Pussige sammenhenger — Norwegian

Pussige sammenhenger

Instillinger
Jeg har gått ned over 15 kilo totalt, hovedsaklig med kondisjonstrening og kalorirestriksjon. Men likevel har jalla-vekta mi vist omtrent stillestående fettprosent. Men nå som jeg har begynt med ganske intensiv styrketrening har den endelig begynt å røre på seg.

Hva var det jeg tok av meg tidligere da? Mest muskler?

Kommentarer

  • Kongensmann
    Kongensmann Innlegg: 7 Member
    Instillinger
    Jeg trener ikke aktivt i min vektnedgang, men har gått ned 29 kg og mistet 15% fett siden mars. Lurer på om det er for lite eller om det går fortere etterhvert? Jeg merker ikke på kroppen at jeg har mistet muskelmasse, men det har nok gått endel. Vekta viser at jeg nå har ca. 42% fett i kroppen. Men jeg skal ned 30 kg til. Hvor mye fett skal en normal man ha?
    Har forresten justert kostholdet nå slik at jeg nå får i meg 40% proteiner, 30% fett og 30% karb. Frem til nå lå nok fett på rundt 50-60% selv om jeg holdt kalorimålet hver dag.
  • fuzzy76no
    fuzzy76no Innlegg: 31 Member
    Instillinger
    Vi menn skal visst helst ned i 24% ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentage

    Noen uker etter at jeg skrev posten over begynte jeg å trene styrke oftere, og det har hjulpet veldig på. Nå har fettprosenten rørt mye mer på seg, og jeg kjenner jeg har fått mye mer muskler. Har riktignok mye fett/hudvev over enda, men den satser jeg på strammes over tid. :)

    Så lenge fettprosenten er på vei nedover, tror jeg man er på rett vei. Men det stemmer at man bør spise mye proteiner når man går ned i vekt for å forebygge muskeltap. 1,6 g protein i døgnet per kilo.
  • ivers87
    ivers87 Innlegg: 8 Member
    Instillinger
    29 kilo på 4 mnd er veldig mye, bra jobba. Men du må nok regne med at det går saktere etter hvert, da er det viktig å ikke miste motivasjonen. Det er tilnærmet umulig å gå ned i vekt uten å mist muskelmasse, selv når man trener og spiser sunt. Skal man beholde eller øke muskelmassen må man gi kroppen de kaloriene den trenger eller ligge i et overskudd. Mange vil likevel oppdage at de blir mer definert etterhvert som de går ned i vekt og det føles ut som/ser ut som de har fått flere muskler. Dette er naturligvis fordi fettet forsvinner og musklene som er under kommer til syne. For å beholde mest mulig av muskelmassen må man bare trene, få i seg nok protein (1,5 - 2 g pr kg kroppsvekt) og gå rolig ned i vekt.