Hjælp! Kulhydrater - nej Tak! — Danish

Hjælp! Kulhydrater - nej Tak!

Hvad spiser i i stedet for kulhydraterne som pasta, ris, kartofler mm. Jeg har vildt meget brug for inspiration, da jeg er helt død på den... håber at høre fra nogen!

Kommentarer

  • petermoeller694
    petermoeller694 Indlæg: 1 Member
    jeg bruger godt nok selv pasta meget til at få nok kulhydrater ned da jeg spiser 500g om dagen af pasta, men ellers er Havregryn en rigtig god måde, og grøntsager (y)
  • LineKT2016
    LineKT2016 Indlæg: 1 Member
    Jeg spiser grøntsager i stedet
  • edageyr
    edageyr Indlæg: 232 Member
    Istedet for pasta, kan du skrælle gulerødder, når disse er skrællet, fortsætter du med at skrælle/ lave tynde strimler. De skal have kort kogetid 1-2 min i kogende vand og er fin erstatning. Der findes også alverdens maskiner der kan lave squash og gulerødder om til samme lange strimler.

    Istedet for ris er der nogen der blender blomkål og giver hurtigt opkog, er sammen små korns fornemmelse. Selv river jeg bare nogle friske gulerødder. Der er fordelen de ikke suger sovs.

    Erstatning for kartofler kan være rodselleri, persillerod og pastinak som koges møre.. Det kan jeg både bruge som kartoffelstykker og moset.
  • PernilleKristensen
    PernilleKristensen Indlæg: 8 Member
    Redigeret oktober 2017
    Madbanditten.dk har alle dine svar.

    Jeg spiser blomkål, broccoli, squash og alverdens kål. Alle de lækre ting, man kan lave med kulhydratholdige stivelsesfylde glykæmisk index-uhensigtsmæssige madvare, kan du lave med grøntsager med lavt kulhydratindhold - og med alle de gode ting or din krop.

    Jeg laver "flødeblomkål"
    http://minebedstelchfopskrifter.dk/de-falske-floedekartofler/

    blomkålsmos (svarende til kartoffelmos)
    http://minebedstelchfopskrifter.dk/himmelsk-lchf-blomkaalsmos/
    og alverdens andre ting ligedan.

    Spidskål fint strimlet. Stegt på panden - bare med et lille skvat fløde på. Det er SÅ godt. Spidskålen skal liiige have lidt farve.

    Squash kan "skrælles" - og fungerer som pasta. Hæld evt. lidt kogende vand over. (Der findes også en "skræller", der laver pastastrimler af det)

    Blomkålsris er min hovedgrøntsag: Blomkål rives fint. Overhældes med kogende vand (tager lidt bitterhed) og efterfølgende lynsteges et øjeblik på panden. Blomkålsris smager altså meget som almindelige ris! De kan desuden krydderes med al muligt. Personligt er jeg vildt med madbandittens "Sticky Rice". Det er blomkålsris, som efterfølgende tilsættes kokosmel og kokosmælk - og steges igennem med kokosolie. Det smager VILDT godt til en gang boller i karry.

    Broccoli"couscous" er også godt. Igen: Riv broccolien helt fint - og overhæld med en passende oliedressing. Det kan evt. også laves med en blanding af broccoli og blomkål.

    Bemærk, at alle grøntsager, der vokser under jorden har et forholdsvis højt glykæmisk index - altså de påvirker dit blodsukker meget. Så vælg primært grøntsager, der vokser over jorden.

    Og se frugt som "slik". Mange spiser en håndfuld slik om dagen. Byt det ud med en håndfyld hindbær - eller et æble. Men lad være med at spise frugt som "hovedmåltider" (da de er fulde af frugtsukker)