Frokost/lunsj med mindre karbohydrater — Norwegian

Frokost/lunsj med mindre karbohydrater

Hei hei! Jeg elsker brødskiver og kunne gjerne spist dette til hvert måltid. Ser jo at brød inneholder mye kalorier ( ja, jeg spiser bare grovtbrød, helst hjemmelaget). Jeg har en aktiv jobb og er helt avhengig av en skikkelig frokost og lunsj. Kan noen av dere dele noen gode frokost/lunsj ideer som er litt karbohydrat-fattige men som allikevel metter?

Kommentarer

  • jonaspa
    jonaspa Innlegg: 9 Member
    Jeg har selv sluttet å spise det på ukedagene og begrenser det kun til helgene.

    To forslag kan være:
    Bytt brødet med grovt knekkebrød. Enten butikkjøpt, eller lag det selv (det er ganske enkelt), og velg sunne pålegg (jeg spiser mye lett philadelfia og kalkunpålegg). Med to knekkebrød og mager smøreost bør du kunne få en frokost rundt 200 kalorier. Denne metter kanskje noe mindre enn brød.

    Bland mager cottage cheese og vaniljekesam, 100 g av hver gir 153 kcal, 6g karbohydrater, 3g fett og 25g protein og holder meg mett fra 7 til 12. Vil du ha en annen smak kan du bytte vaniljekesam med mager kesam og blande i litt fun light (lite) med den smaken du ønsker.
  • fuzzy76no
    fuzzy76no Innlegg: 31 Member
    Mine storfavoritter:
    - Wraps av speltlomper (gjerne med litt cottage cheese i for proteinene). Kan kombineres med råkost, tunfisk, kalkun/kylling-skiver, laks og mye annet rart.
    - Salat (jeg bruker fylle salatslynga med "basisblanding" og ha stående i kjøleskapet, varer til mange måltider) i mange varianter. Tunfisk med chilisaus er favoritten for tida (vær obs på at sausene kan ha litt forskjellig innhold)
    - Axa havregrøt m/rosin og vanilje har overraskende lite kalorier, metter godt og behøver ingen smakstilsetninger. Bruker 1,5 porsjon i forhold til pakken.

    Et par riskaker med veldig magert pålegg kombinert med en Skyr m/musli er heller ikke dumt.
  • yvoric
    yvoric Innlegg: 3 Member
    redigerte januar 2015
    Er du glad i brød er det enklest til å fortsette med det :-)

    Proteiner har få kcal pr 100 g og metter mye lenger enn karbohydrater. Øk mengden pålegg: legg på f.eks 4 skiver skinke og reduser heller antall brødskiver :smile: Topper du med grønnsaker; paprika, tomat, agurk osv så er det lov til å fråtse :wink: Men glem majones altså!
    Er du syltetøymenneske så gå for Lerum uten tilsatt sukker - 53 kcal / 100g

    Og siden du baker ditt eget brød kan du skifte ut en del av melet med Fiberhusk; helt genialt! Det er kun fiber, inneholder ikke karbohydrater og baksten blir veldig saftig! Jeg bruker det i pannekaker i tillegg til brødbaking.

    http://sunnesaker.com/products/fiberhusk-300-g