Even een frisse blik nodig...... — Dutch (Netherlands)

Even een frisse blik nodig......

Opties
pdehoog
pdehoog Berichten: 278 Member
Mensen,

Ik snap het niet meer. Niet om op te scheppen of iemand jaloers te maken, maar de kilo's gaan hard. Heel hard. Te hard naar mijn idee. Sinds 1 januari nu 8.4 kg.

Ik heb MFP mijn kcal-behoefte op 2170 laten uitrekenen met een gewichtsverliesdoel van 1 kg per week (ambitieus en zo). Ik ben 1m95, nu 149.1 kg. Sinds ik begonnen ben wandel ik gemiddeld zo'n 25-45 minuten per dag (afhankelijk van het weer :P ), ik heb alle frisdrank geskipt en ook alle koekjes en andere ongezonde dingen. Snoep en zo. Meer groenten. Minder afhaal.

De vorige keer ging het aanzienlijk langzamer en ik heb nu echt zo'n WTF-momentje.....

Doe ik nou iets fout? Moet ik het een en ander anders berekenen? Ik ben op zoek naar iets wat langdurig vol te houden is en niet naar iets waarbij ik snel afval (hoewel dat wel leuk staat in de grafiek hoor ;) )

Reacties

  • elkevn
    elkevn Berichten: 58 Member
    Opties
    Logisch dat je het zo voelt! In het begin gaat het altijd hard…dan is het vooral ook veel vocht dat je verliest. Zeker met een ander eetpatroon kan dat in vochthuishouding veel uit maken. Afhaal is bijvoorbeeld erg zout en dat is dus al iets dat je nu mist.

    Maar goed, je geeft aan dat het de vorige keer niet zo snel ging. Had je toen misschien andere aanpassingen in je dieet? Bewoog je toen misschien minder dan nu? Elk verschil kan volgens mij al wat verklaren.

    Belangrijkste is inderdaad dat je het wel vol gaat houden. Bereken je doel anders even op 0,75 kg per week en kijk eens hoe dat gaat. Blijf vooral goed letten op hoe je je voelt. Dan komt het wel goed.

    Hou je taai en geniet vooral van je succes!!!
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Vorige keer begon ik vanuit een lager startgewicht. Niet heel veel lager, maar wel een aantal kg's. Vorige keer wandelde ik ook elke pauze even een half uurtje. Eigenlijk net zo veel als nu. Maar goed...het is ook alweer 3,5 jaar geleden. Kan me niet alle details herinneren ;)

    Op zich is dit wel vol te houden. Ik eet genoeg volgens mij. Heb alleen 's avonds laat honger, maar dan moet ik eerder naar bed gaan :D

    Thnx :)
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Het kan heel goed dat het zo snel gaat in het begin. Enkele jaren geleden toen ik weer eens een poging waagde om af te vallen was ik in twee weken tijd al tien kilo kwijt geraakt.
    Ik denk dat nu goed duidelijk wordt wat een verschil het maakt als je wel extra beweegt en geen frisdrank, koekjes of snoep et cetera meer eet ;)
    Als jezelf vindt dat dit goed vol te houden is moet je er gewoon mee doorgaan.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Volgens mij kan je gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent! Ik denk dat het op een gegeven moment langzamer zal gaan. En als je wilt dat het nu al iets langzamer gaat, waarom dan niet 's avonds nog wat eten? Of bij het avondeten iets eten waarbij je een langer verzadigd gevoel hebt.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    niets mis mee. het kan sowieso iets van 5 kg vocht zijn hoor, misschien wel meer...

    niet om je te willen ontmoedigen, en vocht moet je ook kwijt :) er moet een balans in komen.


    laat je ook niet ontmoedigen door mensen die zeggen dat het "te snel" gaat, want als jij 2000 kcal per dag eet en je valt zo snel af, dan eet je zat om aan je voedingsstoffen te komen, dus zou ik me geen zorgen maken.

    waar ik wel voor vrees is dat je een plateau gaat tegenkomen, laat je daar niet door uit het veld slaan, zie het als motivatie om harder je best te gaan doen :) gewoon lekker doorgaan als je dit vol kan houden, als je hier erg hard je best voor moet doen, doe dan een stapje terug.. want het idee is wel dat je het volhoudt!
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Thnx mensen!

