Plateau? — Dutch (Netherlands)

Plateau?

Opties
Ik heb een vermoeden dat ik dit plateau bereikt heb. Hoe kan ik hier weer van af? Iemand tips? Ik zou graag verder afdalen ...

Reacties

  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Het is normaal om een tijd stil te staan. En volgens mij ben je behoorlijk dicht bij je doel, dus dan word het helemaal lastig! Ik zit ook bijna bij mijn doel en nu gaat het gewoon super langzaam. Mijn lichaam vind dit gewicht denk ik wel prima. Soms sta ik weken stil, maar ik ga gewoon door. Ik denk om meer te verliezen dat ik erbij zou moeten gaan sporten.

    Ik weet niet of er echt een wondermiddel is om weer van dat plateau af te komen. Je zou jezelf wel kunnen gaan opmeten, de weegschaal hoeft niet naar beneden te gaan, maar de centimeters kunnen er wel af gaan. En eventueel je calorie inname en verbruik onder de loep nemen. Zorg er ook voor dat je niet te weinig eet omdat het je metabolisme vertraagt.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    http://www.youtube.com/watch?v=8uNUTbjtw0U

    scooby heeft het antwoord!


    STRENG loggen wat je binnen krijgt. en zorgen dat het niet teveel is, maar dus ook niet te weinig.

    als je echt streng bent zal je zien dat je afvalt!

    er zijn ook allerlei redenen waarom je lijf misschien wat meer water vast gaat houden.. dus kijk hoeveel zout je binnen krijgt, maar zorg ook dat je voldoende drinkt, anders raakt je waterbalans in de war.. en dan schommeltje gewicht onwijs, en gaat 't meestal omhoog.

    succes!
  • marshal75
    marshal75 Berichten: 27 Member
    Opties
    Bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken wat ik ermee kan.
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Opties
    Vind het best lastig om te bepalen hoeveel calorieën ik nou echt nodig heb. Ben snel geneigd niet te veel te eten en dan ruim onder die 1200 calorieën te blijven...zag dat als ik net boven de 1200 uit kwam ik toch wel afviel...maar kan idd ook te maken hebben met zout en vocht. Best lastig om hier een erg goed beeld van te krijgen.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Het wordt sowieso niet aangeraden om onder de 1200 calorieen te eten, want je metabolisme zal daardoor omlaag gaan. Wat het uiteindelijk alleen maar lastiger gaat maken om af te vallen.
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Opties
    Daarom probeer ik nu wel elke dag zo rond de 1200 uit te komen...al vind ik het echt lastig om iets extra's te nemen om maar aan de 1200 te komen...ondanks dat ik geen honger meer heb!
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Heb je wel eens je BMR uitgerekend? Want dat is wat je lichaam aan energie nodig heeft om normaal te kunnen functioneren in volledige rust. Bij mij is mijn BMR 1300 kcal dus ik eet sowieso die 1300 kcal, tenzij ik echt beroerd ben en niks binnen kan houden. Zolang je onder je TDEE zit zou je moeten afvallen. En waarom vind je het lastig om iets extra's te nemen? Als je iets gezonds neemt dan is het toch niks om je schuldig over te voelen? Het is dan zelfs juist goed voor je!
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Opties
    Als ik via internet m'n BMR uitreken kom ik uit op 1500 kcal. Maar als ik dat aan zou houden va ik dus niets af...in theorie. Wat houden jullie dan aan om af te vallen??
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik neem aan dat je bedoelt in praktijk? Want in theorie zou je moeten afvallen als je je BMR kcal eet. Tenzij je de hele dag ligt te slapen, maar daar ga ik toch niet vanuit ;) Want je BMR is wat je lichaam verbruikt om je haar te laten groeien, je hart te laten kloppen, ademen etc. Hoe het in de praktijk uitvalt als je 1500 kcal zou eten weet ik niet.
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Elk lichaam is natuurlijk anders, en hang ook af van hoeveel je doet, hoe lange dagen je maakt/ hoeveel je slaapt, hoe stil je zitt tijdens het werk en hoeveel koffie je drinkt :p.

