Håndtering af sult — Danish

Håndtering af sult

Indstillinger
Hej alle,
Hvordan håndterer i sult under et vægttab?

Jeg synes det kan hjælpe med en kop te, men jeg har været under vægttab i en måned nu, og er ved at være godt træt af at gå sulten i seng hver dag, det er ret ubehageligt.

Og please ingen opsang om at man sagtens kan tabe sig uden sult ;) Dejligt at nogen kan, jeg kan ikke.
Jeg har i et år kæmpet med at tabe mig, har vejet alt jeg har spist, ikke spist mine motionskalorier osv.
Spiser jeg 1600 kalorier dagligt taber jeg mig bare ikke, sådan er det.
Det eneste jeg taber mig af, er at komme helt ned på 1200 kalorier dagligt, men så er jeg til gengæld også sulten!

Jeg spiser fornuftigt, dvs. fibre (rugbrød, grov pasta osv) og sundt mættende fedt (æg, avocado, mandler osv) samt godt protein (kylling, fisk).
Så det er ikke fordi jeg spiser for 1200 tomme kalorier uden mæthed.

Så hvad gør i for at tolerere sulten? For mig kommer det altid om aftenen, et par timer efter aftensmad. Jeg drikker som sagt te, det varme vand gør lidt, men har i andre gode tips?
Jeg prøver at holde mig selv distraheret men det er træls at gå sulten i seng hver dag.

Jeg er en kvinde på 170 cm og vejer 85 kg, skal ned på 65 :)

Kommentarer

  • Jularsen
    Jularsen Indlæg: 18 Member
    Indstillinger
    God ide at prøve sig frem med forskellige råvarer og se hvilke der virker bedst for dig. Kan også anbefale at prøve at gemme eksempelvis 1/3 af aftensmaden til senere på aftenen :smile: Og/eller gemme kalorier til flere små måltider :wink:
  • edageyr
    edageyr Indlæg: 232 Member
    Indstillinger
    Jeg drikker ½ liter vand før måltiderne, således bliver jeg hurtigere mæt og deraf har jeg flere kcal til senere. Når så senere kommer og sulten melder sig, så er det hvidkål og gulerødder.

    Jeg har også en lækker sult og trang til at køre i munden. Der har jeg fundet ud af at friske tranebær er gode for mig. De er nemlig så tilpas bitre at jeg ikke bare kan køre dem ind, og samtidig er der ikke voldsomt med kalorier i dem. Så min lækkersult som ellers bliv stillet med 15 gram rosiner (som virkelig ikke er meget) er nu en meget stor håndfuld tranebær.

    Jeg kører iøvrigt også på 1200 kcal, uden at bruge motionskalorierne når det går godt. Men jeg skal tænke over hvad jeg spiser helt ned til detaljen, for ellers har jeg ikke nok kcal. så ikke noget stivelse, som skjuler mange kcal. Altid en portion gulerødder som 'tilbehør'. For mig fungerer revne gulerødder godt som supplement til kødsovs, hvor resten af familien spiser grovpasta.
  • ParadiseLost91
    ParadiseLost91 Indlæg: 3 Member
    Indstillinger
    Tak for jeres svar, de er rigtig brugbare :)
    Jeg har haft held med at skifte noget af min pasta ud med spidskål skåret i strimler og lige 30 sekunder på panden. Man får meget for sine kalorier, og jeg kan godt lide kål så det er fint for mig!
    Rugbrødet bliver svært at skære i da det er min madpakke til studiet hver dag, men pastaen har jeg haft held med at skære ned på, synes kålen mætter meget :)

    Og så vil jeg sige det er rart at høre andre, der er nede omkring 1200-1300 kalorier. Jeg synes tit jeg får "skæld ud" over at være så langt nede, men folk forstår ikke at jeg ikke taber mig ellers. Og så vil jeg også bare gerne tabe mig HURTIGT (vil vi ikke alle det? :P )

    Tak for jeres hjælp!
  • edageyr
    edageyr Indlæg: 232 Member
    Indstillinger

    Og så vil jeg sige det er rart at høre andre, der er nede omkring 1200-1300 kalorier. Jeg synes tit jeg får "skæld ud" over at være så langt nede, men folk forstår ikke at jeg ikke taber mig ellers. Og så vil jeg også bare gerne tabe mig HURTIGT (vil vi ikke alle det? :P )

    Vil lige sige at jeg også får at vide fra andre at det er alt for ambisiøst og usundt at være på 1200 kcal om dagen, men sandheden er at jeg ikke taber mig ved 1200kcal. Så jeg stiler efter 1000-1100 kcal om dagen uden at spise af eventuelle motionskalorier. Det er dog ikke alle dage jeg når under 1100 kcal, for så skal maden virkelig planlægges og lækkersulten ikke stilles.