    Niemand zegt dat het te hard gaat. Ik vind het alleen zelf zo bizar gaan :D En ik hoef hier weinig moeite voor te doen op dit moment dus we gaan lekker door ;)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    als je op dit tempo een maand of 12 doorgaat dan zit je retestrak in je velletje...

    als je wil mag je dan mijn stok lenen om de vrouwen van je af te slaan, ik heb de mijne toch niet nodig :-( :-P
  • ienie63
    ienie63 Berichten: 24 Member
    Opties
    Mooi resultaat zo, hou vol!
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    als je op dit tempo een maand of 12 doorgaat dan zit je retestrak in je velletje...

    als je wil mag je dan mijn stok lenen om de vrouwen van je af te slaan, ik heb de mijne toch niet nodig :-( :-P
    Nou,,,,strak wil ik het niet noemen :P Denk dat ik dan toch eens de sportschool in moet :(
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    ik weet zeker dat er een sport is die je leuk vindt die je daarvoor kan doen, de sportschool is voor velen maar saai!

    vergeet niet dat voeding de sleutel is tot een strak lijf, de gemiddelde man heeft de genetica om vrij gespierd te worden met minimale inspanning, wil je echt breed en sterk worden, tsja, dan moet je vaker sporten, maar het hoeft dus niet.

    en vergeet ook niet, dat, omdat je nogal zwaar bent, je lijf ook spiermassa heeft aangemaakt om je lijf te ondersteunen. als je verantwoord afvalt (veel eiwitten en goede vetten, redelijke hoeveelheid koolhydraten..), dat je dan dus wel die spieren gaat zien als je bodyfat% maar laag genoeg wordt.

    "a six pack is made in the kitchen"

    dus! sporten hoeft niet per se, maar zal het proces versnellen. daarnaast is 2x per week een half uurtje cardio voor iedereen wijs om te doen. iets met levensverwachting :)
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Opties
    Is de manier waarop je nu leeft goed vol te houden? Of heb je met bepaalde dingen veel moeite. Als je voor deze nieuwe levenswijze voor je gevoel weinig moeite hoeft te doen om dit vol te houden....lekker door gaan dan. Als je vind dat je er dingen voor moet laten die je toch eigenlijk wel erg lekker vind kun je misschien nu jezelf belonen op bepaalde dagen. Dan zal het afvallen wellicht iets minder snel gaan...maar is het in het geheel misschien wat makkelijker om vol te houden?

    Maar jemig...ruim 8 kilo in nog geen maand...om trots op te zijn!!! Zou willen dat het bij mij zo snel ging...dan was ik al bijna op mijn streef gewicht :-(
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    ik weet zeker dat er een sport is die je leuk vindt die je daarvoor kan doen, de sportschool is voor velen maar saai!

    vergeet niet dat voeding de sleutel is tot een strak lijf, de gemiddelde man heeft de genetica om vrij gespierd te worden met minimale inspanning, wil je echt breed en sterk worden, tsja, dan moet je vaker sporten, maar het hoeft dus niet.

    en vergeet ook niet, dat, omdat je nogal zwaar bent, je lijf ook spiermassa heeft aangemaakt om je lijf te ondersteunen. als je verantwoord afvalt (veel eiwitten en goede vetten, redelijke hoeveelheid koolhydraten..), dat je dan dus wel die spieren gaat zien als je bodyfat% maar laag genoeg wordt.

    "a six pack is made in the kitchen"

    dus! sporten hoeft niet per se, maar zal het proces versnellen. daarnaast is 2x per week een half uurtje cardio voor iedereen wijs om te doen. iets met levensverwachting :)
    Hmmmm...klinkt positief :) Dan nu nog het menu omgooien naar meer eiwit en minder carbs.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Is de manier waarop je nu leeft goed vol te houden? Of heb je met bepaalde dingen veel moeite. Als je voor deze nieuwe levenswijze voor je gevoel weinig moeite hoeft te doen om dit vol te houden....lekker door gaan dan. Als je vind dat je er dingen voor moet laten die je toch eigenlijk wel erg lekker vind kun je misschien nu jezelf belonen op bepaalde dagen. Dan zal het afvallen wellicht iets minder snel gaan...maar is het in het geheel misschien wat makkelijker om vol te houden?

