Kalorier — Norwegian

Kalorier

Instillinger
Behøver man å spise alle kaloriene? Eller er det om å gjøre å ha mange igjen ved dagens slutt?

Kommentarer

  • theninamartine
    Instillinger
    Tror nok det er slik at man skal ha alle kaloriene, men det klarer aldri jeg!
  • jonaspa
    jonaspa Innlegg: 9 Member
    Instillinger
    Regner med du mener alle kaloriene i forhold til det som estimeres at du skal spise.

    Nå er ikke jeg ernæringsfysiolog eller noe i nærheten, men jeg er feit og med store ambisjoner, så jeg har slukt en del lesestoff om emnet opp igjennom. Kort oppsummert kommer det an på grunnen til at du teller kaloriene, komplisert oppsummert er det mer omfattende.

    Dette regnes ut forskjellig med forskjellige måter å regne på, så på forskjellige nettsteder vil du få forskjellige tall. Slik sett blir det feil å si ja. Det finnes jo også utallige lavkaloridietter som ligger mye lavere enn det som myfitnesspal vil komme frem til. Siden de som bruker disse diettene ikke dør av de er vel svaret strengt tatt "nei, man må ikke spise det det står". Men for at man skal kunne leve med et kosthold over tid blir det jo litt annerledes, da går det mer på hvor mye du må spise for at du klarer å holde deg til kostholdet mesteparten av tiden uten å ryke.

    Det er i utgangspunktet ikke slik at du trenger å ha noe igjen på slutten av dagen, dette vil gi deg et underskudd som vil lede til (ekstra) vekttap, så hvis du vil gå ned i vekt bør det være ganske greit å ligge under målet. skal du ligge på samme vekt, eller opp, bør du imidlertid få i deg det som står.

    Det er også viktig å huske på at dette er et tall som er regnet ut basert på en formel basert på et gjennomsnittlig menneske med dine mål, tallet er derfor ikke en fasit, men et godt veiledende mål. Hvis du sliter med å spise nok kalorier, men fungerer i hverdagen og i forhold til dine vekt og kroppsmål kan man vel si at kaloriestimatet enten er feil, eller at du ikke teller riktig (med vekt og riktige mål skal det litt til). Det er for øvrig også helt greit å ligge litt over av og til og litt under av og til.

    For min egen del skal jeg en del ned og merker at for at jeg skal fungere greit i arbeidsdagen, klare å opprettholde kostholdet over tid, og orke å trene i tillegg, må jeg ha i meg minst 1500 kalorier pr dag, får jeg i meg mindre er jeg utrivelig, lat og ryker til slutt på en monstersmell. Det som er regnet ut for meg er ca 1700, i tillegg kommer det som skal legges til for trening, som jeg stort sett ikke er i nærheten av å spise. Så tanken min er at hvis jeg går for 1500 har jeg litt å gå på til å spise litt frukt eller bær på kvelden og fortsatt ligge under estimatet. På de to månedene jeg har brukt dette prinsippet har jeg gått ned ca 75% mer enn det som kaloritallet er regnet ut for, men så har jeg også nok å ta av.
  • noedland
    noedland Innlegg: 3
    Instillinger
    Tusen takk for informative svar! Høres kanskje rart ut men jeg har problemer med å spise alle mine tilmålte kalorier, særlig de dagene jeg trener. Vet jo at kroppen går i sparebluss når den får for lite næring og da går jo ikke vekten nedover. Men slik jeg da forstår dere så er det ganske ofte at dere heller ikke klarer å spise alle kaloriene. Viktigere er det kanskje å følge med på fordelingen av kaloriene.
  • fuzzy76no
    fuzzy76no Innlegg: 31 Member
    Instillinger
    Tror dette er noe man må eksperimentere med selv. Å proppe i seg masse til kveldsmat fordi man har kommet langt under målet sitt, er det neppe noen vits med. Men på den andre siden må kroppen ha et minimum av energi for å klare holde på forbrenningen. Ser også at MFP nekter å gi anbefalinger lavere enn 1200, så det ville jeg ihvertfall annsett som et absolutt minimum.

