wegen, hoevaak? en hoe belangrijk? — Dutch (Netherlands)

wegen, hoevaak? en hoe belangrijk?

Opties
weer een vraag aan jullie allemaal. hoe vaak wegen jullie je, en waarom?

ik weeg mezelf een paar keer per week, 2 of 3 keer, en altijd 's ochtends direct nadat ik wakker ben geworden en naar de wc ben geweest. volgens velen is dat het meest accurate moment.

ik eet zo weinig zout dat mijn gewicht niet zo schommelt, en ik zie gedurende de week een maximale schommeling van 2 ons... als ik niet afval... :)

het beste zou zijn om gewoon niet te wegen en je buikomvang te meten (of nog beter: met een vetmeettang je vetpercentage meten) , maar ik heb een streefgewicht, en daarna ga ik wel met die tang aan de slag.


hoe meten jullie je voortgang en waarom? :)

Reacties

  • Sonja57
    Sonja57 Berichten: 8 Member
    Opties
    Bij een vraag horen antwoorden.
    Als ik op dieet ben weeg ik me elke morgen ,ook na een sanitaire stop.
    Meten zou ook belangrijk zijn vooral als je veel sport nek- middel - heupen
    Maar ik vind het gewicht voor mezelf het belangrijkste.
    Waarom wegen.... ten eerst om vooruitgang te zien, en ook als er toch wat gewicht bij komt kunnen nagaan waar ik in de fout ben gegaan
    Als ik niet op dieet ben word de weegschaal 1 keer per week tevoorschijn gehaald, om schoon te maken :laugh:

    Groetjes Sonja
  • HollowWolf
    HollowWolf Berichten: 4
    Opties
    Ik heb een bloedje hekel aan wegen.
    Ik weet dat ik tijdens de feestdagen bijn aangekomen, en heb nu dus een duvelse schrik om er op te gaan staan.
    Gewicht hier voor MFP heb ik maar gegokt.
    Misschien is meten een betere optie, daar heb ik niet meteen het gevoel van eeuwige herhaling: o god nu weeg ik zoveel, en toen (ideale gewicht) was het maar zo weinig, dus moet ik weer zoveel proberen afvallen, liefts voor het goed weer wordt en iedereen weer in t-shirt rond loopt. En dus verlies ik al de moed nog voor ik goed en wel begonnen ben.
    Dus deze keer niet wegen, wel meten, en bijhouden wat er in het mondje gaat.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Ik weeg me elke dag. Puur om mezelf een beetje te motiveren. Als ik 's morgens zie dat er weer wat af is, dan ben ik blij. Daarnaast ben ik een beetje gek op statistiekjes en zo. Het is gewoon leuk om een neergaande trendlijn te zien ;)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ik weeg me elke dag. Puur om mezelf een beetje te motiveren. Als ik 's morgens zie dat er weer wat af is, dan ben ik blij. Daarnaast ben ik een beetje gek op statistiekjes en zo. Het is gewoon leuk om een neergaande trendlijn te zien ;)

    dit is ook mijn methode idd..

    toch is het moeilijk om er niet teveel aan vast te houden... :)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik weeg me altijd wanneer ik wakker word en na een bezoekje aan de wc. Normaal gesproken weeg ik me elke dag, maar het komt steeds vaker voor dat de badkamer bezet is als ik wakker word en dan heb ik geen zin om te wachten dus weeg ik me niet. Ik val echt heel langzaam af, dus verwacht meestal geen lager getal. Maar het is wel fijn om te zien dat ik niet zwaarder word.

    Soms merk ik aan me lichaam dat ik slanker ben geworden, alleen de weegschaal laat dan geen verschil zien. Eigenlijk zou ik mezelf moeten gaan opmeten, kan misschien wel weer voor wat motivatie zorgen!
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik weeg mijzelf iedere zondag. Mijn weegschaal geeft ook vet- en spierpercentage aan maar hoe betrouwbaar dat is weet ik niet, noteer voor mijzelf wel altijd het vetpercentage. Verder meet ik ook mijn middelomtrek. Het is al drie keer gebeurt dat ik niks was afgevallen maar dat mijn middel wel kleiner was geworden. Dan weet ik in ieder geval dat ik ben afgevallen maar dat net op dat moment, ik om een of andere reden zwaarder ben (vocht vasthouden, net wat meer gegeten de avond ervoor et cetera).
    Alles zet ik dan in een tabel in Word, altijd leuk om bij te houden.

