Jeg fikser ikke helt å måle all maten — Norwegian

Jeg fikser ikke helt å måle all maten

Instillinger
mortnbh
mortnbh Innlegg: 2 Member
Jeg bruker Runkeeper til å måle mine turer og jogging. Bruker Endomondo når jeg trener innendørs. Jeg finner ingen app til å hjelpe meg med apparattrening. Noen gode tips.

Det jeg frustrerer meg mest over er at jeg ikke fikser å legge inn maten i myfitnesspal. Hva gjør dere andre. Veier dere hver bidige element, majonesen på brødskiva, salamien hvor mye jeg har på middagstalerken osv.

Jeg skal ned 10 kg innen sommeren. Jeg har klart over to kg siden 1. juledag. snart 3 kg siden den dagen. Men vekt og trening klarer jeg lett å måle, samme med livvidde. Har nå 110 men hvor mye skal den ned til og hva anbefales?

:happy:

Morten

Kommentarer

  • Felnor
    Felnor Innlegg: 1
    Instillinger
    Ha ha! Jeg skjønner akkurat hva du mener, Morten! Men fortvil ikke! Man kan google vekten på ganske mye (f.eks osteskiver og skinkeskiver) Og så hjelper det med litt "planlegging" Vei et par ting først f.eks så veier du en brødskive av det brødet du spiser mest av, så smører du smør/smøreost eller hva som helst, så veier du det igjen. Da har du ca. på det meste! Når det gjelder middagen, så er jeg enig, det er ikke alltid enkelt!
  • bwirum
    bwirum Innlegg: 1
    Instillinger
    Det blir til tider ganske ca hos meg, prøver å være flink, men om det blir 10, 15 eller 20 gram av akkurat det pålegget er jeg ikke alltid like sikker på. Kall det kvalifisert gjetning :) Du har jo ikke med vekt overalt heller.

    Jeg synes det er bedre å faktisk skrive noe som du tror er i nærheten enn å være redd for å skrive feil og derved ikke legge inn noe i det hele tatt. Det gjør det uansett ganske oppmerksom på hva du har i deg i løpet av dagen.
  • jorgenjorgen
    Instillinger
    Jeg veier alt, somregel.

    Har jeg ikke mulighet til å veie det, så overestimerer jeg litt, man vet jo sånn ca hva man bruker. (man gjør iallefall det om man har veid mat en stund)

    Ett triks om du har vekt, og feks en majonestube er å legge majonestuba på vekta, nullstille vekta, så tar du på majones der du skal bruke det, legger tuba tilbake også ser du en minus verdi, som da er antall gram du har tatt ut av tuben.

    Det er enkelt (og smart) å veie all maten, selv middag. om du vil nå målet ditt.
    Du kan lage og spise egen mat over en liten peroide, selvom du spiser middag med andre.
    Handler om å ta kontroll, for å nå målet :)

