Natrium? — Dutch (Netherlands)

Natrium?

Opties
Hi,

Ik heb als dagelijks doel om 2.500 natrium binnen te krijgen. Maar ik kom maar tot nauwelijks 1.000.
Is dit erg? Moet ik hier bewust op bij sturen en extra Natrium innemen, of is dit mooi meegenomen?

Thanks

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Het wordt door de WHO aangeraden niet meer dan 2300 mg per dag binnen te krijgen (Wordt door MFP als standaard hoeveelheid ingesteld). 2500 mg is dus meer dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid.
    De aanbevolen hoeveelheid volgens de American Heart Association is 1500 mg per dag.
    Volgens mij moet je minimaal 500 mg per dag binnen krijgen.
    Dus zolang je niet onder de 500 mg zit en niet boven de 2300 mg ben je helemaal goed bezig ;)
  • HollowWolf
    HollowWolf Berichten: 4
    Opties
    Natrium = zout. en zout = slecht voor je bloedsomloop en nog zoveel meer.
    Des te minder des te beter!
    In je gewone voeding zit al meer dan genoeg zout. Enkel bij continue lage bloeddruk (flauwtes) kan je evt wat zout bijnemen.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Natrium = zout. en zout = slecht voor je bloedsomloop en nog zoveel meer.
    Des te minder des te beter!
    In je gewone voeding zit al meer dan genoeg zout. Enkel bij continue lage bloeddruk (flauwtes) kan je evt wat zout bijnemen.

    Dat is zeker niet waar, het lichaam heeft natrium nodig om te kunnen functioneren. Als je te weinig natrium binnen krijgt zal je hier zeker (zeer) ziek van worden en mogelijk (ernstige) schade aan je lichaam toebrengen (op langer termijn). De kans dat je onbewust te weinig natrium binnen krijgt is zeer klein, dit zou je bewust moeten doen, maar zou niet weten waarom je dat zou willen.

    En zout = natriumchloride, niet alleen natrium. 2500 mg zout (2,5 g) = 1000 mg natrium (1 g). Is dus makkelijk om te rekenen als je wilt weten hoeveel natrium in zout zit.

    Bij een continu lage bloeddruk moet je natuurlijk contact opnemen met je huisarts en niet ervan uitgaan dat het door een natrium tekort komt.
  • daandehaas
    daandehaas Berichten: 1
    Opties
    Beste,


    Ook de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen het dieet dat ik volg ligt rond de 2300 mg Natrium. Waarom staat dit zo hoog als het niet uit zou maken of ik dagelijks 500 mg of 2300 mg binnen zou krijgen?

    Bij voorbaat dank!
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Beste,


    Ook de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen het dieet dat ik volg ligt rond de 2300 mg Natrium. Waarom staat dit zo hoog als het niet uit zou maken of ik dagelijks 500 mg of 2300 mg binnen zou krijgen?

    Bij voorbaat dank!

    Dat is, denk ik, omdat het heel moeilijk is om lage hoeveelheden natrium binnen te krijgen. Natrium zit overal in en je zit al snel op een behoorlijke hoogte. Als je laag in natrium wilt zitten kan je zoveel dingen niet meer eten dat het moeilijk wordt om een dieet te volgen.

    Voor de meeste mensen in de westerse wereld is 2300 mg natrium per dag ook heel laag trouwens. De gemiddelde Nederlandse man eet bijvoorbeeld 3960 mg per dag.
  • P890ds
    P890ds Berichten: 1
    Opties
    Ook bij mij staat 2300 als doelstelling. Ben nieuw hier en heb nu mijn eten van de eerste dag ingevoerd en kom op 571....Hoe zou ik ooit aan 2300 moeten komen?

    Dank voor de info hier!
  • Commot
    Commot Berichten: 168 Member
    Opties
    De hoeveelheid natrium staat in Nederland lang niet altijd op de verpakking bij de voedingsinformatie. Veel vaker staat het zout gehalte vermeld. Wat Nepq zegt, zout staat niet gelijk aan natrium. Om deze reden is het natrium gehalte van veel producten niet of verkeerd ingevuld. Je kan niet van de MyFitnessPal natrium gegevens uit gaan, tenzij je de producten zelf hebt toegevoegd of gecheckt.