    MFP heef hem ook, http://www.myfitnesspal.com/tools/bmr-calculator. Het is toch zelf proberen maar ik geloof dat je er niet heel erg de mist mee in moet gaan.

    Ben het met Louisette eens, je lichaam went wel snel aan weinig ckal en als je veel te weinig eet zul je op een gegeven moment niet meer afvallen met ontzettend crash-dieeten. Je lichaam gaat op energy-save mode.

    Ik heb n tijdje heel weinig gegeten ivm n ontsteking bij mn buik, alles deed pijn en alle porties waren veel te klein. Zat denk ik op 1000 kcal hooguit. Ik kan me nu niet vóórstellen om niet voor de middag dit al op te hebben om normaal te functioneren!

    Heb hem zelf bij IIFYM.com uitgerekend, hier kun je ook je vetpercentage toevoegen en is het wat gedetaieerder..

    Ik heb mn volgends die calculator mn BMR 1359 per dag, en mn TDEE is 1988.
    Met m'n bodyfat % erbij is mn BMR 1439 en mn TDEE 2105

    En dat klopt volgens mij vrij goed. ik wilde zeggen dat als ik onder de de 2100 eet dat ik merk dat ik afval.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    wat de dames zeggen... om je verbranding toch een beetje op niveau te houden is lichaamsbeweging essentieel.
    (volgens velen, niet alleen volgens mij)

    probeer dus bijv om de dag een goede 30-60 minuten te wandelen, en dan stevig doorstappen zodat je hartslag licht verhoogt..

    als je nou echt totaal geen tijd hebt voor lichaamsbeweging, nooit meer dan een tekort van 20% op je BMR kcal eten.. en dat is in jouw geval dus al 1200 kcal.

    1 kg vet = plusminus 7500 kcal

    als je dan kijkt dat je dus 300 kcal per dag tekort eet.. heb je 7500/300 = 25 dagen nodig om 1 kg af te vallen... mits je de hele dag geen vin verroert natuurlijk. je daadwerkelijke verbranding (TDEE) zal hoger liggen dan die 1500 kcal, dus zal je in minder dan 25 dagen een kg kwijtraken.. maar heel erg veel sneller zal het niet gaan... dus daar moet je vrede mee hebben.. of gaan bewegen :)

    kortom; zonder lichaamsbeweging gaat het erg traag.. wil je het versnellen is NOG minder eten geen oplossing...
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    als je nou echt totaal geen tijd hebt voor lichaamsbeweging, nooit meer dan een tekort van 20% op je BMR kcal eten.. en dat is in jouw geval dus al 1200 kcal.

    Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens ;) Zelfs al doe je niet aan lichaamsbeweging is het volgens mij niet verstandig onder je BMR te eten. Als ik bijvoorbeeld mijn BMR en TDEE uitreken en ik voer als activiteiten level in couch potato dan is mijn BMR 1323 en mijn TDEE is 1587. Dus als ik die 1323 zou eten op een dag, dan moet ik in principe afvallen omdat ik toch een tekort van 264 kcal heb ten opzichte van mijn onderhoud. En als je daarbij nu gaat sporten, dan word je tekort groter. Waardoor je sneller afvalt. Maar je BMR is gewoon nodig om je lichaam in leven te houden en normaal te kunnen laten functioneren. Je BMR heb je gewoon echt nodig puur om er te zijn. Alles wat je er naast doet, lopen naar de koelkast, naar de wc gaan, werken, fietsen etc zijn calorieen die boven op je BMR komen.

    Alleeen wat Marlous ook zegt, elk lichaam is anders. Calculators op internet zijn natuurlijk nooit precies, ze gaan uit van een gemiddelde.