    Vroeger woog ik mijzelf altijd 2 a 3 keer per week als ik probeerde af te vallen, maar daar werd ik helemaal gek van na een tijdje. Dan ging ik mijzelf zo focussen op de cijfers, en als er dan een paar keer achter elkaar minder of niets af was gegaan werkte dat toch weer negatief. Ook val je iedere weegbeurt maar kleine hoeveelheden af. 1 kg eraf klinkt toch veel beter dan maar 0,2 kg? ;) Motiveert mij ook meer om door te gaan.
  • elkevn
    elkevn Berichten: 58 Member
    Opties
    Ik weeg mezelf elke dag, maar heb 1 'officiële' weegdag…de vrijdag. Het gewicht van die dag schrijf ik op. De overige dagen zijn alleen voor mezelf…om het te volgen, maar vooral ook om mijn lichaam beter te leren kennen. Afhankelijk van het moment in de maand hou ik vocht vast en ook verschillende maaltijden blijken een dergelijk effect te hebben. Door het elke dag bij te houden, kan ik het een klein beetje gaan voorspellen en schrik ik dus ook niet meer van een 'stijging'.
  • at_night_bookstore
    at_night_bookstore Berichten: 4 Member
    Opties
    om de week op de fitness...
    kwestie van op de hoogte te blijven... meer hoeft ni vind ik persoonlijk...
  • zwartezwaan
    zwartezwaan Berichten: 20 Member
    Opties
    Ook ik weeg me dagelijks sochtends na een bezoekje aan het toilet, en elke zondag noteer ik het. Het dagelijks meten geeft me meer duidelijkheid omdat ik toch altijd een beetje schommel. Ook meet ik wekelijks cm van been, buik, taille en heup, uiteindelijk gaat t me erom daar namelijk een hoop af te krijgen :)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik weeg me elke dag. Puur om mezelf een beetje te motiveren. Als ik 's morgens zie dat er weer wat af is, dan ben ik blij. Daarnaast ben ik een beetje gek op statistiekjes en zo. Het is gewoon leuk om een neergaande trendlijn te zien ;)

    gewichtsafname is niet lineair he...
    Zeker niet als je het elke dag doet (en voor vrouwen helemaal niet tijdens... je weet wel)

    Ik weeg mezelf elke week, in ieder geval dat is degene die ik log.
    Vaste dag, vast moment, namelijk bij opstaan nadat ik na wc ben geweest, is zoals ik gelezen heb inderdaad meest accurate moment, maar sowieso een vast moment pakken (en vaste plek) , als je dat niet doet heb je een extra variabele waardoor die dus afwijkt. (pure wiskunde).

    Omdat ik op gegeven moment op een BMI van < 25 zat ben ik ook gaan meten. Dit doe ik 1 keer per 4 weken sowieso, en als ik een nieuwe workout ga beginen of nieuwe challenge.
    Ik gebruik een 3 punts meting (zie ook andere topic vragenrondje) en gebruik een formule welke ik heb gevonden. De meting doe ik 3 keer, en hiervan neem ik het gemiddelde, dan de formule en die 2 bij elkaar opgeteld delen door 2.

    Dit is puur dus om te kijken of mijn vet% afneemt.

    Mijn middel is van 112 cm al afgenomen naar 97 centimeter (in 5 maanden tijd) dat vond ik al redelijk netjes.

    Ik houd ook alles bij in excel, ben nu eenmaal een numbersfreak (alles wat met cijfers te maken heeft kan ik makkelijker relativeren)

