Dela framgång och motvind- Sida 2 — Swedish

Dela framgång och motvind

2

Kommentarer

  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    > @Frk_M sa:
    > @KarinSanden Så bra jobbat av dig med! Igår och i torsdags var ännu ett par dagar som gick i firandets tecken så jag förväntar mig inte riktigt något av vågen nästa vecka på torsdag. Det kommer bli spännande. Allt som inte är upp är bra tänker jag.

    Mycket firande, haha. Men det är sällan sånna saker som är nyckeln till varför man väger för mkt. Eller är alla dagar så? 😅🥰
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden helt sant men när man på något sätt vill ha resultat varje vecka så ställer det till det lite men det är ju också en del avlider. Idag unnade jag mig en massage. Så skönt!

    Sätter du upp några belöningar?
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden hyr går det för dig?

    Jag har det ganska svajigt då det pendlar mellan firande och måltidsersättningar 😅 När det lugnat ned sig så ska jag försöka hitta balans mellan måltider och ersättningar. Alkohol är det i vart fall mindre av vilket är positivt. Slentrian glasen är borta och det vill jag hålla långsiktigt. Men helt noll vill jag inte ha det vare sig under eller efter viktminskning. Vardagsmotionen sitter tycker jag då nu är nästa mål vad håller träning att återgå till gymmet.
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    Frk_M skrev: »
    @KarinSanden hyr går det för dig?

    Jag har det ganska svajigt då det pendlar mellan firande och måltidsersättningar 😅 När det lugnat ned sig så ska jag försöka hitta balans mellan måltider och ersättningar. Alkohol är det i vart fall mindre av vilket är positivt. Slentrian glasen är borta och det vill jag hålla långsiktigt. Men helt noll vill jag inte ha det vare sig under eller efter viktminskning. Vardagsmotionen sitter tycker jag då nu är nästa mål vad håller träning att återgå till gymmet.

    Jag hade nog avlidit om jag skulle äta måltidsersättningar, jag är ALLTID hungrig! Så jag satsar på mat med stor volym och få kcal (spetskål, vattenmelon, broccoli, superminikeso, äpplen) och sedan 150 gram rent protein per dag, 1550 kcal lever jag på och det håller för det mesta.

    Hur mkt väger du och hur mkt vill du gå ner?

    Jag är nu på 86,5 och vill gå ner till ca 65 kg så 21 kg kvar. :smiley:
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    redigerade september 12
    @KarinSanden

    Wohoo -0,5 kg denna vecka.

    Måltidsersättningar är så olika. En del mättar en del inte. Vissa är goda andra inte. Äter vanligen en liten frukost med keso och frukt, har aldrig varit en frukosttjej. Sen äter jag antingen lunch eller middag och ersätter ett mål +mellanmål med ersättning.

    Jag har en lång resa. Mått dåligt i sjukdom och då även känntig på topp. Äter mycket kortison som gör mig hungrig och fått mig äta förutom att kortisonet gjort att jag går upp i vikt men nu jäklar 😉 40 kg ska bort varav att jag gått ned 6,9. Målet är att jag ska ned till minst 68. Så vi kan hänga länge här!

    Bara kämpa på! Sen kämpa för att hålla sig där och då hitta balans.
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    redigerade september 12
    Ngt uppdateringsfel på MFP gav massa dubbelposter.
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    redigerade september 12
    Ngt uppdateringsfel på MFP gav massa dubbelposter.
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    redigerade september 12
    Ngt uppdateringsfel på MFP gav massa dubbelposter.
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    redigerade september 12
    Ngt uppdateringsfel på MFP gav massa dubbelposter.
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    @Frk_M


    Grattis! Vad härligt när det känns att det man gör funkar! Och att redan ha gått ner 7 kilo, då har du ett fiunt kvitto på att det du gör är rätt!

    Jag var i Finland söndag lunch till tisdag kväll och tänkte VERKLIGEN mig för med maten, men jag kan ändå se på vågen att den gick upp. Det är svårt att göra bra val på jobbresor och när man inte styr verkligheten. Där finns det utrymme att förbätta sig med trix.

