Ny til grupperne — Danish

Ny til grupperne

Indstillinger
Hej.
Jeg har egentlig haft myfitnesspal appen længe, men har ikke brugt den konsekvent. Det er jeg nu begyndt med. Jeg har nu opdaget disse grupper/forummer eller.... og tænkte at jeg godt kan bruge nogle at sparre med i projektet. Men hvordan foregår det her egentlig?
Nå, lidt om mig... jeg er 43 år og bør smide ca 20 kg. Jeg er i gang og har nu tabt de første 5 (dog synes jeg at tage på igen ligeså snart der er en usund weekend :-( ). Jeg sætter delmål af 5 kg.
Jeg kan godt bruge ideer til mad (alle måltider), da jeg synes at mine sunde retter er lidt ensformige. Og så kunne jeg virkelig godt bruge at høre hvordan i andre gør med måltider I ikke selv laver? Problemet er jo hvis jeg ikke ved hvad måltidet indeholder hvis jeg fx er i byen eller på restaurant. I weekenden fik vi fx pizza fra pizzaria, der er mange pizza i appen og hvor stor er et slice osv... I morgen venter buffet på restaurant...
Er som sagt spændt på hvordan dette fungerer. Mon jeg får besked hvis nogen svarer...
N

Kommentarer

  • 178168
    178168 Indlæg: 9 Member
    Redigeret marts 2019
    Indstillinger
    Hej

    Her er nogle gode råd ,som jeg håber ville kunne hjælpe dig til ikke at tabe dig.

    Spise 6 gange om dagen
    Morgen - middag - aften og 3 stk mellem
    Måltider. Så holder du din forbrænding
    Kørerne hele dagen👍🏼
    Man skal ikke spise sig mæt.

    Dyrk noget motion 3-4 gange om ugen.

    HP
  • nadjamelchiorsen
    nadjamelchiorsen Indlæg: 6 Member
    Indstillinger
    Har haft kigget på pc efter svar flere gange, uden at jeg har kunne se denne besked, nu fandt jeg så funktionen på telefonen og kan se din besked.
    Men tak for dit svar. Jeg må indrømme at jeg har skåret ned på måltider, da mellemmåltiderne ofte bliver usunde. Jeg forsøger dog altid at have gulerødder eller lign med mig til dette. Men jeg mangler ideer til hvad jeg skal spise, det bliver lidt ensformig...
  • isblomst
    isblomst Indlæg: 4 Member
    Indstillinger
    > @nadjamelchiorsen sagde:
    > Hej.
    > Jeg har egentlig haft myfitnesspal appen længe, men har ikke brugt den konsekvent. Det er jeg nu begyndt med. Jeg har nu opdaget disse grupper/forummer eller.... og tænkte at jeg godt kan bruge nogle at sparre med i projektet. Men hvordan foregår det her egentlig?
    > Nå, lidt om mig... jeg er 43 år og bør smide ca 20 kg. Jeg er i gang og har nu tabt de første 5 (dog synes jeg at tage på igen ligeså snart der er en usund weekend :-( ). Jeg sætter delmål af 5 kg.
    > Jeg kan godt bruge ideer til mad (alle måltider), da jeg synes at mine sunde retter er lidt ensformige. Og så kunne jeg virkelig godt bruge at høre hvordan i andre gør med måltider I ikke selv laver? Problemet er jo hvis jeg ikke ved hvad måltidet indeholder hvis jeg fx er i byen eller på restaurant. I weekenden fik vi fx pizza fra pizzaria, der er mange pizza i appen og hvor stor er et slice osv... I morgen venter buffet på restaurant...
    > Er som sagt spændt på hvordan dette fungerer. Mon jeg får besked hvis nogen svarer...
    > N
    Velkommen her
    Du er godt i gang og ideen med at sætte delmål, har jeg også selv brugt med held.
    Det er rigtigt, at det er svært med at beregne hvad man får, hvis ikke man selv tilbereder maden. Jeg plejer at sjusse mig frem til noget jeg tror er realistisk. Eller jeg springer helt over at udfylde noget for den dag. Til gengæld tager jeg så en dag eller to med lidt færre kalorier . Jeg har passet rigtig meget på med søde sager, for jeg har erfaret, at man ofte føler større sult dagen efter. Dyrker du Ikke nogen form for motion?
    Jeg selv er 71 år og startede 24 aug sidste år - også med et mål om at tabe 20 kg. Jeg har hele tiden gået ca 15000 skridt om dagen og i starten af januar startede jeg i Loop. Jeg har et motionsur fra Garmin, som arbejder fint sammen med MFP. De første 3 uger tabte jeg ca 6 cm om livet. Efter ca en måned blev jeg vejet og havde en metabolsk alder på 59 år. Da var jeg rigtig stolt. Jeg er nu så tæt på mål, at jeg kun mangler ca 1 kg. Jeg har tænkt mig fortsat at bruge app'en til at beregne hvad jeg fremover må spise før at holde vægten. I dag har jeg feks optjent næsten 400 kalorier, der med forsigtighed kan omsættes til mad. I hele forløbet har jeg hentet en del brugt tøj hos røde kors, så mit tøjbudget har været overkommeligt. Nu er jeg der, hvor jeg synes det er sjovt at komme ind i en butik og købe nyt tøj uden næsten at vende ryggen til spejlet. Jeg vil ønske dig alt muligt held og lykke med projektet.
  • edageyr
    edageyr Indlæg: 232 Member
    Indstillinger
    Udfordringen er altid når man spiser ude og ikke selv har lavet maden fra bunden. Jeg gør det jeg registrerer alt spisning ude som 1 liter piskefløde. Det er min egen pejlepind for at det nok er dækkende og når jeg går tilbage og ser på uger der gav tab, er det let for mig at se at her var en 'ude spisning' dag. Er jeg på ferie er det 3 x 1 liter piskefløde.