    Hieronder een voorbeeld van vorige maand:
    2lcpr8l.jpg
  • _Sem_78
    _Sem_78 Berichten: 32 Member
    Opties
    Elke dag wegen vind ik niet slim om te doen, want over het algemeen schommel je altijd wel in je gewicht. Ik denk dat het het beste is om 1 dag in de week uit te kiezen en dan die dag aan te houden en proberen op hetzelfde tijdstip. Als je elke dag gaat wegen, maak je volgens mij jezelf helemaal knetter gek! Ook wil ik de vrouwen er even op wijze, dat je al gauw een kilo zwaarder weegt tijdens je menstruatie! Ook een week vooraf en een week naderhand kan verschil maken en als je dat allemaal optelt, zou een vrouw zich eigenlijk maar 1x per maand kunnen wegen hihi, maar aangezien we dat toch niet doen...1x per week, zelfde dag, zelfde tijd ;)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Elke dag wegen vind ik niet slim om te doen, want over het algemeen schommel je altijd wel in je gewicht. Ik denk dat het het beste is om 1 dag in de week uit te kiezen en dan die dag aan te houden en proberen op hetzelfde tijdstip. Als je elke dag gaat wegen, maak je volgens mij jezelf helemaal knetter gek! Ook wil ik de vrouwen er even op wijze, dat je al gauw een kilo zwaarder weegt tijdens je menstruatie! Ook een week vooraf en een week naderhand kan verschil maken en als je dat allemaal optelt, zou een vrouw zich eigenlijk maar 1x per maand kunnen wegen hihi, maar aangezien we dat toch niet doen...1x per week, zelfde dag, zelfde tijd ;)

    Precies wat ik bedoel!

    Ik weeg soms wel vaker per week, maar dat log ik dan niet, noem het mijn secret weigh-ins :happy:
    Ik log mijn weigh in altijd op donderdagochtend, die hanteer ik dan. Komt ook voor dat ik dan een halve kg of meer ben aangekomen terwijl ik netjes hele week binnen mijn doel heb gegeten (en ook niet te weinig)
    Dan weeg ik vaak wel de dag erna en dan zit ik ineens weer lager dan de week ervoor, daardoor log ik niet elke dag omdat het gewoon te veel schommelt.

    Zoals ik al zei, Gewichtsverlies is niet lineair!
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ook wil ik de vrouwen er even op wijze, dat je al gauw een kilo zwaarder weegt tijdens je menstruatie! Ook een week vooraf en een week naderhand kan verschil maken en als je dat allemaal optelt, zou een vrouw zich eigenlijk maar 1x per maand kunnen wegen hihi, maar aangezien we dat toch niet doen...1x per week, zelfde dag, zelfde tijd ;)

    Ik word altijd een stuk lichter. En dat is dan weer een domper als je terug gaat naar je normale gewicht!
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Ik probeer iedere morgen te wegen, zolang er in ieder geval niemand nieuwsgierig meekijkt. Noteren in MFP doe ik 1 keer per week op vrijdag. Meten doe ik ook met zo'n speciaal BMI meetlintje, maar daar heb ik nog geen vast schema voor. De tussen-weeg momenten houd ik bij in de iOS app Quicklog.me

    Overigens gebruik ik inmiddels zo'n 6 apps, die m'n MFP data uitlezen of die met elkaar syncen. Overdreven, ik weet het. Maar ik vind die neergaande lijnen voorlopig nog veel te leuk om bij te houden.
  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Opties
    Ik weeg me momenteel elke dag, als ik wakker word na wc voor het ontbijt. Ik heb een zeer gevarieerde agenda en word dus eigenlijk nooit op dezelfde tijd wakker. Mijn weegschaal meet automatisch mijn vetpercentage en BMI en plaatst dat automatisch door naar Withings/MFP en fitbit.

    Daarom komt het ook wel eens voor dat ik ene moment 1 kg ben afgevallen andere moment 0 kg op de ticker.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Ik probeer iedere morgen te wegen, zolang er in ieder geval niemand nieuwsgierig meekijkt. Noteren in MFP doe ik 1 keer per week op vrijdag. Meten doe ik ook met zo'n speciaal BMI meetlintje, maar daar heb ik nog geen vast schema voor. De tussen-weeg momenten houd ik bij in de iOS app Quicklog.me

    Overigens gebruik ik inmiddels zo'n 6 apps, die m'n MFP data uitlezen of die met elkaar syncen. Overdreven, ik weet het. Maar ik vind die neergaande lijnen voorlopig nog veel te leuk om bij te houden.
    Welke apps gebruik je allemaal dan? :D *nieuwsgierig* *nerd*
  • Adehoog
    Adehoog Berichten: 32 Member
    Opties
    Ik weeg me ook bijna elke ochtend gelijk na het opstaan,eerst naar het toilet en dan op de weegschaal. Ik word toch wel blij van elk onsje :-)
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    De apps die ik gebruik zijn:

    op iPad:
    MFP
    Fitbit
    Withings Health Mate (jammer genoeg alleen geschikt voor het kleinere iPhone scherm)
    Withings Scale
    MyWeight HD (schimmige en wat onhandige aanmeldprocedure om te syncen met Withings scale data, maar het werkt wel)
    Runtastic PRO
    Runtastic Squats
    Quicklog.me (die dus als stand-alone app). Heeft een mooie en duidelijke interface.