    Selv har jeg en anbefaling på MFP på 1600kcal. Som regel er jeg rundt 100 under.
  • yvoric
    yvoric Innlegg: 3 Member
    Instillinger
    Man må ikke spise alle kaloriene; lytt til kroppen. Men da lurer jeg på noe... Hvis det er et problem å få i seg 500 kcal i løpet av en dag så kan du jo ikke være storspist i utgangspunktet @noedland‌ ?
  • kristinanilsen89
    kristinanilsen89 Innlegg: 7 Member
    Instillinger
    Hei. Jeg er helt ny her og har ikke helt skjønt hvordan appen teller kaloriene. Det står et slags regnestykke øverst, og det skjønner jeg er antall kalorier appen har regnet ut at jeg trenger..Men, så står det +treningsøkt, og der faller jeg av? For den står ofte på over 300 kalorier når jeg står opp, så det daglige inntaket de har beregnet til rundt 1500 kalorier er plutselig rundt 1800.. Kan noen forklare slik at jeg skjønner? :)
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Instillinger
    Dette er en funksjon jeg mener du kan skru av, men det går på at du da nok for eksempel har gått x-antall skritt etter 00:00 frem til du har lagt deg på pulsklokken du har koplet til appen for eksempel? Eller har du registrert dagens trening på forhånd?

    Du kan tenke at 1500kcal er hva du skal ha i deg om du har en helt innaktiv dag, men jo mer du beveger deg- jo større energibehov har du da du forbrenner flere kcal. Nå vet ikke jeg om du forsøker og gå ned i vekt, eller kun har et balansert kosthold, men om du går ned i vekt skal du ligge på et underskudd mellom 500-1000 kcal om dagen, derfor justerer denne seg også etter dagen. Vet ikke om dette ble vanskelig fortalt?

    Du kan skru av funksjonen ved å gå inn på settings -> food and excercise diary settings -> enable negative adjustments
  • kristinanilsen89
    kristinanilsen89 Innlegg: 7 Member
    Instillinger
    Tusentakk for svar! Jeg skal se hvilke innstillinger jeg har, er helt fersk på det her så jeg har sikkert lagt inn litt småfeil her og der.
    Mitt mål er å gå opp i vekt, men siden jeg sliter såpass mye med mat som jeg gjør ble jeg bare litt demotivert av å få opp kaloriene på treningsøkten :) Appen beregnet rundt 1100 i inntak ved total inaktivitet, så rundt 1500 prøver jeg å være fornøyd med..trening eller ikke :)
  • kristinanilsen89
    kristinanilsen89 Innlegg: 7 Member
    Instillinger
    Må man ha premium for å fjerne den innstillingen? Jeg finner den ikke :/
  • hambroger
    hambroger Innlegg: 25 Member
    Instillinger
    Ser ut som det, klarer heller ikke å finne ut om det er tilgjengelig bare for premium brukere.

    Prøv å logg på internett siden dems å se :-).
    Kan kanskje finne ut av det hvis du youtuber det (er på jobb atm).
  • idak_l
    idak_l Innlegg: 34 Member
    Instillinger
    Jeg har ikke premium selv, men fant det via nettsiden som sagt over her
  • csstora
    csstora Innlegg: 3 Member
    Instillinger
    Man kan fint leve på kun vann i 3 døgn, så nei, du trenger ikke spise alle kaloriene. (Etter 12t faste, foreksempel fra kl 20 om kvelden til kl 08 om morningen - begynner kroppen å ta av sitt eget fett. Faster du over 3 døgn begynner du å miste muskler.) Stopp å spis idét du hele tatt begynner å lure på om du er mett. Et tips er å alltid la en bit være igjen på tallerkenen. Dette er med på å hindre senere «binge-eating».