Her er jeg på godt og vondt! — Norwegian

Her er jeg på godt og vondt!

Instillinger
Jeg har også begynt med Myfitnesspal nå, etter å ha mislykkes med vektreduksjon i mange år.
Det er så demotiverende, men jeg må ned 5-6 kg i vekt av helsemessige årsaker, så jeg kan ikke gi opp, uansett hvor mye jeg har lyst.

Styrketrening ga meg økt fettprosent og redusert muskelmasse, noe som tyder på at jeg bryter ned kroppen, men bruker lang tid på å bygge den opp igjen.
Restitusjon er derfor et stikkord for min del.

Nå prøver jeg med lette styrkeøvelser for å vedlikeholde muskulatur, kombinert med kondisjonstrening/jogging.

Etter mye prøving og feiling ser det ut til at jeg kanskje har kommet fram til et opplegg som fungerer - jeg håper i alle fall det!
Pulsklokken er min faste følgesvenn. Ikke for å komme høyt i intensitet, men for å passe på at jeg holder lav nok intensitet slik at jeg får nok hvile.

Treningsopplegget er i alle fall at jeg jogger 3 dager i uken - 1 intervalløkt 4 x 5, en rolig langøkt, og en med medium intensitet.
De andre dagene går jeg med rolig intensitet, og styrkeøvelser og tøying gjør jeg hver dag.

Når det gjelder maten er den ganske bra. Det eneste problemet jeg har avdekket, er at jeg underestimerer middagsmengden min, slik at det totale kaloriinntaket blir høyere enn forventet.

Nå krysser jeg fingrene for at jeg får det til denne gangen! :smile:

Kommentarer

  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Instillinger
    Jævlig å gå ned i muskelmasse og opp i fett% når man trener. Har litt vondt for å tro at det kan skyldes treninga. Får du i deg nok protein? Holder du øktene dine under en time? Vet ikke hvor gammel du er, evnen til å restituere syner for de fleste i takt med økende alder og synkende testoproduksjon...

    Nå når du bruker myfitnesspal er det ihvertfall ikke noe stort problem å holde orden på kaloriene :)
  • Sprettballen
    Sprettballen Innlegg: 8
    Instillinger
    Hei, og takk for svar. :)

    Jo, det skyldtes dessverre treningen. Både mat- og treningsprogram var satt opp av PT, treningsøktene varte i ca 45 minutter.
    Da jeg rapporterte om manglende resultater var beskjeden jeg fikk "tren hardere", med ytterligere økt fettprosent og redusert muskelmasse som resultat. :sad:
    Trening er jo å bryte ned muskulatur, mens restitusjonen er å bygge den opp igjen enda sterkere.
    Men siden jeg behøvde så lang restitusjon ble muskulaturen bare brutt ned, ikke bygget opp igjen, og jeg kom inn i en vond sirkel.
    Jeg skal ikke gå nærmere inn på årsaken til at det ble slik, men søvn og generell helsetilstand var to faktorer som spilte inn.

    Jeg har heldigvis fått bedre resultater nå, de siste 8 ukene, når jeg trener mindre hardt, men hyppigere, enn jeg fikk da jeg trente tung styrke.

    Jeg er ikke så gammel, i egne øyne i det minste, men som du så vidt er inne på, er hormonene viktig, og de jobber dessverre i mot meg. (Jeg er 69-modell)

    Men, det som er veldig greit, er at med det å mislykkes ligger også læring, og jeg har lært at det å trene smart er mye viktigere enn å trene hardt. :smile:
  • fuzzy76no
    fuzzy76no Innlegg: 31 Member
    Instillinger
    Meget god konklusjon! En annen faktor som også påvirker muskelmassen er mengden proteiner. For folk som aktivt slanker seg er anbefalingen minst 1,5 g proteiner pr kilo kroppsvekt pr dag.
  • Sprettballen
    Sprettballen Innlegg: 8
    Instillinger
    Det er helt riktig!
    Kostholdsplanen min var satt opp med minimum 1,8 g/kg og maksimum 2 g/kg.
    Da skulle jeg ikke ned i vekt, men redusere fettprosenten.
    Målet har endret seg.

    Som Kenny Rogers synger i "The gambler": "You gotta know when to hold'em, know when to fold'em, know when to walk away, and know when to run" - dette skjønte ikke jeg, og jeg holdt det gående alt for lenge før jeg kastet inn håndkleet.
  • fitnesslinnis
    fitnesslinnis Innlegg: 3
    Instillinger
    Hei! Velkommen og lykke til :)
  • Sprettballen
    Sprettballen Innlegg: 8
    Instillinger
    Takk for det. :)
  • Tharayman
    Tharayman Innlegg: 21 Member
    Instillinger
    Høres ut som du har funnet ut av et par ting :)
    Er vel egentlig en selvfølge at å trene smart er det beste, men mange, inkludert meg selv fikser ikke det når frustrasjonen brer seg. Jeg har mange ganger bare trykket hardere på når ting har begynt å gjøre vondt, eller resultatene har uteblitt. Det har ikke alltid vært til det beste :)

    Hva bruker du for å måle fettprosenten?
  • Sprettballen
    Sprettballen Innlegg: 8
    Instillinger
    Jeg har mange ganger bare trykket hardere på når ting har begynt å gjøre vondt, eller resultatene har uteblitt. Det har ikke alltid vært til det beste :)

    Hva bruker du for å måle fettprosenten?

    Det å trykke hardere på når ting har begynt å gjøre vondt er dessverre noe veldig mange gjør, og det får negative konsekvenser for de fleste, selv om noen tåler det bedre enn andre.


    Akkurat nå bruker jeg Tanita Body scan for å måle fettprosent. Den er ikke alltid like nøyaktig, for eksempel viste en lett dehydrering av muskulatur seg som en kraftig økning i fettprosent og nedgang i muskelmasse, men den gir i alle fall en pekepinn på om tendensen går opp eller ned.
    Når jeg skal måle nøyaktig fettprosent er det fettkaliper som er det beste.