Vægten svinger, men nedad går den... 26 kilo indtil videre — Danish

Vægten svinger, men nedad går den... 26 kilo indtil videre

Indstillinger
Ville lige rapportere om mit vægttab og præsentere mig og min metode.

jeg hedder Peter, er 2 meter høj, og 41 år.

Jeg brækkede ryggen for 10 år siden, og det begrænsede mig en del i min fysiske aktivitet. 250 kcal for meget om dagen (hvad der svarer til 30 gram olie, som man nemt lige kan komme til at bruge i sin mad), og så tager man 1 kilo på om måneden. Så over de 10 år tog jeg lige 50 kilo på. Det er hverken godt for selvtilliden, eller for mulighederne for at bevæge sig med en i forvejen skadet ryg.
Jeg er gift, og min hustru igennem 12 år, kan godt li' at en mand har "pondus", så hun har ikke rigtigt lagt mærke til at jeg blev federe og federe.
Jeg endte op med at veje 155 kg.

Jeg havde på det tidpunkt, meget klassisk for os overspisere, ikke været på en vægt i laaaang tid, så det kom bag på mig. Ved ikke hvorfor. Jeg havde lagt mærke til at jeg havde fået et par strækmærker på dunken, men havde ikke lagt så meget i det.

Jeg gik lidt i panik, og begyndte at famle rundt i diverse "kure", og prøvede med Low Carb en tid. Det virkede til dels, men det er PISSE dyrt at spise på den måde, når det skal være protein fra dyr der har haft det godt, og desuden kræver det at man laver mad TIT, da det er svært at købe mad man lige kan spise. Så min vægt svingede op og ned uden nogen klare tegn på at jeg ville komme igang med et varigt vægttab.

I starten af december så begyndte jeg at tælle kalorier, introducerede lidt gode kulhydrater igen, og fik sat et meget basic fitnesscenter sammen på min terrasse (jeg bor på landet, så der er 25 km til nærmeste fitnesscenter). Et bænkpres stativ, en pull up bar og et kabeltræk, og fandt frem til nogle øvelser jeg kunne lave uden at smadre min ryg yderligere. Desuden fandt jeg en lægevægt (dem med vægtklodser man flytter) på DBA, da min badevægt svingede med 10 kilo alt efter hvordan man stod på den, og om gulvet hældte en lille smule. Så kunne jeg få et klart billede af mit vægtmæssige fremskridt.

'Kæft det var noget lort at komme igang. Jeg duer ikke til det der langsomme vægttab, da jeg så mister motivationen, så bestemte mig for at ligge 1200 kcal under mit vedligeholds kalorietal. Jeg var sulten hele tiden, og at ligge på en træningsbænk i minus 10 grader, med sne fygende ind på kroppen og bare mærke hvor slap og smadret man er blevet er ikke cool. Desuden havde perioden med meget fedt og ikke så meget kulhydrat gjort min tarm lidt lad, så jeg fik lige en god omgang forstoppelse. der varede et par måneder.
Ydermere kan jeg ikke lave cardio træning, da jeg ikke kan stå op mere end 15-20 minutter, så kunne ikke få nogen kalorier foræret på den front.

Men efter en tid er jeg ligesom kommet ind i en rytme:

- Jeg spiser kun imellem 13 og 19 (intermittent fasting). Så er jeg ligesom mæt i den periode, og det med at springe morgenmaden over falder mange tykke mennesker naturligt. Så er det et spørgsmål om at få en form for "mindfulness" omkring min sult om aftenen, og så drikke en masse te og koffeinfri kaffe.
- Jeg træner på tom mave, for at få vænnet min krop til at bruge de lagrede ressourcer, i stedet for bare at bruge de kulhydrater man lige har spist (bro science - i know :) )
- Jeg spiser 7 gram kreatin hver dag, for at øge min styrke og forbedre min restitution. (Prøv at google det, for kreatin er lovligt og det virker)
- Jeg spiser 40% protein, 40% kulhydrat og 20% fedt
- Jeg træner et fuldkropsprogram 3 gange om ugen. En bryst, en ryg, en skulder, en ben en triceps og en biceps. Alle øvelser er basisøvelser (slå "compound execises" op)med frivægte eller kabler.Kører 3x8 eller 5x5 reps pr. sæt alt efter hvordan det føles på dagen. Jeg kunne godt træne flere sæt, men når man er i kalorieunderskud, så har kroppen sværere ved at restituere, så træner jeg flere sæt og øvelser er der god chance for at få skader, eller at jeg simpelthen nedbryder mere muskel end kroppen kan nå at fikse (katabolisme).
- Jeg træner INGEN cardio. En lille gåtur på 2 km i ny og næ kan det blive til, men intet fast - min ryg kan det simpelthen ikke. Nu bliver det snart sommer, så kan jeg komme i søen og bade, men som tingene er nu handler det bare om at holde på så meget muskelmasse som muligt, så det jeg taber er fedt.
- Jeg sover 8 timer hver nat, og kan jeg ikke falde i søvn spiser jeg en melatoninpille (har købt dem igennem eBay), og de virker uden at give mig bivirkninger.
- Mit første måltid på dagen er 100 gram havregryn med 5 dl. vand i mikrobølgeovnen i 6 minutter, og så bliver der rørt en scoop proteinpulver i og til tider bliver der drysset lidt stevia ud over. 450 kcal der lander godt, når man har trænet styrke.
- Jeg drikker masser af Cola Zero, kaffe te, Fun Light, for det med kun at drikke vand blev for surt, og det spiller ingen rolle, når der er styr på kalorierne.

Idag stod jeg på vægten, og vejede 129 kilo. Desuden bænkpressede jeg 120 kilo igår og tog en uassiteret chin up (har brugt sådan nogle resistance bands jeg købte på eBay, til at hjælpe mig op). Så 26 kilo tabt på små 4 måneder, og tilmed et par cm mere på overarmene.

Jeg ville ønske jeg kunne skrive jeg er smadder frisk og fyldt med energi, men sandheden er, at min krop bekæmper mig, da den jo tror den er i livsfare :). Jeg er tit meget udmattet/flad, og plumper sammen foran fjernsynet. Men mit nervesystem skal lige vænne sig til det konstante pres, så der kommer forhåbentligt.

105 kilo er mit mål - det vejede jeg da jeg var i topform, så nu er jeg halvvejs. Håber på at jeg har smidt det sidste 23 kilo til min fødselsdag sidst i september.

Kommentarer

  • edageyr
    edageyr Indlæg: 232 Member
    Indstillinger
    Lyder som rimeligt hårdt program. Selv kører jeg på ca 1050-1150 kcal om dagen, og så går jeg ture. Men jeg kommer ikke op i nærheden af dit flotte tab.

    Mit mål er bare 1 kg om ugen og det har knebet lidt de seneste par uger.
  • danskdansk
    danskdansk Indlæg: 313 Member
    Indstillinger
    Hej dejligt og tillykke med det. Har selv tabt 25 kg på 16 uger så samme historie, jeg har dog holdt mig til at notere kalorier her på siden kombineret med gåture og aktivitet på forum. Edageyr er et lidt unfair forventningspres du ligger på dig selv :)
    1 kg om ugen som kvinde er super ambitiøs, vi mænd har bare en fysiologisk kæmpe fordel fordel,hvor muskelmasse gør arbejdet for os,hvis blot vi spiser fornuftigt.. Det kniber så mere!
    Sejt gået begge to
  • pd4living
    pd4living Indlæg: 61 Member
    Indstillinger
    Helt igennem flot stykke arbejde Peter (og i andre).
  • petergdenmark
    Indstillinger
    Tak for opbakningen. Jeg vil understrege, at kvinder ikke bør undlade vægttræningen. Og nej - i får ikke store muskler, med mindre i supplerer med diverse steroider. I har simpelthen ikke nok testosteron til at kunne får de store muskler. Så igang med bænkpres (armbøninger - evt. på knæene), military press, australian pull ups og kropsvægts squats og lunges. Bare de fire øvelser 3 gange om ugen vil i vid udstrækning sikre at det i taber ikke er muskelmasse, men fedt. Og man skal heller ikke tage 25 gentagelser for at "få lange muskler". 8 til 12 gentagelser i 3 sæt hvor den sidste gentagelse er meget hård at tage - er den sidste gentagelse nem, så øg modtanden. 8 til 12 gentagelser giver maksimal kombi af muskelopbygning og styrke.
    Alle disse øvelser kan for de fleste kvinder kunne klares med et vægtstangsæt fra Harald Nyborg :).