Aftensmad's gennemsnitlige kalorier pr. 100 gram? — Danish

Aftensmad's gennemsnitlige kalorier pr. 100 gram?

Indstillinger
Hej alle

Jeg har af flere omgange brugt MyFitnessPal og jeg synes det er et fantastisk program. En af de ting jeg synes er svært er aftensmaden. I modsætning til andre måltider består aftensmaden jo af forskellige opskrifter og ingredienser, hvilket kan være besværligt at beregne. Dette får mig altid til at droppe indtastningen, da det er alt for besværligt. Derfor:

Findes der en oplysning et sted om danskernes kalorieindtag pr. 100 gram for aftensmad eller evt. bare pr. dag?

Jeg har ikke kunnet finde en sådan oplysning. Det er vigtigt at det er pr. f.eks. 100 gram. På denne måde kan jeg "nøjes" med at indtaste det antal gram jeg spiser om aftenen og så bruge det gennemsnitlige kalorietal pr. 100 gram. Dette giver selvfølgelig ikke et præcist tal, men jeg tror på, at man kommer tæt på. Og så er det bedre end at jeg hver gang dropper indtastningen.

Håber det var forståeligt :-)

Venlig hilsen

John

Kommentarer

  • edageyr
    edageyr Indlæg: 232 Member
    Indstillinger
    Kender ikke til gennemsnitlig, og vil også tro det er meget skævt. Selv har jeg stort udsving på aftensmadenen fra dag til dag alt efter om vi laver en grøntsagssuppe, kød i römertoft eller noget med stor del kartofler/ stivelse

    Det jeg gør er at sjuse mig frem. Hvis vi har lavet stegte grøntsager, så vejer jeg ikke hver grøntsag for sig, men portionen, og hvis den vejer eksempelvis 300gram, så vurderer jeg hvor meget der er gulerod, løg, squash etc. Så kan det godt måske ikke være helt nøjagtig, men ok for mig. Og så husker jeg også lige fedtet det er stegt i. (det dyreste kaloriemæssigt) Kødet vejer jeg så for sig.

    For retter vi laver ofte har jeg indtastet dem som opskrift, så jeg bare kan tage en portion, jeg ved hvad er.
  • loenborg71
    loenborg71 Indlæg: 2 Member
    Indstillinger
    Hej Edageyr.
    Jeg har gjort det på samme måde som dig. Jeg oplever dog jeg går død i det, og i stedet fuldstændig dropper at indtaste. Øv. Derfor mit forsøg på at gøre det mere simpelt. Har overvejet at taste 5-6 typiske retter ind, og så tage et gennemsnit. Nej, det er ikke præcist, men hvis det kan få mig til at holde ved, så er det bedre end ingenting. For mig er det vigtigt at få kontrol med, hvor meget jeg spiser til aftensmad i modsætning til detaljer om fedt, kulhydrat, fibre osv. Jeg ved godt der er mange flere kalorier i fedt, men det er resten af dagen jeg går op i de detaljer.
  • rikkejohnsenrij
    rikkejohnsenrij Indlæg: 3 Member
    Indstillinger
    Tror aftensmad svinger for meget til det er til at sjusse. I denne uge har jeg fået en giga portion dahl (indiske linseret) med ca 500 kcal...og en temmelig lille portion pasta carbonara også for ca 500 kcal.
    Men hvis du synes det er trælst/besværligt at logge aftensmaden, kunne du evt lave din portion efter tallerken/sense modellen. Så vil jeg tro du ender på 400-500 kcal ialt