    Livvidde skal måles rett over navel og skal være under 94 centimeter for menn eller 80 centimeter for kvinner.
  • Butinox
    Butinox Innlegg: 8 Member
    Instillinger
    Jeg veide alt i starten, men etterhvert har det blitt mindre. Har fått et ganske bra øyemål, og vet cirka hva ting veier.
    Har en vekt stående på benken hjemme, og da er det kjapt og enkelt å veie ting. Så hvis jeg er hjemme, så veier jeg ofte maten, selv om jeg vet ca hva det veier. Hvis jeg gidder. ;)
  • fuzzy76no
    fuzzy76no Innlegg: 31 Member
    Instillinger
    De fleste oppføringer har også en "porsjonsoppføring" jeg bruker ofte den, og legger inn 1,5 porsjon hvis jeg føler jeg spiste ekstra mye. Øyemål funker også greit. For min del er det viktigere å få et fokus på hva ting inneholder for å bedre skille mellom hva som er sunt og usunt, enn å treffe kaloritallet nøyaktig.
  • gunnelisa
    gunnelisa Innlegg: 3 Member
    Instillinger
    Jeg er helt "nazi" når det gjelder å veie maten, blitt helt skrudd faktisk. Absolutt alt veies og skrives ned. Men for min del så er det det som må til, for begynner jeg å jukse, eller ta ting på øyemål, så sklir jeg altfor fort ut og tilbake til gamle vaner. Så for at jeg skal nå målet mitt så må jeg bare være så skrudd som jeg er nå.
  • anetoenne
    anetoenne Innlegg: 2 Member
    Instillinger
    Vi er jo veldig forskjellige med sånt her, men jeg er enig at det kan være dritkjedelig å måle og veie. Jeg spiser mye av det samme til frokost og sånn. F.eks. Knekkebrød med kaviar og skivet gulost. Velger ferdigskivet ost for der skal det være en ca. standardvekt på skivene (denne ligger i myfitnesspal-systemet, i allefall på lett gulost norwegia). Jeg har smurt knekkebrødene og veid dem en gang, da så jeg at jeg bruker ca. 15 g kaviar. Forsøker å smøre på omtrent like mye hver gang, og da gidder jeg ikke veie. Da vet jeg hvor mye kalorier frokosten inneholder og kan lagre den som favoritt. Bare et eksempel. Det er liksom ikke de ti-femten kaloriene man beregner feil som er problemet.... Hvertfall ikke her:happy:
  • Kongensmann
    Kongensmann Innlegg: 7 Member
    Instillinger
    Jeg har holdt på i 4 uker og veier alt til minste detalj. Men jeg takker for muligheten til å legge til et måltid fra en tidligere dag. Jeg spiser ikke forskjellig frokost hver eneste dag. Jeg har også beregnet størrelsen på kjøkkenglasset slik at jeg vet at jeg heller i 2dl væske hver gang uten å måle. Nå har jeg laget gode og sunne middager i 4 uker og kiloene begynner å dette av. Har skrevet opp disse middagene på et ark som henger på kjøkkenet. Der står det posjoner, kalorier som samsvarer med lagrede middager i myfitnesspal-appen. Slik kan jeg enkelt velge middag. Jeg har tillatt meg en fridag hver lørdag. Det vil ikke si at jeg kan spise så mye jeg vil, men jeg spiser hva jeg vil. Denne lørdagen gleder jeg meg til hele uken og da kan jeg spise sjokolade, potetgull, saus, pommes frites, Sushi osv.. Jeg ligger på 1200 kalorier om dagen til vanlig og ser at på en lørdag ligger jeg på 3500 ca.. Det er for mye, men jeg ser at jeg likevel går ned. Det blir spennende å se fremover. Det hele handler om å finne en balanse som jeg kan leve med etter at vektreduksjon er ferdig.
  • mrshort79
    mrshort79 Innlegg: 5
    Instillinger
    Bra jobbet.
    Jeg er ikke like flink til å måle alt, tar det aller meste på ca mål.
    Men imponerende at du klarer å holde deg på 1200 kalorier. Jeg har lagt på ca 1500 i netto kalorier, og føler at det går akkurat, vet ikke om jeg hadde klart å gå lavere.

    Jeg har endt med å spise det samme hver uke. Dette er måltider jeg vet kalori nivået på, så da blir det enklere.
  • Kongensmann
    Kongensmann Innlegg: 7 Member
    Instillinger
    Jeg er overrasket selv. Har prøvd meg på 1200 kalorier tidligere, men har alltid sprukket etter kort tid. Jeg ligger på dette fordi jeg ikke trener nå. Jeg skal i gang med trening og vil da legge meg høyere, men har ikke klart å lage noe fast treningsopplegg ennå.
    Jeg tror jeg har endret meg psykisk. Jeg startet dette i forbindelse med pappaperm. Det er enklere nå som jeg er hjemme å har tid til å planlegge og reflektere. Jeg har klart å overbevise meg om at gleden over en sprekk er meget kortvarig. Det har jeg tenkt før og, men har aldri på en måte forstått det. Jeg føler meg mett hver dag, men fett/søtsuget kommer meget sterkt noen kvelder.
    Jeg er veldig flink til å gidde å lage alt jeg har lyst på. Tar ikke SÅ mye hensyn til lettprodukter så lenge jeg holder kalorigrensen. Jeg ønsker ikke å leve på lettprodukter så jeg må lære meg hvilken mengde som holder for meg. Jeg vil heller spise alt jeg liker, men i mindre mengder enn å spise ting jeg egentlig ikke vil ha. Men jeg er bare 4 uker uti prosjektet og en smell kan komme når som helst.... (Snart lørdag da) :)
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Instillinger
    Lag deg en spisedag hver 10-14 dag! Spis akkurat det du har lyst til. Kjør på med karbo å fyll opp glykogenlagrene.
    Dette er ihvertfall et must for oss som carb-backloader! Dessuten er det vel begrenset hvor mye man greier å legge på seg iløpet av en dag. Er de gode vanene som er det viktigste!
  • mortnbh
    mortnbh Innlegg: 2 Member
    Instillinger
    En liten oppdatering. Jeg klarte mitt vektskålen om å gå ned 10 kg til sommeren. Jeg vil ned ytterligere 10 til. Også det målet er til sommeren.

    Jeg har klart det mye ved hjelp av trening og bevisstgjøring av kosthold. Det er så mye lettere å veie, registrere og observere hva jeg spiser og da blir det lettere å gå ned i vekt.
    Jeg har nå en kjøkkenvekt stående der jeg lager maten. Måler brødet, scannet barcoden og legger det inn i programmet.
    Dvs, jeg legger en tallerken på vekta. Nullstiller vekta og legger på brød, veier det og så nullstiller jeg vekta for å måle pålegget. Sånn holder jeg på. Hele prosessen tar ikke mye tid med jeg får gjort det og det virker på meg.