    Op Android smartphone:
    MFP
    Fitbit
    Libra Weight Manager (mijn favoriet)
    Withings Health Mate
    Runtastic PRO
    Runtastic Squats
    Runtastic Heart Rate PRO

    En waarom zo veel? Tja, ik probeer graag allerlei apps uit en vind het leuk als ze zo veel mogelijk van dezelfde data gebruik maken.
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Ik word altijd een stuk lichter. En dat is dan weer een domper als je terug gaat naar je normale gewicht!

    Ik ook! Zo'n tegenvaller daarna, haha :D
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Ik weeg mezelf een keer per week ongeveer en log het dan ook. Ik zou mezelf niet dagelijks kunnen wegen. De kans dat de weegschaal je humeur gaat beïnvloeden vind ik te groot. Daarnaast weet ik ook dat het helemaal geen zin heeft: werkelijk afvallen gaat over een langere periode en is niet een dag na je training te zien op de weegschaal.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik weeg me momenteel elke dag, als ik wakker word na wc voor het ontbijt. Ik heb een zeer gevarieerde agenda en word dus eigenlijk nooit op dezelfde tijd wakker. Mijn weegschaal meet automatisch mijn vetpercentage en BMI en plaatst dat automatisch door naar Withings/MFP en fitbit.

    Daarom komt het ook wel eens voor dat ik ene moment 1 kg ben afgevallen andere moment 0 kg op de ticker.

    Even uit nieuwsgierigheid, hoeveel geeft deze aan bij je vet%?
    Uit mijn ervaring zijn de thuisweegschalen die vet% meten echt zeer onnauwkeurig namelijk, geven veel te hoog of veel te laag aan, waarom... Omdat het signaal wat het afgeeft om te meten door je ene been omhoog gaat, naar je heup en dan weer naar beneden.
    Hij houdt dus totaal geen rekening met je lichaam vanaf je heupen tot aan je hoofd.
    Het kan zijn dat jij wel een goede hebt, maar dan is het een erg prijzige geweest.
    Vet% meten werkt gewoon het beste met huidplooimethode (zie ook andere topic vragenrondje)

    Ik ben nu aantal keer in olympisch sportcentrum in Arnhem geweest, hier meten ze namelijk ook de olympische sporters, en sommige trainen daar, en ook daar worden metingen voor vet% gedaan dmv huidplooitmethode (7 punts, ikzelf gebruik de 3 punts)
  • edwinvanlaar
    edwinvanlaar Berichten: 19
    Opties
    Ik weeg me elke maandag- en vrijdagochtend meteen na het opstaan na het toiletbezoek. Op die manier zie ik toch steeds een aardig grote vooruitgang en hoef ik ook weer niet steeds een hele week te wachten. Ik vind het namelijk erg leuk om me te wegen, ik kan er echt naar uitkijken als ik weet dat ik goed gegeten en bewogen heb.

    Het vervelende is wel weer dat als ik bijvoorbeeld de dag ervoor even de weg ben kwijtgeraakt, er meteen een kilo bij is te zien op de weegschaal. Gelukkig is dat 9 van de 10 keer helemaal weg bij de volgende keer wegen, vaak zit ik er aardig onder. Dus gemiddeld gezien is de lijn dalend, maar er zitten wel pieken in en dat is soms jammer :P
  • Zohar94
    Zohar94 Berichten: 30 Member
    Opties
    ik heb zelf geen weegschaal dus ik weeg me als ik weer een weekend naar mijn moeder ga. dat is ongeveer eens in de 2 a 3 weken. als ik dan volgens het ding 0.5 kilo ben bijgekomen en ik heb mij drie weken ingespannen dan is dat wel frustrerend. ik kijk er wel altijd naar uit om me weer te wegen, vind het wel heel tof als ik iets ben afgevallen.
    verder heb ik een lijstje op mijn pc met 10 plekken op mijn lichaam (been, taille, buik, armen etc) waar ik me eens per paar weken meet. dat is ook wel tof om te zien als je slanker wordt :)