För många steg i MFP — Swedish

För många steg i MFP

pcdoktor
pcdoktor Inlägg: 6 Member
redigerade september 7 i Teknisk support/hjälp
Jag bär min OnePlus 2 watch hela tiden och låter den registrera mina steg. Tanken är ju sedan att MFP synkar in dessa steg så att det ser likadant ut i klockan som i MFP men det gör det ALDRIG! Redan tidigt på dagen noterar jag att MFP har registrerat cirka 20-25% MER steg än klockan och kollar jag i Google Fit så är där en siffra som ofta ligger i mitten men lite närmare klockans steg.

Är det så att MFP på något vis hämtar in steg från annat än klockan eller är det jag som inte förstår riktigt?

Detta stör mig ordentligt då alla extra stegen (ofta ett par tusen extra per dag) dom ger mig massa bonus kalorier som jag kan konsumera under dagen. Här vill jag ju ha en korrekt mängd kalorier.

Jag behöver er hjälp!

Kommentarer

  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    redigerade september 7
    @pcdoktor koll under mer och steg vad du har för synkning aktiverad.

    Du kan också välja om träning ska inkluderas eller ej under dagbok, välj de tre prickarna vid träning och sen avaktivera.

    Kan säkert skilja sig beroende på iOS eller android mn men någonstans finns det 😊
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    pcdoktor skrev: »
    Jag bär min OnePlus 2 watch hela tiden och låter den registrera mina steg. Tanken är ju sedan att MFP synkar in dessa steg så att det ser likadant ut i klockan som i MFP men det gör det ALDRIG! Redan tidigt på dagen noterar jag att MFP har registrerat cirka 20-25% MER steg än klockan och kollar jag i Google Fit så är där en siffra som ofta ligger i mitten men lite närmare klockans steg.

    Är det så att MFP på något vis hämtar in steg från annat än klockan eller är det jag som inte förstår riktigt?

    Detta stör mig ordentligt då alla extra stegen (ofta ett par tusen extra per dag) dom ger mig massa bonus kalorier som jag kan konsumera under dagen. Här vill jag ju ha en korrekt mängd kalorier.

    Jag behöver er hjälp!

    Jag har spenderat många, MÅNGA timmar på att läsa på hur man ska tänka med kost och träning och ffa träningskalorier som ju kan variera väldigt mellan dagarna.

    Det jag har komit fram till är att man ALDRIG ska äta för sina träningskalorier eftersom det är så otroligt ovenenskapligt hur dessa räknas ut, man bränner i princip aldrig så mkt som det står att man gjort.

    Istället ska du se till att ha ett kcal intag som gör att du går ner i vikt även fast du inte tränar. Du ska försöka äta så många kcal du kan och ändå gå ner runt 0,5 kg/vecka. Om du sen tränar och förbränner några extra kcal ska du se det som en ren bonus för viktnedgången.

    Om du tränar så hårt och ofta att du känner dig helt energilös och urlakad i träningen så kan du istället höja grundintaget av kcal med 50-100 kcal om dagen tills du hittar en modell som fungerar för dig.

    Jag är 176 cm, väger 86 kg och tränar 3-5 dagar i veckan + går 10 000 steg om dagen. Jag äter 1550-1700 kcal om dagen. 1700 äter jag de dagar jag känner mig svag och orkeslös, alla andra dagar räcker 1550 gott och väl.

    Formeln för att hitta sina dagliga kcal för viktminskning är:

    Din önskade vikt i pounds x 12.

    Omvandlare: https://www.rapidtables.com/convert/weight/kg-to-pound.html

    För mig blir det då egentligen 1700 kcal som jag ska ligga på över tid för ett hållbart kaloriunderskott, men jag har haft en seg start så jag drog ner lite på mina "pigga" dagar.

    Lycka till.