    Det eneste man skal være opmærksom på er så at spise varieret, så man sikre sig at få nok vitaminer, mineraler og alt det der.
  • Hellequest
    Hellequest Indlæg: 21 Member
    Indstillinger
    Sophie , du kan adde mig som ven, for så kan du se min kostdagbog. Jeg holder mig generelt under de 1300 kalorier om dagen, og ligger som oftest mellem de 1000 og 1300 kalorier. Der er dage hvor jeg er under 1000, men jeg prøver at ramme over 1000 om dagen.
    Men generelt spiser jeg skyr/yoghurt om morgenen og mælk i kaffen( ca 160 kcal) - og det holder jeg mig mæt på til frokost.
    Frokosten er så en salat af en eller anden slags, men som regel med spidskål - og med enten 3% feta eller noget magert kød eller fisk- og skal jeg noget, hvor jeg ved jeg kommer til at spise forkert, så er det uden kød. ( 100 kcal uden kød, og max 200 med kød-æg etc.)
    Jeg bruger hver dag 20-40 kcal på sukkerfri lakrids, som er min last :)
    Med det ovenstående, har jeg brugt mellem 300 og 400 kcal af den daglige ration, og så har jeg mellem 600 og 1000 kalorier tilbage til aftensmad, hvilket jeg synes er ret meget ....
    De bliver så fordelt mellem en masse godt kød(200-300 gram) og grøntsager/salat til. Og så er jeg godt mæt :)

    Jeg spiser så hverken brød eller stivelse, andet end til fødselsdage, fester og højtider - det koster for meget til at jeg har lyst til det :)
  • ParadiseLost91
    ParadiseLost91 Indlæg: 3 Member
    Indstillinger
    Hellequest skrev: »
    Sophie , du kan adde mig som ven, for så kan du se min kostdagbog. Jeg holder mig generelt under de 1300 kalorier om dagen, og ligger som oftest mellem de 1000 og 1300 kalorier. Der er dage hvor jeg er under 1000, men jeg prøver at ramme over 1000 om dagen.
    Men generelt spiser jeg skyr/yoghurt om morgenen og mælk i kaffen( ca 160 kcal) - og det holder jeg mig mæt på til frokost.
    Frokosten er så en salat af en eller anden slags, men som regel med spidskål - og med enten 3% feta eller noget magert kød eller fisk- og skal jeg noget, hvor jeg ved jeg kommer til at spise forkert, så er det uden kød. ( 100 kcal uden kød, og max 200 med kød-æg etc.)
    Jeg bruger hver dag 20-40 kcal på sukkerfri lakrids, som er min last :)
    Med det ovenstående, har jeg brugt mellem 300 og 400 kcal af den daglige ration, og så har jeg mellem 600 og 1000 kalorier tilbage til aftensmad, hvilket jeg synes er ret meget ....
    De bliver så fordelt mellem en masse godt kød(200-300 gram) og grøntsager/salat til. Og så er jeg godt mæt :)

    Jeg spiser så hverken brød eller stivelse, andet end til fødselsdage, fester og højtider - det koster for meget til at jeg har lyst til det :)

    Tak Helle det vil jeg gøre :)
    Skyr, yoghurt osv duer desværre ikke for mig. Jeg er mæt i cirka 1,5 time og så rumler maven. Alle andre virker til at synes skyr er et vidunderprodukt, men det holder mig slet ikke mæt desværre. Måske er min mave underlig :) Det der protein-mæthed som alle taler om, det synes jeg ikke helt virker for mig.
    Jeg spiser i stedet havregrød lavet på minimælk til morgenmad, det kan gøres for få kalorier og holder mig trods alt mere mæt end det andet.
    Resten af din mad vil jeg meget gerne se så jeg tilføjer dig lige :) Tak for tips!
  • hrmdn28
    hrmdn28 Indlæg: 3 Member
    Indstillinger
    Jeg og min kæreste spiser dette på en normal dag, jeg supplerer dog med nogle protein shakes i løbet af dagen, da jeg har brug for mere næring end hende:
    Men generelt spiser vi begge dette og bliver 100 % mætte ved hvert måltid:

    Morgenmad Calories
    Cheasy - Skyr, 150 g 96
    All bran 20 gram 70

    frokost
    Netto - Kyllingebryst, 200 grams 180
    Øko - Brune Ris, 50 g 170
    First Price - Broccoliblanding, 400 g. 120

    Eftermiddag inden træning
    Netto - Banan, 100 g 85

    Aftensmad
    3-7% - Hakket Oksekød 3-7%, 150 g 204
    Bulgur - Dry, 50 g 171
    Grøntsags Blanding Rema 1000, 400 g 135


    Dagens indtag 1231 KCAL.

  • gottorp67
    gottorp67 Indlæg: 20 Member
    Indstillinger
    Hej alle,
    Hvordan håndterer i sult under et vægttab?

    Jeg synes det kan hjælpe med en kop te, men jeg har været under vægttab i en måned nu, og er ved at være godt træt af at gå sulten i seng hver dag, det er ret ubehageligt.

