Vegetariërs of pescotariërs hier? — Dutch (Netherlands)

Vegetariërs of pescotariërs hier?

Opties
Hi allemaal,

Zelf ben ik pescotariër en ben nog aan het zoeken naar een 'gezond' eetpatroon. Nou zou ik graag mee willen kijken in andere eetdagboeken van vegetariërs/pescotariërs, om zo inspiratie op te doen en misschien onderling tips uit te wisselen :)

Iemand interesse?

Reacties

  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Hoi Lyla, leuk om te doen!
    Pescotarisme houd in dat je geen zoogdieren of vogelachtige eet, maar wel zo nu en dan vis toch?
    Ik ben zelf geen tarier.. maar eet voornamelijk als ik vlees eet vis. Ik denk dat het belangrijk is om af te wisselen in je voeding en ben erg fan van vis!

    kijk gerust rond in mn eetdagboek, ik wil ook een blog met foto's recepten gaan bijhouden. Nu doe ik dat voornamlijk op mn Instagram.

    Hoe ziet een dagelijks menu er een beetje voor jou uit en hoe strikt volg je het pescotarisme?
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Hi Louzziej,

    Dat is handig, aangezien we al gelinkt zijn, haha!
    Ik eet inderdaad zo heel af en toe vis. Ik wilde vegetariër worden op mijn 11e, maar mijn ouders gingen alleen akkoord als ik nog wel vis zou eten (vanwege puberteit, groei, etc.). Daarnaast lust ik maar weinig 'gezond' eten, waardoor vis een goede aanvulling voor mij is.

    Vlees en gevogelte eet ik verder niet. Dat is meer een principekwestie, maar ik vind dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet weten :) Mijn vriend eet bijv. wel gewoon vlees.

    Voor nu probeer ik vleesvervangers in mijn eetpatroon te krijgen, omdat daar vaak essentiële vitamines en mineralen aan toegevoegd worden. Ik vind het vooral interessant om te weten hoe je het gemis van vlees opvult in je voeding, zeg maar :)
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Wat iemand wat dat betreft eet vind ik ook dat dat een keuze is, en ieder voor zich moet kijken waar hij/zij zich prettig bij voelt!

    Vlees is een bron van goede eiwitten, ijzer en Bvitamine's.. Uiteraard kan je dit in allerlij andere producten halen.
    B1 uit brood en graan producten (Aardappelen, groente ook melk)
    B12 in zuivel
    En eizer zit in veel groenten, ook aardappelen alleen uit vlees neemt het lichaam hetijzer veel beter op ( altijd een aandachtspuntje toen ik vegetarisch at).


    kun je zo vervangen: Noten en zaden zitten ookvol eiwitten, vezels, vitamines, ijzer en ook gezonde vetten.( Amandelen/cashewnoten/pistachenoten/walnoten maar bijv sezam en pijnboombitten

    Bonen, witte/bruine linzen en ga maar door! Daarmee kom je wel aan je eiwitten/vitamines ijzer en vezels.

    daarnaast natuurlijk de kant en klare vleesvervangers, maar dat spreekt voor zich :)

    wat je wel goed kunt doen is melk vermijden tijdens het eten (dat remt de opname van ijzer) maar wel vitamine C erbij eten, dat laat je lichaam wel het ijzer weer beter opnemen

    Qua hoeveelheid om vlees te vervangen is het best goed te doen, als je dan bedenkt dat niet eens iedereen elke dag vlees eet maar uitgaande van je adh:

    2 eieren of,
    100 gram tofu/tempé/vleesvervanger of,
    75-100 gram bonen (peulvruchten)of,
    40 gram noten.


    Maar dat is ook een richtlijn natuurlijk! Hou jij iets aan of houd je ergends rekening mee? Ben wel benieuwd wat je nu doet!
  • Zohar94
    Zohar94 Berichten: 30 Member
    Opties
    hey pescotarier hier :)
    ik heb alleen geen idee hoe je je dagboek moet delen, maar sta er wel voor open denk ik :)
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    hey pescotarier hier :)
    ik heb alleen geen idee hoe je je dagboek moet delen, maar sta er wel voor open denk ik :)

    Leuk! Welkom :)
    Je kunt je dagboek delen door dit bij instellingen te veranderen. Je kunt ervoor kiezen om het te delen met vrienden of iedereen.
  • zwartezwaan
    zwartezwaan Berichten: 20 Member
    Opties
    vegetariër hier. Nou ja, van mn 12 tot mn 23ste vegetarisch gegeten toen ziek geworden door een b12 tekort welke ik nu steeds moet bijspuiten. Sinds een jaar eet ik thuis vegetaries en als ik kan kiezen laat ik vlees/vis staan. Maar hebben vrienden bijvoorbeeld een chili met gehakt gekookt eet ik mee en hoeven ze voor mij niks anders te maken.

    Mijn dagboek is open, kijk gerust eens mee.