Kjempe god kyllingsuppe — Norwegian

Kjempe god kyllingsuppe

I dag så lagde jeg en kjempe god kylling suppe til middag som jeg tenkte jeg ville dele med dere :)
Jeg pleier alltid å ta mål og mengde på feelingen, men jeg skriver ca mål her sånn at dere har noe å gå ut i fra.
Denne oppskriften er nok til 2-3 personer i 2 dager.

4 Store kyllinglår
ca 1,5l kylling eller kalve kraft (jeg bruker den med minst tilsatt salt)
4 fedd hvitløk
3 gulrøtter
2 stangselleri stenger
1/2 gul løk
ca 8 små sjampinjong
ca 50-60g jasmine ris (eller annen type ris)
1 ts lett lettrømme
ca 1ts hvitvin eller eplecider eddik (kan sløyfes)
3 vårløk
1 rød chilipepper
3 laubærblad

1. Lag buljongen/kraften som anvist på pakken og ha i hakket hvitløk, chilli, eddik og 3 laubærblad. La dette småkoke i 5min. Ta ut ca 3-4 dl av kraften og sett denne til side
2. Ha kyllinglårene opp i kraften og la de koke/trekke på ca 60-70○C i ca 15-20 minutter. Skum av urenslighetene som kommer til "vannskorpen" underveis
3. Når kyllingen er tatt ut så må kraften reduseres, dette gjøres ved at du lar kraften koke kraftig i ca 7-11 minutter. Når kraften er redusert med ca 1/3 har du oppi risen og lar den koke til risen er ferdigkokt.
4. Kjør kraften og risen med stavmikser/blender. Dette gjør at du får følelse av at suppen er kremet og gjør den mektigere.
5. Spe ut med kraften du tidligere satte til side til du får den konsistensen du liker (om du ikke har nok kraft, så kan du også spe med litt vann)
6. ha oppi gulrøttene og la de koke i noen minutter (jeg personlig liker grønnsakene litt crispy)
7. Ha så oppi resten av grønnsakene (her kan du egentlig velge og vrake i grønnsaker, men i oppskriften så har jeg skrevet ned de grønnsakene jeg hadde tilgjengelig.
8. Mens grønnsakene koker så plukker du av kjøttet fra kyllinglårene og river dem i passe biter/strimler
9. Ha i 1ts lett lettrømme og smak til med salt, pepper, chilipulver og ca 1ts curry
10. Ha til slutt oppi kyllingen og la det trekke i 2min.

Server gjerne med litt hakket frisk koriander og noen brødkrutonger

Bon apêtit! :happy:

Kommentarer