    Olyckligtvis fick jag ett Borreliautbrott i tisdags eftermiddag med hög feber, muskelvrä, ledvärk, hjärndimma etc. Så nu går jag på stark penicillin och får inte äta saker med mjölk i eller saker med mineraler. Så hejdå proteinpulver, kött, ägg etc i 10 dagar. Idag mår jag bättre men har lite hjärndimma,

  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden ja det funkar men det gäller att hålla i. Sen måste ett långsiktig kalorinivå och mönster hittas.

    det kommer släppa på dig precis som mig efter min resa! Men visst är det svårt. Jag åt och drack… firade min 50 årsdag i London så släppte de dagarna ö

    Usch borrelia är inte kul. Bra du har fått antibiotika ändå. Hoppas du snart är bra igen.

    Snart helg igen. Blir två sociala middagar som det ser ut nu. Då minskar jag kalorierna till frukost och lunch. Hur gör du?
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    @Frk_M I helgen ska vi fira båda våra döttrar som fyller 20 och 15 med kalas. I Det här fallet när jag kan styra så ser jag till att det finns nyttiga alternativ som jag kan plocka från och fylla ut tallriken. Lax, vattenmelon, sallad och sedan kan jag lägga till lite av det som är "lyxigt" som potatissalladen med brynt citronsmör.

    När jag ska på middag borta så äter jag mindre på frukost och lunch precis som du.

    Sen äter jag massor med kycklingfilé precis innan jag åker. Jag brukar ha grillad kycklingfilé som jag skivar och fryser in. Jagtar helt enkelt upp ca 150 gram och äter det kallt och utan tillbehör innan jag borstar tänderna så att jag är mätt när jag kommer. Då är det enklare att bara ta en liten smakportion av allt och jag tror att på totalen så håller det kcal nere.

    Alkoholen - är jag riktigt duktig brukar jag be om is i mitt glas till det vita vinet för att jag "gillar det extra kallt". Det som händer är att jag dricker mkt mindre alkohol = färre kcal och mindre bakfylla.
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden var ut igår och det blev mycket vin… bra tips med att fylla magen. Är det ett bra vin vill jag inte ha is i men ok på sommaren med lite billigare viner. Jaja på något sätt måste man hitta vägen så man får minus på totalen.

    Idag blir det smal frukost och lunch då det blir kokosmjölk i maten till middag. Har du något favorit recept till lax kyckling mm i sås/gryta?
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    redigerade september 16
    Ja @Frk_M, jag har faktiskt en del recept som är superbra från Viktväktarna. Jag har sparat dem i OneNote:

    whz9dpp8qcpb.png


    Ingredienser:
    • Pasta okokt, tagliatelle
    • 1 st Lök
    • 2 klyftor Vitlök
    • 500 gram Lax
    • 200 gram Spenat, förvälld/fryst
    • 1 tsk Olivolja
    • 1,5 dl milda 4%
    • 0,5 tsk Muskotnöt
    • 1 Citron

    Tillagning:
    1. Koka pasta enligt anvisning på förpackningen.
    2. Skala och hacka lök. Pressa vitlök.
    3. Hetta upp olja i en stekpanna och stek laxen 3-5 minuter per sida. Lägg över den på en tallrik. Salta och peppra.
    4. Lägg ner lök, vitlök och spenat i pannan och låt fräsa i några minuter. Blanda ner matlagningsgrädde och krydda med salt, peppar och muskot.
    5. Dela laxen i mindre bitar med en gaffel och pressa över citronsaft. Servera tillsammans med tagliatelle och spenatsås.
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden åh det där såg gott ut! Hur mycket pasta använder du till en portion?

    Just nu är torskrygg en favorit hos mig. I ugnen bara med lite vitt vin i botten så slipper man fetter som man vill. Pressad citron och salt och peppar. När den kommer ut så pressar jag ytterligare citron och/eller river på pepparrot mm sen en hos grönsallad till med god vinägrett. Vill jag lyxa till det så lägger jag på några färska räkor och lite dill också.

    Jag har haft en slarver helg igen. En dag i veckan ser jag som ok men nu blev det fler. Blir spännande på vågen på torsdag.
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    Frk_M skrev: »
    @KarinSanden åh det där såg gott ut! Hur mycket pasta använder du till en portion?

    Just nu är torskrygg en favorit hos mig. I ugnen bara med lite vitt vin i botten så slipper man fetter som man vill. Pressad citron och salt och peppar. När den kommer ut så pressar jag ytterligare citron och/eller river på pepparrot mm sen en hos grönsallad till med god vinägrett. Vill jag lyxa till det så lägger jag på några färska räkor och lite dill också.