    Edit: Als je onder je BMR gaat eten heb je dus kans op dat je je flauw, lusteloos, koud, slap etc gaat voelen. Maar goed, dit is eigenlijk zo'n onderwerp waarbij niet iedereen het eens is met elkaar. En uiteindelijk moet jij gewoon doen wat je denkt dat goed is voor je!
  • kyanneke
    kyanneke Berichten: 19
    Opties
    Wat ik doe, ik plan 1 maal in de maand een dag in waarbij ik niet tel niet op let maar gewoon eet waar ik trek in heb... Op die manier hou jeje lichaam voor de gek, die denkt kijk er komt weer genoeg binnen en die week erop val ik weer gewoon af... Tis maar een idee, maar voor mij werkt het..
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Opties
    Blijft het een lastig iets vinden. Denk inderdaad dat je lichaam wel een minimum aantal kcal nodig heeft maar ik denk ook dat dat per persoon verschillend is.

    Ik probeer wel m'n dagelijkse beweging te pakken. Op de dagen dat ik vrij ben doe ik vaak boodschappen met m'n dochtertje...ben ik toch al snel 1,5 uur aan het wandelen...geen super tempo maar ik denk dan ook maar bij mezelf...het is beter als op m'n kont thuis blijven zitten.
    Op de dagen dat ik werk probeer ik elke pauze ook te gaan wandelen. Heb nu een standaard trip naar de winkels bij ons in de buurt. Heen en terug stap ik aardig door maar bij de winkels zelf loop je toch snel een pasje minder hard. Maar eens kijken of er een ander leuk rondje van te maken is.
    Maar hoe vul je zoiets hier op mfp in?

    Ook met het eten hier invullen...vind het soms toch lastig. Ik ga niet wegen wat ik op mijn bord leg...dus het is een schatting.

    Al met al kan dat best wat kcal schelen met wat ik invul. Ik probeer nu zo veel mogelijk rond die 1200 kcal uit te komen. Dat is wat voor mij nu werkt. Zo ben ik nu bijna 5 kilo kwijt...gaat niet hard...maar het gaat. En waarschijnlijk als ik straks meer tijd en mogelijkheden heb om wat meer te gaan bewegen dat het wat harder gaat....we zullen zien!!

    Iedereen bedankt voor de tips en jullie kennis!!
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    als je nou echt totaal geen tijd hebt voor lichaamsbeweging, nooit meer dan een tekort van 20% op je BMR kcal eten.. en dat is in jouw geval dus al 1200 kcal.

    Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens ;) Zelfs al doe je niet aan lichaamsbeweging is het volgens mij niet verstandig onder je BMR te eten. Als ik bijvoorbeeld mijn BMR en TDEE uitreken en ik voer als activiteiten level in couch potato dan is mijn BMR 1323 en mijn TDEE is 1587. Dus als ik die 1323 zou eten op een dag, dan moet ik in principe afvallen omdat ik toch een tekort van 264 kcal heb ten opzichte van mijn onderhoud. En als je daarbij nu gaat sporten, dan word je tekort groter. Waardoor je sneller afvalt. Maar je BMR is gewoon nodig om je lichaam in leven te houden en normaal te kunnen laten functioneren. Je BMR heb je gewoon echt nodig puur om er te zijn. Alles wat je er naast doet, lopen naar de koelkast, naar de wc gaan, werken, fietsen etc zijn calorieen die boven op je BMR komen.

    Alleeen wat Marlous ook zegt, elk lichaam is anders. Calculators op internet zijn natuurlijk nooit precies, ze gaan uit van een gemiddelde.

    Edit: Als je onder je BMR gaat eten heb je dus kans op dat je je flauw, lusteloos, koud, slap etc gaat voelen. Maar goed, dit is eigenlijk zo'n onderwerp waarbij niet iedereen het eens is met elkaar. En uiteindelijk moet jij gewoon doen wat je denkt dat goed is voor je!

    Ben t wel met je eens hoor. Maar mijn tdee berekening ging nergens over, want ik liep op een gegeven moment niet meer dan 100m op een dag :') dus mijn bmr en tdee waren vrijwel hetzelfde...

    Ik heb overigens maandenlang een tekort van 1000 kcal op tdee gegeten en voelde me niet flauw of lusteloos.. Maar Ik ben daarbij wel onwijs aan de sport gegaan en erg goed op mijn macros gelet... Maar ook dat is wel risicovol... Het is overigens niet aan te raden want het maakt de kans op een terugval erg groot.