    Maar jemig...ruim 8 kilo in nog geen maand...om trots op te zijn!!! Zou willen dat het bij mij zo snel ging...dan was ik al bijna op mijn streef gewicht :-(
    Dat belonen is geen succes. Dat heb ik gister ondervonden ;) Verjaardag bij zusje met teveel lekkere dingen op tafel. Een ding pakken = niet meer stoppen. MAar ik denk dat er ook een stuk vermoeidheid parten speelde. Redelijk intensieve week op kantoor en te weinig slaap.
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Opties
    Maar dat zou betekenen dat je de rest van je leven nooit meer die lekkere dingen mag eten (als je nooit meer wil aankomen). Af en toe een beetje "los" is wel goed hoor. Alleen die discipline zien te houden...met mate snoepen. Ik vind het ook mega moeilijk hoor. Ik heb tegen mezelf gezegd...eerst een poosje leren nee te zeggen....en dat volhouden. Dan kan ik straks makkelijker ja zeggen tegen 1 koekje ipv het hele pak. Merk nu aan mezelf dat het steeds makkelijker wordt om mate te houden. Er zit nu een dalende lijn in...en wil dat vol houden....vind het soms al zonde 1 koekje ofzo te nemen. En daar ben ik best trots op!!
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    En terecht dat je daar trots op bent!

    Ik wil wel lekkere dingen eten hoor :D En dat gaat ook gebeuren. Ik hanteer het motto "ik eet alles" dus ook die lekkere dingen. Het kwam gister alleen ff niet lekker uit. Ik wil voorkomen dat ik terugval in zoals de huisarts-assistente dat noemde "binge-eten" . En dat is eigenlijk wat er gister gebeurde. Aandachtspuntje voor de toekomst dus.

    En ik heb geen moeite met koekjes laten staan. Eigen bakwerk is echt veeeeeeeeel lekkerder dan hetgeen je koopt :D
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Pdehoog,

    8,4 kg is bizar veel. Als ik het zo bekijk en als ik uit ervaring praat ben je waarschijnlijk meer spiermassa verloren dan vetmassa. Mag ik vragen hoe zwaar je was toen je begon?
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Pdehoog,

    8,4 kg is bizar veel. Als ik het zo bekijk en als ik uit ervaring praat ben je waarschijnlijk meer spiermassa verloren dan vetmassa. Mag ik vragen hoe zwaar je was toen je begon?
    Ik was 157,3.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    In ieder geval super goed dat je al zoveel kwijt bent geraakt. Wat jezelf al aangeeft ben je op zoek naar iets wat je langdurig vol gaat houden. Ik hou mijn personal training klanten voor: Het optimale dieet is het dieet wat je het langste volhoudt.

    Als ik de berekening aanhoud zoals ik die bij mij klanten aanhoud zul je 1050 kcal negatief per dag moeten eten om verantwoord af te vallen! Voor jou is 2050 natuurlijk veel te weining!

    Qua beweging geef ik je de volgende tip mee: iedere dag een bepaald aantal minuten lopen zegt niet zoveel. Koop een goede stappenteller of download er 1 en zorg dat je iedere dag minstens 10.000 stappen maakt.

    succes ermee
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het optimale dieet is het dieet wat je het langste volhoudt.
    Dat is zó waar. Als je inderdaad een verandering wil maken in voeding, zou iedereen moeten kiezen naar een lange termijn optie; iets wat men, even heel kort door de bocht, de rest van zijn/ haar leven vol kan houden. Er zijn natuurlijk wel altijd uitzonderingen dat men bijvoorbeeld voor een korte periode genoodzaakt is om snel af te vallen.