsläget att lägga till övningen som en konditionsträning och själv ange antal kalorier.
  • Liljeberg
    Liljeberg Inlägg: 17 MFP Moderator
    Alternativ
    Ja, det stämmer. Man får söka under konditionsträning och se om det finns något som passar där och då blir det ändå en ganska grov uppskattning av förbrända kalorier. Det är ju andra typer av faktorer som spelar in vid styrketräning, och de är svårare att räkna på.

    Alternativt får du skaffa någon typ av pulsmätare för att få en bättre uppskattning av förbrända kalorier.
  • mattmoth
    mattmoth Inlägg: 1 Member
    Alternativ
    Enligt mfp så skulle 45min tung styrketräning vara ca 151 brända kalorier, men jag hade pulsklocka på mig och jag fick 321 kalorier brända på 46 minuter.
    Va rätt jobbigt så jag litar nog snarare på klockan än mfp :)
  • bjornsr
    bjornsr Inlägg: 1 Member
    Alternativ
    Hej,

    Just styrketräning loggar inte kalorier som du har förstått. Jag, som är aktiv och har varit på tävlingsnivå har alltid använt mig av att inte räknas just gymträningens energiförbrukning. Varför? Räkna med smöret på mackan, provsmakandet av en köttbulle eller att du äter en sallad ute och inte har någon streckkod att registrera, eller någon exakt mängd. Att du då tränar på gym, som du inte registrerar tillåter en mer rörlig variabel i din kost vilket för min del hjälper att släppa lite på kontrollbehovet när det handlar om att jaga streckkoder eller exakta mängder.

    Hoppas allt löser sig.

    B
  • culprido
    culprido Inlägg: 1
    Alternativ
    Ett bra resonemang, tack!
  • Ellinor54
    Ellinor54 Inlägg: 2 Member
    Alternativ
    Och jag lägger in styrketräning och det synkas automatiskt (GPS:en på, startar och stänger). Och sen har det lagts in. :wink:
  • flowsswe
    flowsswe Inlägg: 2
    Alternativ
    Det beror på att det är i princip omöjligt att beräkna brända kalorier utifrån tyngdlyftning. Tyvärr hjälper inte pulsklocka heller, eftersom de endast fungerar som de ska vid "jämn" puls (dvs typ löpning).

    MFP har "Strength training" som alternativ under konditionsträning så att du i alla fall får kalorier som om du t.ex. utfört aerobics.

    Själv lägger jag in styrketräning i Runkeeper som i sin tur meckar ihop ett gäng kalorier som den sen automatiskt syncar över till MFP.
  • denniskarlsson507
    denniskarlsson507 Inlägg: 1 Premium Member
    Alternativ
    Om du har en iPhone så kan 'iHealth' justera din caloriförbrukning. Den synkas automatiskt med MFP. Sen använder jag mig av 'virtual trailer' för att logga styrketränings passen, den appen levererar data till iHealth som sedan levererar data till MFP:-) super nice. då får du rätt kalori justering.