water vasthouden als je meer gaat bewegen -(artikel) — Dutch (Netherlands)

water vasthouden als je meer gaat bewegen -(artikel)

Opties
Helaas in het Engels, maar wel een must read. precies waar ik nu last van heb nu ik van 3x per week naar 7x per week sport ben gegaan:


Why the Scale Goes Up When You Start a New Workout Plan

By Chalene Johnson

Probably the most common question I get when I release a new exercise program is, "Help! I'm gaining weight! Am I doing something wrong?" This is a common phenomenon with any new exercise program, such as Turbo Kick, Turbo Jam, Hip Hop Hustle, or others! It's especially common (and temporary) with intense strength training programs like ChaLEAN Extreme or Tony Horton's P90X.

The motivation to start a new exercise program is almost always to lose weight. However, what most personal trainers know--and most at-home exercisers do not--is that a new exercise program often can cause an immediate (and temporary) increase on the scale. (Notice I didn't say weight gain! I'll explain.) This common increase in the scale is also the reason why perhaps millions of people start and then quickly quit their resolution to get fit.

The temporary weight gain explained:
When someone starts a new exercise program, they often experience muscle soreness. The more intense and "unfamiliar" the program, the more intense the muscle soreness. This soreness is most prevalent 24 to 48 hours after each workout. In the first few weeks of a new program, soreness is the body trying to "protect and defend" the effected or targeted tissue. Exercise physiologists refer to this as delayed-onset muscle soreness, or DOMS.

This type of soreness is thought to be caused by tissue breakdown or microscopic tears in muscle tissue. When this happens, the body protects the tissue. The muscle becomes inflamed and slightly swollen due to fluid retention. This temporary retention of fluid can result in a 3- to 4-pound weight gain within a few weeks of a new program. Keep in mind that muscle soreness is not necessarily a reflection of how hard you worked. In fact, some people feel no signs of muscle soreness, yet will experience the muscle protection mechanisms of water retention and slight swelling.

Most people are motivated enough to put up with this temporary muscle soreness. Yet, many, especially those who really need immediate weight loss to keep them motivated, become discouraged and quit!

When I worked with a group of 70 test participants during the development stages of ChaLEAN Extreme, this happened. Who was the most upset and discouraged? You guessed it... the women! I'm happy to report absolutely for every single woman (and man) in our group, the weight increase was temporary and never lasted more than two weeks before they started to see a major drop in the scale. However, these people had the advantage of working with someone who was able to explain to them why this was happening and assure them the weight would come off if they stuck to the nutrition plan and stayed true to the program.

If you follow a multi-phase exercise plan, such as ChaLEAN Extreme, keep in mind that when you start each phase, your body will be "in shock" again. Don't be surprised or discouraged if you experience a temporary gain on the scale the first week of each phase.

My own personal example of this is running 10Ks. I don't do it very often, maybe once or twice a year. Even though I run on a regular basis, when you run a race, you push much harder. It's natural for me to be insanely sore the next day. It’s also very common for me to see the scale jump 4 pounds the next day from forcing fluids post race and the resulting DOMS. Even though I know the cause of it, it's still a bummer. We're all human and hard work should mean results. Hard work equals results, but our bodies are amazing machines and they know how to protect us from hurting ourselves. Soreness forces you to give those muscles a break. Ultimately you will lose the weight and you will change your metabolism in the process.

The key is understanding that this is a normal and temporary and stick with the program!

Reacties

  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Opties
    Goed om te weten! Interessant ook!
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Waar kan ik dat artikel vinden? Op basis van de naam zegt het me niet veel. Alvast bedankt
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Waar kan ik dat artikel vinden? Op basis van de naam zegt het me niet veel. Alvast bedankt

    Gewoon even de titel in Google zetten ;)
    http://www.sparkpeople.com/blog/blog.asp?post=why_the_scale_goes_up_when_you_start_a_new_workout_plan
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    weer het bewijs dat water vasthouden echt bizar kan zijn:

    gisterochtend gewogen: 103,1

    vanmorgen gewogen 105.5

    ik heb gisteren italiaans gegeten met werk, het was erg lekker, maar je merkte in elke gang dat er echt veel zout gebruikt is. Daarnaast is italiaans natuurlijk koolhydratenrijk, dus ik was echt opgeblazen, je kon het ook goed aan m'n buik zien.
    ik kon overigens niet zelf kiezen wat ik at. iedereen kreeg hetzelfde.. was soort van besloten etentje in een delicatessenzaakje..

    ach, hoort erbij, werkuitjes.. :P
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Ja darom weeg ik mezelf maar niet meer... ik zag dus ook 2 kg erbij maar houd gewoon denk ik water vast.

    Doe ik altijd overginds:

    girl-drinking-water.jpg
  • MuriTR
    MuriTR Berichten: 1
    Opties
    Bedankt voor het posten van dit artikel.
    Ik ben sinds maandag begonnen met JM's Body Revolution en ben sindsdien ook idd 1 1/2 kilo bijgekomen!
    Het is ook echt te zien en te voelen dat mijn lichaam vocht vasthoudt want mijn huid voelt strak, ik krijg mijn ringen niet meer af en zelfs mijn oogleden zijn helemaal opgezwollen.

    Hopelijk is het idd tijdelijk en zie ik binnenkort wel resultaat van al het harde werk van de afgelopen dagen :)
  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Opties
    Ik heb het idee dat ik ook water vast houd, ik probeer nu elke dag minimaal 1.5 liter en liefst gewoon 2 liter water te drinken. Maar sinds ik sport ben ik alleen maar aangekomen.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    veel mensen beginnen met sporten en letten niet zo specifiek op hun Kcal inname. of denken dat ze meer kunnen eten, omdat ze gesport hebben.

    ik zeg niet dat dat voor jullie geldt, maar over het algemeen raak je de eerste paar weken juist vocht kwijt... zodra je de intensiteit verhoogt houd je weer meer vocht vast.

    hoe dan ook, de basis voor je gewichtsverlies moet liggen in je kcal inname tegenover de verbranding... dit doe je door spiermassa op te bouwen en minder kcal te eten.. niet door heel veel cardio (tenzij je zeker weet dat je dat je hele leven kan volhouden...)

    ik ben ondertussen gewoon weer aan het afvallen, duurde ongeveer 10 dagen voor ik weer op mijn oude gewicht was :)
  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Opties
    Nu heb ik wel een aantal dagen flink ongezond gegeten vanwege verjaardagen, wellicht dat dat nu zijn werking heeft. Merk dat het gewoon zeer wisselend is bij mij ook op dezelfde weegtijden. We zullen zien hoe de tijd gaat lopen.

    Let momenteel heel erg op mijn innamen maar weet niet precies wat ik per dag aan calorieën moet eten.

    De ene website zegt 1800 de andere 2720. Wat is het nou precies?
    Heb via diverse websites gekeken en op een Nederlands forum staat deze forumule 66+(13.75 x 107)+(5 x 180)-(6.8 x 25). TDEE = 1.2 x 2267= 2720

    Maar of dit klopt weet ik niet, dat houd in dat ik veul meer moet gaan eten juist....

    Ik doe momenteel juist alleen cardio aangezien ik conditie moet krijgen voor mijn hart.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Nu heb ik wel een aantal dagen flink ongezond gegeten vanwege verjaardagen, wellicht dat dat nu zijn werking heeft. Merk dat het gewoon zeer wisselend is bij mij ook op dezelfde weegtijden. We zullen zien hoe de tijd gaat lopen.

    Let momenteel heel erg op mijn innamen maar weet niet precies wat ik per dag aan calorieën moet eten.

    De ene website zegt 1800 de andere 2720. Wat is het nou precies?
    Heb via diverse websites gekeken en op een Nederlands forum staat deze forumule 66+(13.75 x 107)+(5 x 180)-(6.8 x 25). TDEE = 1.2 x 2267= 2720

    Maar of dit klopt weet ik niet, dat houd in dat ik veul meer moet gaan eten juist....

    Ik doe momenteel juist alleen cardio aangezien ik conditie moet krijgen voor mijn hart.

    alleen cardio? je kan toch ook beide doen?

    en de calculator van myfitnesspal is best ok, haal je met die 1800 en 2700 niet gewoon je BMR en je TDEE door elkaar? (BMR= basal metabolic rate, kortom, wat je zou verbranden als je de hele dag in bed zou blijven liggen, TDEE = wat je nodig hebt met je activiteiten van de dag erbij opgeteld... )
  • insulinjunk
    insulinjunk Berichten: 17 Member
    Opties
    Probeer een bepaald aantal start kcal met die calculator te vinden (niet te laag inzetten) en dat een week lang proberen zo goed mogelijk te halen, dan ook kijken wat dit met je gewicht gedaan heeft, als je gewicht niet of nauwelijks omhoog gegaan is, kun je nog een week aankijken, zodra je in gewicht omlaag gaat pas weer kcal 'strippen' wanneer je gewichtsverlies 'stallt'.
  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Opties
    Ik haal inderdaad van alles door elkaar, volgens MFP zou ik dus die 2.020 op een dag gewoon moeten halen, niks meer niks minder heel kort door de bocht.

    Gewichten vind ik zelf bar weinig leuks aan, niet dat ik het niet kan, maar gewoon omdat ik er geen moer aan vind.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ik haal inderdaad van alles door elkaar, volgens MFP zou ik dus die 2.020 op een dag gewoon moeten halen, niks meer niks minder heel kort door de bocht.

    Gewichten vind ik zelf bar weinig leuks aan, niet dat ik het niet kan, maar gewoon omdat ik er geen moer aan vind.

    probeer toch iets te vinden waar je spiermassa mee op gaat bouwen, als je cardio doet verbrand je wel extra, maar je BMR zal dalen naarmate je gewicht daalt.. en zal het dus moeilijker zijn om je gewicht vast te houden als je eens een keer op vakantie bent ofzo, dan zal je continu aan de cardio moeten blijven.

    overigens prima als je denkt dat in je nieuwe lifestyle te kunnen doen, dan gewoon lekker alleen cardio doen :)