    Jag har haft en slarver helg igen. En dag i veckan ser jag som ok men nu blev det fler. Blir spännande på vågen på torsdag.

    Jag brukar ta en stor påse och ösa i allt och sen blanda runt. Sen när jag tar så tar jag inte så mkt pasta utan en liten klutt och fyller ut halva tallriken med sallad.

    Jag ÄLSKAR torskrygg, men det gör inte resten av familjen. Dom tycker att tork är skit. :smiley:

    Jag tror att du måste få ordning på dina helger, annars är allt slit i veckorna lite bortkastat...?

    Jag tycker så mkt om våra diskussioner, det hjälper mig att behålla fokus. Tack för att du finns.
  • KarinSanden
    KarinSanden Inlägg: 51 Member
    Här får du ett annat VV recept @Frk_M

    Jag vet inte exakt vilka kcal receptet innehåller, men det är 7p på VV vilket innebär att det är ett av de med lägst poäng.

    a45guhtztdl1.png


    Ingredienser
    • Pasta okokt (typ spaghetti)
    • 4 st Morot
    • 1 medelstor Zucchini
    • 1 st Lök
    • 1 klyfta Vitlök
    • 1 tsk Rapsolja
    • 1 pkt Saffran
    • 0,5 tsk Chili flakes
    • 1 msk Tomatpuré
    • 2 dl Fraiche 5%
    • 300 g Skalade räkor
    • 0,5 Citron
    • 1 st Avokado

    Tillagning:
    1. Koka spagettin.
    2. Hyvla remsor av morötterna och zucchinin.
    3. Hacka löken och vitlöken och stek i oljan.
    4. Tillsätt saffran, chiliflakes, tomatpurén, morötterna och zucchinin. Stek på medelhög värme tills morötterna och zucchinin mjuknat.
    5. Tillsätt crème fraichen, räkorna, pressad citron samt tärnad avokado.
    6. Salta och peppra och blanda i spagettin. Servera med sallad och eventuellt riven parmesan.



  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden tack för inspo med nya recept. Ja helgerna måste bli bättre men samtidigt kan jag nog balansera med vardagen. Fast allra helst skulle man alltid vara nyttig med så ser inte livet ut.

    Tänker torskrygg nästan är dom snabbmat så enkelt att göra till sig själv.

    Fick en hel skål med rotfrukter från grannens koloni så det blir väldigt goda middagar denna vecka. Gjorde bla en gryta med lite nötfärs i.

    Tack själv för bra sparring. Att lägga inlägg här hjälper en att hålla fokus.
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden tack för inspo med nya recept. Ja helgerna måste bli bättre men samtidigt kan jag nog balansera med vardagen. Fast allra helst skulle man alltid vara nyttig med så ser inte livet ut.

    Tänker torskrygg nästan är dom snabbmat så enkelt att göra till sig själv.

    Fick en hel skål med rotfrukter från grannens koloni så det blir väldigt goda middagar denna vecka. Gjorde bla en gryta med lite nötfärs i.

    Tack själv för bra sparring. Att lägga inlägg här hjälper en att hålla fokus.
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden tack för inspo med nya recept. Ja helgerna måste bli bättre men samtidigt kan jag nog balansera med vardagen. Fast allra helst skulle man alltid vara nyttig med så ser inte livet ut.

    Tänker torskrygg nästan är dom snabbmat så enkelt att göra till sig själv.

    Fick en hel skål med rotfrukter från grannens koloni så det blir väldigt goda middagar denna vecka. Gjorde bla en gryta med lite nötfärs i.

    Tack själv för bra sparring. Att lägga inlägg här hjälper en att hålla fokus.
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    @KarinSanden +0,2 kg denna vecka. Första plusset. Kalorimässigt så borde jag gått med men har en strejkande mage och känslan av pms som kommer och går. Trodde att det skulle bli bättre när blödning inte finns regelbundet längre men icke.

    Tyder på att det blir ett skutt på vågen nästa vecka då eller man kan i alla fall hoppas. Bara hålla i och hålla ut.

    I helgen har jag bara en utemiddag planerad. Skönt matmässigt men betyder samtidigt också mindre social gemenskap.
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    redigerade september 20
    Dubbelpost
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    redigerade september 20
    Dubbelpost
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    redigerade september 20
    Dubbelpost
  • Frk_M
    Frk_M Inlägg: 54 Member
    redigerade september 20
    Dubbelpost