Søger hjælp — Danish

Søger hjælp

Indstillinger
Hej.

Jeg er 28 år og har et ønske om at tabe mig, blive sunder og få mere overskud og energi i min hverdag.

Jeg har meget svært ved at holde mig fra at overspise (om aften og weekend) og holde mig fra fastfood i perioder.

Jeg har tidligere prøvet at følge LCHF og elsker det men jeg har en kærlighed for pasta. Jeg har et ønske om at holde mig så meget på LCHF (bare uden alt for meget fløde) men med lidt pasta, ris el kartofler til.

Jeg har lidt udfordringer til det med at veje den mad jeg spiser.

Hvordan gør i til frokost på jobbet? På min job er der rugbrød og pålæg. Ville i tage jeres egen vægt med el?

Har i nogle gode ideer angående aftensmaden? Vi følger normalt ikke opskrifter.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

MVH Tanja.

Kommentarer

  • edageyr
    edageyr Indlæg: 232 Member
    Indstillinger
    Mit jobs frokostordning har jeg meldt mig ud af. - Jeg tager enten salat med eller har i lange perioder brugt de 30 min. til at få motion, som jeg ikke kan nå hjemme med børn og familie.
    Omkring aftensmaden er det bare at lave hvad du plejer men vejer ingredienserne. Jeg har lavet opskrifter på de mest almindelige retter vi laver, så jeg ved at eksempelvis 200g af min kødsovs er så og så mange kalorier. Og i stedet for pasta, så river jeg gulerødder, mens familien spiser pasta til.
  • EMILIEKAAS
    EMILIEKAAS Indlæg: 1 Member
    Indstillinger
    Hej Tanja.

    Jeg er lige begyndt på mit aktive vægttab og har tidligere haft problemer med meget af det samme som du har.
    Jeg har også været på LCHF og faktisk været rigtig glad for det, men mistede desværre motivationen lidt efter lidt og røg til sidst helt ud af det.

    Ergo, noget af det første jeg gjorde overhovedet var at arbejde med mit indre. Jeg fortalte mig selv, at jeg ikke længere var på kur, men bare spiste hvad der var godt for min krop og trænede fordi jeg synes det var sjovt! jeg forberedte mig på overgangen i ca 1 måned, før jeg rigtig begyndte at tracke min mad.

    Lad mig nu svare på dit sprøgsmål: Jeg ved, at ca alt brød (boller, 2 skiver rugbrød, 2 skiver toast, tortillia) ca altid vejer 62 gram. (ja det er skørt, hvem mon har aftalt det??) jeg ved også at 1 skive pålæg vejer ml. 5-8 gram.
    Mit råd til dig vil så være: LAV MADPAKKER. vej, vej og bliv ved med at vej! det giver dig det bedste overblik!

    jeg har dagligt 3 madkasser med, med meget små portioner og nogle små mellemmåltider.

    derudover: inde på app'en, er der en funktion der hedder opskrifter. det er min personlige yndlings funktion. Hvis jeg f.eks. laver kyllingefrikadeller, så opretter jeg en ny opskrift, skriver ind hvor mange gram jeg putter i af hver ingrediens. Derefter laver jeg portioner som hver enkelt frikadelle.

    hvad angår aftensmaden, så er jeg ikke så kritisk. Jeg har lavet en opskrift på noget jeg kalder salsakylling. Det består af 400g hakket kyllingekød, og en stærk salsa blanding i. MEGA SIMPELT. dertil spiser jeg 100-200g skyr/kvark/græsk yogurt og en frisk pepperfrugt. Det lyder kedeligt, men jeg elsker det. :smile:

    Hele min point er: vej indtil du føler du har et overblik (måske 1 måned) derefter så husk, at du skal gøre det fordi det er SJOVT. Hvis du ikke synes det er sjovt, så bild dig selv ind det er sjovt!

    BTW. feel free til at adde mig som ven. Måske vi kan få noget inspiration fra hinanden! :smile:
  • danskdansk
    danskdansk Indlæg: 313 Member
    Indstillinger
    Hej, nu kender jeg ikke lige dine termer, men mine problemer med overspisning kommer fortrinsvis til syne, når jeg ikke sørger for at få frokost samt når jeg ikke får motion. Hvis jeg får ekstra gåtur til aften hvor jeg ellers ville spise går det meget bedre . Tilføj mig hjertens gerne.
  • Hellequest
    Hellequest Indlæg: 21 Member
    Indstillinger
    Hvis du spiser i din kantine, så sørger du bare for at "forveje" noget brød hjemmefra, så du ved at en skive vejer XX gram. Og at pålægsskiverne vejer x gram. Salat lærer du hurtigt at bedømme vægt på, og så noterer du bare ned efter frokostpausen at du har spist 2 skiver rugbrød , to skiver skinke, et halvt æg ( et helt vejer ca 55 gram) osv, og på den måde får du noget der er tæt på sandheden :)
    de dage hvor der f.eks kun er sandwicher, så lav en aftale med kantinen om at du får en salat i stedet for- det plejer de gerne at ville være med til.
    Jeg har også tendenser til overspisning, men hvis jeg vejer min mad og husker at skrive det hele ned, så har jeg nogenlunde styr på kalorierne....Og da vores kantine er forholdsvist dyr, har jeg valgt at tage min mad med hjemmefra - og det letter det hele :) Jeg har en lille vægt stående, sætter en bøtte på og vejer så det der kommer i den, på den måde ved jeg nøjagtigt om jeg har 50 eller 60 gram spidskål med :)

    Det gør at jeg kan styre mit indtag, og at jeg taber mig pænt. OG så nøjes jeg med tre måltider om dagen, og så kun lidt sukkerfri lakrids. Har på 14 uger tabt 12 kilo :)
  • Hellequest
    Hellequest Indlæg: 21 Member
    Indstillinger
    PS! hvis du er vild med pasta, så anskaf dig en spirali, og skift enten al pastaen ud med gulerod/squash/rødbede eller persillerod, eller lav et mix mellem almindelig pasta og grøntsagspasta :) Alternativt kan du købe bønnepasta , der er lavet på soyabønner, eller shiratakinudler ( kaloriefri) - de kan blandt andet købes i Kvickly :)
  • danskdansk
    danskdansk Indlæg: 313 Member
    Indstillinger
    5700 Helle :)?
  • gefionsparken
    gefionsparken Indlæg: 5 Member
    Indstillinger
    Hellequest skrev: »
    PS! hvis du er vild med pasta, så anskaf dig en spirali, og skift enten al pastaen ud med gulerod/squash/rødbede eller persillerod, eller lav et mix mellem almindelig pasta og grøntsagspasta :) Alternativt kan du købe bønnepasta , der er lavet på soyabønner, eller shiratakinudler ( kaloriefri) - de kan blandt andet købes i Kvickly :)

    tak for tippet;)
  • Hellequest
    Hellequest Indlæg: 21 Member
    Indstillinger
    danskdansk- ja 5700 :)
  • Jularsen
    Jularsen Indlæg: 18 Member
    Indstillinger
    Håber du har kunnet bruge nogle af rådene.
    Umiddelbart virker det kontraproduktivt at prøve at holde lchf når du er så glad for pasta. Er af den overbevisning at "pick your battles" er af yderste vigtighed hvis man kæmper med vægten. held og lykke på rejsen :smile: