De kortvarrige mål — Danish

De kortvarrige mål

Indstillinger
Hejsa,

Lige lidt succes - og en metode, der måske virker for andre.

Jeg er begyndt at sætte kortvarrige mål i stedet for mit STORE mål om at komme ned på 85 kg igen. Det store mål er simpelthen for langt væk, og det er for let at udskyde, fordi der ikke er afregning nu.

I stedet har jeg sat realistiske, kortsigtede mål. Fra 17. juli til 15. august (hvor jeg skulle med et landshold til Sverige) var målet at tabe et kilo om ugen, ned til 105,5. Der var kontant afregning - jeg skulle ikke træde ret meget ved siden af for ikke at nå det. Midlet var daglige vejninger og at skrive resultatet ind i et Excel ark med graf. Det er forbavsende effektivt at kunne se kurven gå nedaf og nærme sig målet. Jeg nåede ned på 104,9 to dage før, men på dagen viste vægten 105,7. Æv, men ikke dårligt.

Så var der en weekend, hvor jeg tvang mig selv til at spise og ikke træne (efter 25 dages træning, med varrierende intensitet, i træk). Planen var at tage et halvt kilo på, så kroppen var i balance, udhvilet og klar til næste tørn.

Lige nu er målet (fra 18. august) at tabe to kilo om ugen, fra 106,2 til 104 indtil 1. september. Det giver to uger, hvor jeg mentalt kan give den gas. Lige nu viser vægten 104,8 - men jeg er også dehydreret fra en løbetur, så det gælder ikke helt ;-) .

Så pointen er:
1) sæt korte og målbare mål.
2) hav større chance for at nå målet.

Kommentarer

  • RegitzePilshoej
    Indstillinger
    Jeg går efter at tabe mig et halvt kg om ugen. Det snegler sig afsted, men det føles mere overskueligt :)
  • mads_o86
    mads_o86 Indlæg: 13 Member
    Indstillinger
    HOV!

    Til sidst skulle der have stået:

    "Lige nu er målet (fra 18. august) at tabe ET kilo om ugen, fra 106,2 til 104 indtil 1. september. Det giver to uger, hvor jeg mentalt kan give den gas. Lige nu viser vægten 104,8 - men jeg er også dehydreret fra en løbetur, så det gælder ikke helt ;-) ."


    Lige nu kan jeg sagtens ramme et kilo om ugen, men efterhånden som jeg taber mig bliver det sværere. Når jeg rammer 95 kg vil jeg starte md at have 0.75 kg som mål om ugen, og når jeg rammer 90 kg vil det være et halvt kilo.
  • pd4living
    pd4living Indlæg: 61 Member
    Indstillinger
    Helt enig med dig Mads, det gælder om at sætte små målbare mål.
    Har selv gjort det samme, samt som du skriver nogle gange må man lige tage en uge og ja "synde" en del både for sin egen og kroppens skyld.

    Selv er jeg ved at lave en masse små mål på motions siden som jeg gerne vil nå, ganske enkelt for at have noget at gå efter og få de små succes oplevelser med når man når dem.

    Personligt vil jeg hellere have 10 små successer end 1 stor til allersidst, den får jeg jo aligevel. :-D
  • mads_o86
    mads_o86 Indlæg: 13 Member
    Indstillinger
    Enig. Man glemmer jo ikke det store mål - man når det jo til sidst alligevel
  • gefionsparken
    gefionsparken Indlæg: 5 Member
    Indstillinger
    ja jeg har prøvet med små mål. Alligevel har jeg altså taget på. Skal fra 91,7 ned på 70 ialt. Mine portioner ligger på omkring 1600 kal. 87 kg delmål, træner min. 30 min hverdag. Hvorfor taber jeg mig ikke- har været sådan igang i en måned nu.:smile:
  • mads_o86
    mads_o86 Indlæg: 13 Member
    Indstillinger
    Nu skal jeg lige være sikker på om det er portionerne - altså hvert måltid - der ligger på 1600 kalorier eller om det er dit indtag for hele dagen?

    Tæller du ALT?
  • mads_o86
    mads_o86 Indlæg: 13 Member
    Indstillinger
    Jeg følger lige op på den her igen...

    Har haft en frustrerende periode hvor der ikke rigtigt røg nogle kilo. Eller nærmere, den gik meget ned, røg straks op igen, indenfor tre dage og fladede så ud. Det er sgu irriterende, når man har et mål 1-2 uger fremme. Og det giver ikke motivation. Men...

    Jeg ved ikke, hvad det var, kroppen lige skulle have ud af systemet, men indenfor de sidste fem dage har jeg tabt to kilo på vægten og har faktisk nået målet jeg gik efter på fredag. Det viser jo bare at vægten er en snyder ;-)
  • busynote
    busynote Indlæg: 1 Member
    Redigeret oktober 2014
    Indstillinger
    B)
  • Rytterjenny
    Rytterjenny Indlæg: 1 Member
    Indstillinger
    jeg tager 2 dage i ugen, mandag og torsdag, hvor jeg spiser meget lidt. Jeg springer morgenmaden over, salat til frokost og suppe med grøntsager og kylling, eller noget andet som jeg synes der er lækkert til aftensmad. 5-700 kalorier pr dag. Og så spiser jeg mere normalt de andre dage. Mere end 1200. Jeg vejer mig kun om søndagen, så jeg ved ikke hvor meget det har givet i denne uge, men mine bukser er lidt løse i det, så jeg tror der er røget noget.
  • SiegaPlays
    SiegaPlays Indlæg: 8 Member
    Indstillinger
    Jeg går efter gulerodsmetoden og sætter ikke en tidshorisont på min delmål :-)

    Jeg har et ønske om at tabe 1 kilo om ugen i gennemsnit. Jeg skal ialt tabe godt 75 kilo mere. Men i perioder skal jeg være glad for at udføre en successfuld skadeskontrol, dvs. at holde vægten stabil frem for at tage på.

    Jeg kender mig selv godt nok til at vide at det ikke holder at lave et fast dato for x antal kilo, fordi det at fejle sender mig på en negativ spin ~ negative følelser ~ dårlig kontrol med mine spisevaner.

    I stedet for tidsfrister forkæler jeg mig selv med bøger, film, spil, restaurant, frisøren, fodterapeut eller andet hver gang jeg har holdt mig 2 ugers tid under det sidste 5kg mærke. Dvs. mit næste mål er 145 kg, når jeg har været under 145 i 2 uger så kommer der nok en ny bog på hylden :-)

    25kg delmålene - næste gang ved 125 kilo - giver fornyelse i garderoben, siden noget tøj vil begynde at passe meget dårligt efter tab af 25 kilo.

    Det har givet mig mere success med vægttab end at stresse mig selv over ikke at nå målet.