    Og please ingen opsang om at man sagtens kan tabe sig uden sult ;) Dejligt at nogen kan, jeg kan ikke.
    Jeg har i et år kæmpet med at tabe mig, har vejet alt jeg har spist, ikke spist mine motionskalorier osv.
    Spiser jeg 1600 kalorier dagligt taber jeg mig bare ikke, sådan er det.
    Det eneste jeg taber mig af, er at komme helt ned på 1200 kalorier dagligt, men så er jeg til gengæld også sulten!

    Jeg spiser fornuftigt, dvs. fibre (rugbrød, grov pasta osv) og sundt mættende fedt (æg, avocado, mandler osv) samt godt protein (kylling, fisk).
    Så det er ikke fordi jeg spiser for 1200 tomme kalorier uden mæthed.

    Så hvad gør i for at tolerere sulten? For mig kommer det altid om aftenen, et par timer efter aftensmad. Jeg drikker som sagt te, det varme vand gør lidt, men har i andre gode tips?
    Jeg prøver at holde mig selv distraheret men det er træls at gå sulten i seng hver dag.

    Jeg er en kvinde på 170 cm og vejer 85 kg, skal ned på 65 :)

  • gottorp67
    gottorp67 Indlæg: 20 Member
    Indstillinger
    Har I spekuleret over, at det er uligt at putte nogle Isis produkter ind i jeres kostomlægning. Jeg er altid sulten om aftenen også, men så tager jeg mig et par stykker af Nellie Dellies sweet licorice med stevia. Det hjælper lidt på trangen.
  • SiegaPlays
    SiegaPlays Indlæg: 8 Member
    Indstillinger
    Jeg prøver at huske at indtage 3-4 dl vand kort før hvert måltid. Jeg føler mig mæt hurtigere og jeg er så sikker på at jeg får nok vand at drikke. Det er dog stadig ikke en vane og MFP er dårlig til at tracke vand indtil de evt. indfører en bedre måleenhed for det end glas på 8 ounce.

    Gå en kort tur før du gør klar til sengetid. Fysisk bevægelse kan give en mæthedsfornemmelse.

    Måske skulle du prøve at skifte lidt i diæt ideologier. Holde dig til det kalorie mål du har siden det virker for vægttabet go det er sådan du gerne vil gøre det, men køre en uge som "lowcarb", en anden som "Spis dig mæt" hvor du ikke må sætte specifikke fødevaregrupper sammen med andre grupper. Se om du kan forvirre kroppen til at tro at der sker mere end der egentlig gør.
  • doktorhoff
    doktorhoff Indlæg: 1 Member
    Indstillinger
    Jeg kan anbefale en lille overvejelse, som virkede for mig i en vis udstrækning, lidt inspireret af kognitiv terapi (som jeg selv arbejder med):
    For det første må man sondre mellem at være sulten og lækkersulten, hvor den fysiologiske sult (den "rigtige" sult, lidt polemisk sagt), mærkes i maven (de fleste kan sondre), og lækkersulten gør ikke.

    Jeg gav mig til at skrive ned hvad jeg tænkte der ville ske hvis jeg spiser når jeg er lækkersulten, og hvad der sker hvis jeg vælger ikke at spise.

    Rationelt ved jeg nemlig godt, at jeg ikke får det meget værre af ikke at adlyde lækkersulten, men bag den lækkersulten opdagede jeg nogle tanker om at "hvis jeg ikke spiser nu hvor jeg er lækkersulten, får jeg det ikke lige så godt og dejligt som hvis jeg spiser", hvilket egentlig er forkert.

    Efter at tænke på denne måde i nogle måneder, systematisk hver gang jeg blev lækkersulten (dvs. stort set hver aften :p ), tabte jeg mig stille og rolig 2-3 kg.

    Man kan finde en smule inspiration til at lære at føle fysiologisk sult i "mindfull spisning" (men bliv nu ikke religiøs omkring det!)

    VH Andreas
  • Futte71
    Futte71 Indlæg: 1 Member
    Redigeret november 2017
    Indstillinger
    Mange gode tips i denne tråd!
  • PernilleKristensen
    PernilleKristensen Indlæg: 8 Member
    Indstillinger
    Jeg kan varmt anbefale LCHF.
    Jeg går aldrig sulten i seng længere og har det fysisk og psykisk langt bedre, end jeg nogensinde har haft.
  • Arizona_C
    Arizona_C Indlæg: 3 Member
    Indstillinger
    En ting der hjaelper for mig er at roere en skefuld agar-agar roert ud i kogt vand. Det stilner sulten for en times tid eller to, og er stort set uden kalorier.
  • rikkejohnsenrij
    rikkejohnsenrij Indlæg: 3 Member
    Indstillinger
    Jeg følger 5:2 princippet hvor jeg 2 gange om ugen kun får et måltid (aftensmad)...den første uge var det VIRKELIG hårdt, men det har faktisk hjulpet mig til at kende forskel på sult og lækkersult.