  • nadjamelchiorsen
    nadjamelchiorsen Indlæg: 6 Member
    Indstillinger
    mfp har udregnet at jeg må få 1200 kcal om dagen, jeg har de fleste dage de sidste 1½ mdr holdt mig til eller under 1000. Af og til har jeg så en off dag/weekend og det kan tydeligt ses. det der tager en weekend at tage på tager ca en uge fanatisk at tabe igen :-(
    Jeg er dog ved at være godt træt af salat og gulerødder. Synes jeg spiser det samme hele tiden. I dag skal jeg hente en gæst som skal bo hos os i en uge (fra Costa Rica, så hun skal opleve typisk dansk/nordjysk mad - det er generelt ikke sundt :-( ).
    Morgenmad til hverdag: enten skyr med bær (frosne jeg tør op om natten) hakkede nødder/mandler samt honning ELLER 2 blødkogte æg.
    Frokost: Salat med kyllingestrimler eller æg. ELLER rest grøntsager fra aftenen før.
    Aften: Kød med enten salat eller grøntsager stegt i wok.
    Snack: gulerodsstave

    Morgenmad fungerer fint for mig, men resten er jeg ved at være godt træt af.... så er der nogen der har gode ideer til alternativer?
    Har før altid haft en bøtte chilinødder med mig, men er gået fra pga fedt i nødder, så det er kun af og til jeg får nu.
    Grinte lidt, men kan godt følge den med piskefløden :-) jeg har indtil nu enten sjusset mig til noget eller ikke skrevet i. Vil overveje den anden version - kommer jo også an på hvad man er ude og spise.
  • edageyr
    edageyr Indlæg: 232 Member
    Indstillinger
    Vores mad - frosne bær med skyr til morgenmad - ligner meget hinanden. Jeg har prøvet at tilføje dig som ven, så du måske kan finde inspiration i min kost-dagbog.

    Denne uge har min frokost været - rødspidskål/ kidney bønne salat, æggesalat med brocolli, thai inspireret salat af spidskål/ gulerod og peberfrugt med frisk ingefær og idag kogt hamburgrryg med bønner, gulerod, kartoffel (rester)

    Min frokost er enten rå gulerødder jeg kan gnaske mens jeg går en tur i frokost pausen. Eller salat med rester af kød. (Nogle gange dog bønner eller æg som protein)

    Min aftensmad er hvad familien ellers skal have. Spiser de noget med pasta eller ris, så river jeg en portion gulerødder til erstatning for ris/ pasta. Revne gulerødder under kødsovs smager fantastisk. :)
  • ibenjbo
    ibenjbo Indlæg: 3 Member
    Redigeret maj 2019
    Indstillinger
    Hejsa nogle gode ideer til mad kunne være

    - Laks med en eller anden form for salat fx med en lille portion ris.
    - grøntsags smoothie (Evt se opskrift fra "rigtige mænd" programmet heeh)
    - stegt kylling i noget du godt kan lide (I mit tilfælde hvidløg) med grøntsager
    - ovnbagt laks med lidt honning og hakket mandler
    - grov tortilla pandekage med grøntsag og noget kylling
    -pitabrøds pizza m eget valgt fyld
    - bland noget avokado ind i en salat
    - grøntsagslasagne
    Disse retter kan man jo også bruge som Morgenmad 😊

    Spiser man ude en gang i mellem skal man bare på sporet igen efter fx pizza eller andet udefra

    I forhold til usund weekend så kan det muligvis være fordi du ikke får nok energi i løbet af ugen. Det er kroppens måde at vedligeholde vægten når den registrere man ikke får nok at spise i løbet af en periode.

    Håber det hjalp.. Og du er velkommen til at skrive til mig hvis det er (er I gang med ernæring og sunhed udd.) 🤗
  • pjaltenborg
    pjaltenborg Indlæg: 8 Member
    Indstillinger
    Jeg spiser mega varieret men det vil være for meget at skrive om her.
    En generel regel for mig er at jeg må gøre præcis som jeg har lyst til et måltid om ugen. Det lægger jeg så der hvor jeg evt skal ud og spise. Det kan sagtens gå når man spiser sundt til alle andre måltider.
    Skal jeg ud og spise pizza så tager jeg jo kun et slice da min mave har vænnet sig til små portioner. De aller fleste steder kan man sagtens finde sunde alternativer på menukortet. De laver gerne burger, stjerneskud osv uden brød og dressing. Der er ofte en salat på menuen ....de skifter gerne hvidt brød ud med rugbrød osv. Det er bare at spørge og fortsætte den gode stil. Når først jeg er inde i min kostomlægning så vælger jeg alligevel de sunde ting da det faktisk er det jeg har mest lyst til.
    Jeg spiser ikke meget af det vandfyldte grøntfoder som mange bliver træt af. Det er bare lækker topping. Spis proteinrigt med bælgfrugter, solide rodfrugter og kerner ...godt med krydderier ...så bliver det meget mere alsidigt og spændende at spise sundt.
    En hel weekend der er usund ville køre mig meget hurtigt af sporet.
    I forhold til klassisk dansk mad så klarer jeg det ved at bruge de fedtfattige flødeerstatninger og spise en kvart karbonade i stedet for en hel ( vi laver dem store her i huset)
    Det er slet ingen problem at gøre dansk mad lettere.